Spelrum
Giraffen51
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade88
Mobilspel
Pågående19 561

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2012-05-15 07:10
Antal inlägg: 17500

men corlini, du har ju startat tråden om The Secret här, men diskuterar inte den utan en positiv inställning? Dysleko tar ju upp kontentan av det som The secret faktiskt säger.

Det många här säger är att en positiv inställning är en sak.

Det the Secret menar är att det faktiskt räcker med en positiv inställning och positiva tankar så börjar saker "hända" av sig själv mer eller mindre, med universums kraft och allt vad det är. Man behöver inte göra så mkt mer själv utan mina tankar ska då alltså kunna tex - fixa till rätt rad på Lotto eller landa ett kanonjobb.. som exempel.

Det är en stor skillnad på att leva livet och försöka se saker som händer så positivt som möjligt menar jag, och att tro blint på att människor själva drar på sig olycka eller lycka genom att tänka "fel tankar".
Människor är inga robotar, att känna är väldigt väldigt mänskligt och hela det här synsättet belastar individen stenhårt för allt skit som händer. DET ÄR DITT EGET FEL. Det stinker faktiskt. Nej, det är inte ditt eget fel att du blev sjuk eller att gubben dog, och nej, det är inte nån universal kraft som frigjordes för att du tänkte positivt och som sedan ledde till du träffade en bra man som faktiskt ville ha dig. Vilken stress att leva under, vilken ångest om man råkade KÄNNA för ett ögonblick....."fasen, jag är deppig... och nu väntar jag bara på den stora smällen tack vare det, undrar vad som händer nu"... Snacka om ångest.

Sen frågar jag dig igen: Håller du med the Secret om att negativa saker som sker, drabbar de människor som attraherar olyckan? ( får skylla sig själv mao? )

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-15 07:17
Antal inlägg: 37631

jag hade många idolbilder på väggen när jag var liten och jag har träffat en del av dom inte pga att jag satt upp bilderna ellet tänkt positivt utan för att jag agerat

le-lou2012-05-15 07:40

Tror man stenhårt på lagen om attraktion så tror man (förutom att man hjälper bedragare att tjäna stora pengar på en mycket gammal idè i ny tappning) - lite avskalat men ändock:

* att om man tänker tillräckligt mycket på att bli frisk - så blir/förblir man frisk.

*detsamma vad gäller framgång och rikedom, tänk rikt så blir du rik.

* att andra människor som är fattiga, sjuka eller vad det nu kan vara - är det för att de själva skapat det. Blir du lämnad av din man, så har du dig själv att skylla tex.

*hela tankesättet skapar extrem narcissism, att tro blint på att man själv skapar sin egen lycka genom tankar, är att faktiskt vända ryggen åt andra människor som faktiskt behöver hjälp.

Visst kan vi påverka våra liv, men det finns så otroligt många fler faktorer som påverkar vilka vi blir, att det är rätt imbecillt att gå runt och på allvar tro att vi själva kan bestämma hur allt blir bara genom att tänka rätt.
Om vi skulle ta ett exempel, säg en mamma som sitter vid sitt barns sjuksäng - barnet är svårt sjukt och mamman är ledsen och orolig (tänker negativt). Barnet dör, det är alltså mammans fel för att hon inte tänkte tillräckligt positivtl?
Eller tvärtom - barnet tillfrisknar, hur förklarar man det med tanke på att mamman varit allt annat än positiv? Är det NÅN ANNAN som varit positiv då, kanske städerskan på våningen under?

corlini2012-05-15 07:43
Antal inlägg: 3172

har du agerat för att du varit posetiv eller negativ i ditt tänkande?

jag anser mycket i boken vara bogus och skrattretande men jag anser tanken bakom vara korrekt. possetivi tankar och människor lyckas bättre. negativa tankar göder mera missnöje. mycket i livet händer ändå men vad man gör av det och hur man hanterar det, lyckas vända det eller nyttja det hänger på tanken. och ja, många får skylla sig själva. olycka händer men lycka skapas. och allt skapande står man för själv, är den egna tanken inte med på det skapas inte ett skit.

och ja, i väldigt stor utsträckning drabbar olycka den negativa eftersom olycka som drabbar den possetiva inte hänger kvar som olycka utan bara som ett tillfälligt bakslag man stärks av.

le-lou2012-05-15 07:47

du skrev att du tror stenhårt på Lagen om attraktion, då undrar jag vad i boken som är bogus enligt dig?

