Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mz_lzrd | 2016-01-04 13:38 | |
![]() | Exaktamundo. Eller googla. Kolla upp vad ordet empati betyder. Det betyder inte person som är extra godhjärtad och bättre än andra. | |
Rhotheta | 2016-01-04 13:44 | |
![]() | Locomondo. Liminal kom med en bra idé. Ta personliga förolämpningar i PM, så lovar jag att läsa dem. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-04 13:45 | |
![]() | Säger han och fortsätter i tråden. Vad var det du nyss skrev om läskunnig? :) | |
Måns_E | 2016-01-04 13:46 | |
![]() | Det är väl biten med att de asylsökande måste söka asyl i Danmark, om de tänker ta sig in dit, som Morgan Johansson gillar? | |
micro113 | 2016-01-04 13:49 | |
![]() | Måns_E Det är att Danmark tar sitt ansvar och inte fungerar som transitland som Morgan Johansson gillar -- och det beslut som för dagen kommenteras är gränskontrollerna. | |
kryddeluntan | 2016-01-04 13:51 | |
![]() | Liminals förslag är bra, otroligt tröttsam läsning om erapersonliga förolämpningar i en för övrigt intressant tråd. | |
Rhotheta | 2016-01-04 13:54 | |
![]() | För en gångs skull håller jag med Kryddeluntan. Som sagt, PM. | |
Rhotheta | 2016-01-04 14:14 | |
![]() | Jag kanske måste förtydliga. Om jag skriver ett korkat inlägg är det helt i sin ordning att såga det vid fotknölarna. Även om jag inte håller med. Jag kommer då sannolikt att svara. Synpunkter på min mamma, andedräkt, intelligens, samtalston, etniska härkomst, vikt, utbildning, språk, empati, politiska hemvist, musiksmak mm, som inte är kopplat till ett speciellt inlägg mottages helst i PM-form. Jag kan även tänka mig ansikte mot ansikte. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-04 14:30 | |
![]() | Hur tror ni de politiska reaktionerna kommer att bli nu? Hur länge kommer Sverige behålla sina id-kontroller? Tror ni Danmark inför sådana också? Hur länge? Ytterligare länder? Hur kommer diskussionen om Schengen, Dublin och asylrätten gå? Något måste ju förändras på EU-nivå. | |
Rhotheta | 2016-01-04 14:53 | |
![]() | Sverige bör absolut bibehålla kontrollerna och de bör följa schengenavtalet, dvs visum eller uppehållstillstånd i EU-land krävs om du inte är EU-medborgare. Tyvärr finns det dock en risk att vi cyniskt låter Danmark ta den skiten för att åter slå oss för bröstet. Jag hoppas dock inte det. | |
micro113 | 2016-01-04 14:55 | |
![]() | liminal Beslutet om ID-kontroller gäller i sex månader - sen kan det förlängas och har ingen förändring inom EU skett före dess så lär det nog bli förlängt. Danmark? Det är nog snarare Tyskland som kommer få överväga det. Det finns ju ingen som vill stanna i Danmark, de lovar ju vare sig lyx eller gröna skogar. Övriga EU kommer (förhoppningsvis) börja ta emot och fördela flyktingar mellan sig samtidigt som insatserna i olika regioner förstärks - både för att stötta länder som gränsar till konflikter och därför får en stor flyktingmottagning och för att försöka skapa stabilitet i de regioner som flyktingarna kommer ifrån. | |
Rhotheta | 2016-01-04 14:59 | |
![]() | Till slut kommer EU att sluta vara så öppet som det är i dag. Smidiga biometriska pass kommer att så småningom förenkla gränspassager för EU-medborgare, men dagens promenadstråk för alla och envar ser jag ingen framtid för. EU kommer att bli mer av en polisstat med mer övervakning av medborgarna än i dag. Närheten till Asien och Afrika i kombination med etnisk mångfald kommer att tvinga fram detta. Det kanske tar 20 år. Eller fem. Det är min gissning. Hoppas att du fick ut något av den. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-04 18:03 | |
![]() | Hotas asylrätten med det som sker i Europa nu? Om ja, hur ska den värnas? (Förutsatt att den ska det.) | |
micro113 | 2016-01-04 18:31 | |
![]() | Den skall värnas genom kontroll vid gränserna så att de som har asylskäl släpps in men inte de som söker sig till EU för ekonomins skull. Asylrätten hotas av invasionen från människor som inte längre flyr från krig utan söker fördelar. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-04 18:38 | |
![]() | Den var rolig! | |
ingson | 2016-01-04 18:46 | |
![]() | Liminal bad om en gissning beträffande flyktingmottagande i EU Min gissning är att de forna öststaterna,GB samt några till inte i praktiken kommer att ta emot något antal värt att nämna | |
micro113 | 2016-01-04 19:05 | |
![]() | Som EU motståndare ser jag inte att detta är något problem .. Petter Larsson Aftonbladet: Det stora problemet är förstås att dominobrickorna riskerar att falla en efter en hela vägen ner till södra Europa och den yttre gränsen. Då finns inget av den fria rörligheten inom Schengen kvar längre. Det gamla Europa med passkontroller vid varje gräns är tillbaka. www.aftonbladet.se/k...20 37525.ab | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-04 23:19 | |
![]() | Loco "Jo, jag antar att det är så. Då de jag inte sympatiserar inte är humanister som vill hjälpa någon i nöd så saknar jag nog förståelse för de." Ok. Det verkar som om du är blind i den vinkeln, och att du börjar förstå det själv :) Jag tycker att det är primitivt att säga så. Jag för min del har för det mesta inga problem med att se mina meningsmotståndares logik, motiv och poänger (jag håller ofta inte med - men kan ändå se vart de kommer ifrån). Jag tycker illa om att bli medvetet förolämpad och att bli utsatt för oärlighet, annars är det mesta ok. Jag tror inte att folk är "onda", eller "dåliga människor" - men att de efter deras egna erfarenheter strävar efter det de tror och tycker är gott, oavsett vilken sida de står på. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-04 23:23 | |
![]() | Finns det ingen gräns för det CarMartin? Att tro det bästa om någon? | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-05 00:16 | |
![]() | Om Danmark inför id-kontroller för att Sverige infört id-kontroller och inte vill ha asylsökande måste Tyskland införa id-kontroller om de inte heller vill ha asylsökande. Då blir Sveriges och Danmarks kontroller onödiga och ett vansinnigt resursslöseri. Om sedan detta fortsätter söderut så är vi tillbaka till de yttre gränserna där de från början löstes upp för att de länderna helt enkelt inte har resurser till att kontrollera, registrera eller ge asyl till alla. Dublinförordningen är omöjlig. Likaså att förutsättningen för att söka asyl är att utsätta sig för livsfara och göda kriminella nätverk med en massa pengar. Min förhoppning är i alla fall att signalpolitiken nu skickar en signal till EU om det absurda i det spel som pågår och att man kan samla sig för att på allvar diskutera hur asylrätten ska se ut i dag och framöver. | |