Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 65 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-25 21:16 | |
![]() | Haha! Två skratt på en kväll. | |
kryddeluntan | 2015-11-25 22:12 | |
![]() | Haha, mollee, den tackar jag för. Får upp en bild av "Betasaurusar" med vassa och långa hörntänder. | |
Rhotheta | 2015-11-26 01:37 | |
![]() | mollee & Lågintensiv Ni må hamna i var sin ringhörna emellanåt men jag uppskattar er båda:-) | |
Lågintensiv | 2015-11-26 10:41 | |
![]() | Tack och detsamma, Rhotheta. :) | |
marmotte | 2015-11-26 11:53 | |
![]() | Kanske SDs lilla försök med sina iofs föga genomtänkt formulerade flygblad inte var så illasinnat och vidrigt ändå: "Om jag hade vetat att Europa var så här skulle jag aldrig ha lämnat Aleppo. Nu har jag inga pengar kvar, inget liv och hela min familj är splittrad.” Det säger Ahmed Osman till Dagens Nyheter. (omni.se) Med lite vederhäftig information hade han inte behövt resa. Han flydde uppenbarligen inte för sitt liv, vilket inte betyder att han hade ett bra liv i Aleppo. Vi har lagt mängder av pengar på enormt hög levnadsstandard åt bidragsfuskande låtsasbarn istället för på krigsflyktingar. Jag tycker att det känns kass. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-26 12:15 | |
![]() | Fast mycket av det som stod i flygbladen stämde ju inte? De ljög ju om massa saker. Dessutom, tror du inte att det finns människor som är tacksamma för att de fått komma hit också? | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-26 12:16 | |
![]() | Rhotheta, puss! | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-26 12:51 | |
![]() | Marmotte, Om du ger oss några hundra eller kanske något tusental ytterligare exempel på liknande utsagor så kanske vi lyssnar lite bättre. En....??? | |
calle34 | 2015-11-26 13:26 | |
![]() | Mycket har hänt i vårat vackra land. GOD JUL | |
limpan__2 | 2015-11-26 13:27 | |
![]() | En annan lösning på problemet med splittrade familjer än att stänga gränserna och splittra dem mer är ju att bistå med familjeförening. Människor som hamnat på olika sidor av gränser inom EU ska såklart få en chans att återförenas. I dessa tider kanske det krävs ett kvittingssystem så ingen "förlorar" på att få en hel istället för en halv familj inom landets gränser. | |
Måns_E | 2015-11-26 13:36 | |
![]() | Limpan, tror du att Danmark skulle gå med på ett sådant upplägg? | |
limpan__2 | 2015-11-26 13:57 | |
![]() | Det vet i tusan, men att försöka pussla ihop familjer borde vara ett minimimål av anständighet oavsett vilken politik man för i övrigt. Och om man kan göra detta utan att några länder känner sig som förlorare (alltså får ta emot fler än vad de har idag) ser jag inte vad som borde sätta stopp. Integrationen underlättas, men rimligtvis även hemflytt som man absolut hellre gör tillsammans med sin familj. Men någon "realist" kanske kan motivera motsatsen. | |
jaapcnorad | 2015-11-26 14:05 | |
![]() | Intressant att man (s+mp) tillslut verkar ha valt välfärdsstaten, jag trodde att man skulle tillåta ökad lönespridning och en mer anglosaxiskt inspirerad stat först. Kanske naivt av mig att gå på talet om att alla skulle vara välkomna iofs. | |
Rhotheta | 2015-11-26 14:43 | |
![]() | Mastermind of evil att göra anagram. På ordsajt. Jag såg inte skillnaden förrän Antal inlägg:3 Limpan. Realisterna sade ju att detta inte skulle fungera. En kontrollerad åtstramning av reglerna för flera år sedan och biometrisk id-kontroll vid samtliga gränser hade helt undvikit den här situationen och mycket annat. Att återförena familjer är en bagatell. Realisterna förstår att en stängd gräns går utmärkt att passera, bara man har rätt tillstånd. [Lite mer text som jag i bästa fall inte behöver skriva] | |
jaapcnorad | 2015-11-26 15:31 | |
![]() | Fråga till någon som vet, angående diskussionen mellan limpan och rhotheta ovan: är det förbjudet att resa som turist i Europa som asylsökande (om man följt reglerna och lämnat in ansökan i annat land alltså?). I så fall känns det inte så vansinnigt fruktansvärt om olika familjer tvingas söka asyl i olika länder. Tråkigt och lite omständligt, och förmodligen något man vill lösa på sikt, men inte heartbreaking. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-11-26 15:37 | |
![]() | Jag tyckte tvärtom det var väldigt väntat att S skulle göra den prioriteringen, förr eller senare. Det visste ju mp också, och egentligen tror jag de tycker samma. Liksom alla de andra. Det är bara centern, Johan Norberg och jag som vill luckra upp något alls kring arbetsrätt och lönebildning. :) | |
jaapcnorad | 2015-11-26 15:40 | |
![]() | Och jag. Känner mig ändå lurad. Jag tycker socialdemokraternas kontrakt med folket är ungefär som följer: "Prata som vänstern, gör som högern". | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-11-26 15:46 | |
![]() | Är asylsökande tredjelandsmedborgare eller är de kanske någon annan kategori? "Tredjelandsmedborgare som har ett uppehållstillstånd i något Schengenland får röra sig fritt i andra Schengenländer under tre månader men kan behöva anmäla sig till landets myndigheter vid inresan. Personen måste ha sitt pass och uppehållstillstånd med sig. Medborgare från ett antal länder utanför Schengenområdet måste ha visum. Vilka länder det rör sig om finns uppräknat i en viseringslista som är gemensam för alla länder som deltar i Schengen. Tredjelandsmedborgare som inte behöver visum kan röra sig fritt inom Schengenområdet under högst tre månader för varje sexmånadersperiod. Efter de tre månaderna kan personen behöva åka ur Schengenområdet i tre månader innan hen får resa in igen." | |
Rhotheta | 2015-11-26 15:54 | |
![]() | Att man har sökt asyl medför inga passagehandlingar vad jag vet. Det gör däremot utfärdat uppehållstillstånd. Dock är det som alltid möjligt att utfärda visum i de fall som är berörda. Jag gissar att det är så man kommer att arbeta. Först knyta samman familjer via skype och sedan utfärda lämpliga visa. Tämligen okomplicerat. På pappret i alla fall. Anhöriginvandring till Sverige hoppas jag dock är pausad. De bör vandra åt andra hållet i förekommande fall. | |
Rhotheta | 2015-11-26 15:57 | |
![]() | Och har man redan uppehållstillstånd behövs ju som sagt inget visum. Det kan respektive familj i normalfallet lösa på egen hand. | |