Stärks du av att förlora ett barn menar du?

le-lou2012-05-15 07:51

det är ju just den "lagen" (som inte är nån lag överhuvudtaget) som är bogus.

corlini, är lite förvånad faktiskt över att du tror på flum. du framstår som ganska jordnära tycker jag i mycket av sånt du skriver, och så kommer nån salutering över LOA mitt i allt.

säg istället att du tror på individens kraft istället för tankens. Tanken i sig har ingen kraft och är noll mystisk eller kan inte heller påverka ett skit. Det är vad du gör av tanken som betyder nåt. Det är stor skillnad på det och på LOA som du pratar dig varm om.

blåhund - Ej medlem längre2012-05-15 13:29
Antal inlägg: 469

Om vi alla tar i riktigt mycket nu, och tänker o tänker att all svält på jorden ska försvinna,att Palestiner o Israeler blir kompisar,att all korruption upphör överallt, att vänlighet o tolerans och rättvisa skall råda världen över,m.m,ja om vi bara tänker det riktigt intensivt, så har vi paradiset på jorden nästa vecka....! Toppen! ( Jösses, finns det folk som tar detta på allvar?)

recidivfara - Ej medlem längre2012-05-15 18:41
Antal inlägg: 2385

Jag tror på att man drar till sig och skapar det man tror på. Inte som en entrepenörisk syn. Mer psykodynamisk. Lite aprilhäxan.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-05-15 20:14
Antal inlägg: 31064

Orkar inte med sånt här hokus pokus. Susila äger tråden. Tack för mig.

corlini2012-05-15 20:46
Antal inlägg: 3172

le-lou. jo det stämmer att jag tror på individens kraft och du har rätt i mycket av ditt senaste inlägg. tanken har ingen egen kraft, men jag väljer att både formulera och tolka som att min tanke styr min individs kraft. utan tankens inställning saknas drivet och egenskapen att alltid i alla lägen resa sig och allt blir enbart hängandes på omgivningens påverkan.
jag skiter fullständigt i omgivningens, slumpens och motgångens påverkan om jag inte kan vända den, nyttja den eller lära av den. den är inte relevant för mig. den gör mig till offer och svag. bara jag själv kan göra mig svag och det gör jag ibland när jag har privat behov av att bara vara och andas ut.

jag fick idag besked att mitt armbrott inte läker och att jag gått 8 månader med denna skiten i onödan pga felmedecinering och fel sorts inopererade plattor (för svaga och gick av resp böjde sig vilket orsakade ytterliggare splitter i benstumparna de var fästa i) och måste nu in på ny operation och flytta ben från höften till armen eftersom det saknas så mycket ben att det inte växer ihop. (blev satt på dicrofenak som hämmar återväxt av en hjärndöd läkare) jag har sedan dagen efter operation jobbat och tävlat och jag tänker tävla, träna och jobba varje dag fram till och direkt efter operation igen, knäckt? nix. tappar ett år till av mitt liv gällande det jag gör och förbannad som fan, men spånar redan idag 3 timmar efter beskedet på nya infallsvinklar, marknader, nischer, kunder i företaget så jag kan planera om verkasmheten utefter min fysik och förmåga. kanske öppnar nya dörrar jag inte tänkt på tidigare?

alla kan råka ut för idioter och otur men endast individens inställning, inre motor och tanke avgör vad som kommer sedan. omgivningen och utomstående faktorer kan bara påverka negativt under kortare övergångsperioder. det gör de och det är naturligt.
men jag vill ändå hylla tankens kraft att förändra livet. för det är bara den som styr vad du gör.

undantaget dem som låter sig styras av utomstående faktorer och hellre identifierar sig med det och ser sig själva som offer för omständigheter. jag tror väldigt få av dessa personer är riktigt lyckliga.

nettan232012-05-15 20:53
Antal inlägg: 4086

Jag tror att man kan göra val i livet, tänka positivt, sortera bort energitjuvar och att man faktiskt kan dra till sig positivitet (stavning?)

Men sen har man ju olika förutsättningar, naturligtvis!

