Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 994

Forumkategorier

Användare Inlägg  
emmylicious2008-05-08 12:32
Antal inlägg: 4501

Hål i öronen?
Jag vill verkligen ha hål i öronen, har tagit hål 4 eller 5 gånger förut men det har alltid blivit infekterat. Förra gången gick det ganska bra, fram tills det var dags att byta... Det gjorde så ont att stoppa i nya örhängen så jag var tvungen att låta det växa ihop igen...

Finns det nåt man kan göra för att undvika att det ska bli infekterat?

Bergarn12008-05-08 12:34
Antal inlägg: 726

Hålla det rent? :D

Rörgebit - Ej medlem längre2008-05-08 12:34
Antal inlägg: 56

Jajamänsan. Spika in ett härligt örhänge rakt in i stigbygeln. Då är man vacker på insidan, det är ju den som räknas.

Sotfinger2008-05-08 12:35
Antal inlägg: 22361

Aldrig vara och peta där med fingrarna, alltid tvätta sej med tvål och vatten innan man rör i det, alltid tvätta allt som ska sättas in där noga med tvål och vatten. Tvätta såret morgon och kväll med tvål och vatten. Stehård regim.

emmylicious2008-05-08 12:37
Antal inlägg: 4501

Tycker jag har varit så noga innan, men jag fick lite mera tips på annat håll också. Ska prova en sista gång...

Bergarn12008-05-08 12:38

finns det några antiseptiska krämer man kan använda? annars kanske du kan fråga doktorn om han vill skriva ut bredspektrumantibiotika i förebyggande syfte? :-P

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-05-08 12:43
Antal inlägg: 583

Hur har det kunnat bli infekterat?
Har du gjort hål själv med en smutsig nål?

:)

Bergarn12008-05-08 12:46

Vad är egentligen största problemet när man tar hål i öronen, är det infektionen eller är det inlfammationen som man får till följd av infektionen. I sånna fall kanske man kan käka ipren eller alvedon för att minska inflammationen?

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-05-08 12:48
Antal inlägg: 583

Hålla det rent, inte vara där och peta med dirty fingers och främst göra hålet så som det känns bäst.
Gjorde hål med en skjöld (!) nål för två år sedan och skötte därefter hålet väl, och det har inte varit några problem.

Har även gjort hål hos en "proffessionell" och mina som jag gjorde jämfört med proffessionaliteten så finns det ingen skillnad, lika bra resultat!

Tigera2008-05-08 13:04
Antal inlägg: 545

Inte peta, pilla, snurra eller känna på örhängena.

Badda runt örhänget med något antiseptiskt (klorhexidin?). Ta alltså inte ut det när du ska rengöra.

Vänta så länge med att byta örhängen att det har läkt ordentligt, dvs så länge att det faktiskt inte växer ihop om du tar ut dem. Det kommer kanske att ta många månader. Kanske t.o.m. något år - det gjorde det för min navelpiercing. Det är kanske inte så kul alternativ, men är väl värt det i längden eftersom du så gärna vill ha hål i öronen. När du sedan byter - var helt säker på att det är nickelfria örhängen!

Lycka till!

Tigera2008-05-09 13:38
Antal inlägg: 545

Jag kom på att du ska kanske snurra på örhängena iallafall, för att de inte ska växa fast (men jag vet inte om det är en myt att de gör det), men snurra isåfall bara i samband med att du baddar med antiseptiskt.

trashone - Ej medlem längre2008-05-09 13:40
Antal inlägg: 18678

Vissa verkar ha lättare att få problem men piercings.
Själv är jag sådan som tagit hål själv flera ggr, knappt tvättat och voila, läkt på ett par dagar.
Funkar det inte en sista gång så man bör avstå hål i öronen.

Vikage2008-05-09 13:49
Antal inlägg: 579

Jag har ett hål i vardera öra. Det är ganska skönt för på så sätt kommer ljudvågorna in till trummhinnan

temperance2008-05-09 14:08
Antal inlägg: 2314

Har du tagit med "pistol" eller hos piercare?

Har också haft strul med mina hål, men de jag gjort på piercingstudio har läkt jättebra. Instrumenten är sterila och hygienen är A och O. Kanske inte det som premieras i första hand på t.ex. den lokala frisersalongen.

Devil_Star2008-05-09 15:40
Antal inlägg: 443

När du tar hål i öronen, ska du ta hos nån som är kunnig, så ska du köpa rengörningsvätska. Sen rekommenderar jag att man tar hål på våren och sommaren, för man har bättre läkkött tydligen, så var det för mig. Tog jag på hösten eller vinter, så fick jag problem.
Sen läkningplutten, ska sitta minst sex veckor. Men byt inte örhängen för ofta i början, sov gärna med läkningsplutten i ett tag. Sen en sak till, att man ska inte fingra. Gör ren händerna innan typ snurrar på läkningsplutten, för det fick jag göra att man ska göra också, det tar bort gammalt torkar var om man har det.

Miss_jk2008-05-09 16:39
Antal inlägg: 8941

Kanske det mest grundläggande: Det är inte nickel du använder då, och som du råkar vara allergisk mot?

Gaara_Sama2008-05-09 17:17
Antal inlägg: 61

Ta alsolsprit på en tops å försök göra rent me de när du vaknar å innan du går å lägger dig! så har i alla fall jag gjort å det har funkat för mig! (Har två hål i varje öra) ^^

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?