Tittade på The Secret men ja lite för storslaget och amerikanskt för min del, men förstår ändå tanken bakom.

henrik_l2012-05-15 21:05
Antal inlägg: 918

Lika fåglar skockas, jag tror absolut på energier och att man kan få saker att hända genom att tro starkt på det. men boken föreslår att man kan tänka sig smal.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-05-16 12:06
Antal inlägg: 1169

va negativa alla är då! jag ska tänka mig till jedi-krigare. eller varför inte tänka mig rakt in i en av star wars filmerna? INTE nån av de nyare.

nippertippan2012-05-16 12:49
Antal inlägg: 792

Law of attraction bygger på universiella lagar, som även finns i bibeln. Enligt bibeln är dom skapade av Gud och har alltid funnits. Det finns en bok av oral Roberts som heter SÅDD & SKÖRD. Mycket bra bok.

temperance2012-05-16 14:27
Antal inlägg: 2314

Har universum överseende för deprimerade och psykiskt sjuka människor eller får de skylla sig själva om de drar till sig det ena eländet eller det andra? Och vad är det som händer när bittra Britta ÄNDÅ drar till sig massa käckt, typ vinner på lotto och träffar värsta hunken, FAST hon är så negativ och sur? Änglar? Har universum tagit semester? Retroaktiv attraktionslag för att hon var lite positiv en måndag i maj? Ärligt, jag undrar.

karmannghia2012-05-16 14:47
Antal inlägg: 237

Enkelt, temperance, bittra Britta var inte så bitter som hon själv och vi andra trodde. Medan de som misslyckas, blir sjuka och deppade är mycket bittrare och hängigare innerst inne än vad de själva eller någon trodde.

För det faktum att Britta lyckas i både lotteri och kärlek, det bevisar ju att LOA funkar, hon har ju alltså bevisligen dragit till sig både vinst och hunk. Om hon inte hade vunnit, då bevisar det OCKSÅ att LOA funkar eftersom hon då helt enkelt måste ha varit för bitter och dryg för att vinna och träffa hunkar.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-05-16 15:11
Antal inlägg: 1169

borderlinebitter-Britta.. . She got it all figured out!

le-lou2012-05-16 16:49

"Law of attraction bygger på universiella lagar, som även finns i bibeln. Enligt bibeln är dom skapade av Gud och har alltid funnits."

Hehe, universala lagar som är skapade av Gud? Och enbart i den meningen fick vi veta exakt vilket mumbo jumbo det är.

Oral Roberts har jag aldrig hört talas om. Men jag sökte och fick upp på wiki info om att karln var en tv-predikant och grundade en rörelse i USA (var annars).

"Robert tillämpade kontroversiella metoder för att samla in pengar. I januari 1987 sa han till sin TV-publik att han fått en uppenbarelse att om han inte samlade in $8 miljoner innan mars skulle Gud "kalla hem honom". Han påstod sig också ha återupplivat döda".

Måns_E2012-05-16 17:24
Antal inlägg: 12028

Fick han ihop åtta miljoner dollar, eller kallade gud hem honom?

carlmartin - Ej medlem längre2012-05-16 17:49
Antal inlägg: 4590

det är skillnad på att tänka på ytnivå och på att verkligen i grunden att tro på något. om man tror djupt inne på att man ska få succé är chansen många gånger större att man får det än om man innerst inne tror att man kommer att misslyckas.

det är därför mental träning fungerar (fråga en elitidrottare om du tvivlar på detta), genom att träna sinnet att tro på att man kan flytta sina gränser så sker just detta. inte så att man kan låta bli att träna kroppen, men kvaliteten i det arbete man gör för att uppnå målet förbättras när man tränar sinnet att tro på att man kommer att lyckas.

principen gäller i alla sammanhang.

och vi människor har en enorm mental kapacitet. mycket av våra tankar och mentala aktivitet är omedveten (lyssna lite på dina tankar så kan du kanske se om du tänker övervägande positivt eller negativt), kanske 80% av vår mentala aktivitet är omedveten (inte fakta, en gissning) - omedveten eller ej - den påverkar oss oerhört starkt.

mental träning går ut på att dels bli medveten om tankar, dels att ändra dem så att de blir mer positiva.

i denna kontext skulle jag tro att "hemligheten" fungerar i princip. bokens problem är att den "hoppar över" den lilla detaljen om hur svårt och tidskrävande det är att ändra djupt rotade tankemönster.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?