Spelrum
Giraffen55
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade94
Mobilspel
Pågående19 561

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Träsmak2012-05-16 23:35
Antal inlägg: 882

Tycker inte man behöver göra basic facts och gammal kunskap till new age och nyandlighet. En del stämmer och är sant, men det är verkligen ingen hemlighet.

Vi diskutera hjärnan och hur den fungerar. Forskare talar ex vis om "ANT", eller "automatiska negativa tankar".

le-lou2012-05-17 00:48
Antal inlägg: 17500

poängen är att det är två skilda saker som diskuteras i tråden, som tyvärr döpts till The Secret och från början handlade om LOA.

positiva tankegångar och den psykologiska effekten av det är en sak.

LOA - att du kan få en sak att hända genom att tänka intensivt på det är en helt annan och rent bogus och extremt mycket new age.

För övrigt är den här mannen som nån tog upp, Oral whatever, hans sekt är syskonsekt med Livets ord, på tal om Carola alltså. Inte så förvånande faktiskt.

corlini2012-05-17 07:59
Antal inlägg: 3172

boffertomte, du har tyvärr inte en aning om vad du talar om.

carola är troende, det är inte jag. självömkande däremot är enl mig väldigt väldigt patetiskt och kontraproduktivt som bara svaga och bekväma ägnar sig åt.

ja, jag är värd det jag har och framförallt ansåg jag mig vara värd det innan jag hade det därför tänkte jag possitivt och målmedvetet utan att se hinder eller ursäkter att inte få det. vilket jag tror gjorde det möjligt att skapa det liv jag har, jag är inte nöjd ännu trots att jag har det bra. jag har fler mål att nå upp till och mer på min önskelista, men jag är en bra bit påväg och antagligen jävligt mycket närmare än jag hade varit om jag inte tänkte som jag gör.

detta är inget hinder för att hjälpa andra och det är absolut inte relaterat till armbågar. att välja sin väg och tänka positivt har inget med att armbåga sig fram eller egoism att göra.
men du har delvis rätt i en enda sak, många väljer att leva ganska misslyckat och finna sig i halvmesyrer och tvingar sig att vara nöjda som det är för de slipper då misslyckas. de slipper då riskera att förlora något, och det är där det negativa tänket blir en bromskloss för man måste våga förlora för att lyckas vinna en del av sina mål. jag brukar tänka att det värsta som kan hända är att jag tillfälligt får göra mig av med mina hästar, lägga ner firman och flytta till en liten hyres etta och skaffa ett jobb under en period tills jag är på fötter och igång igen men jag ska fan göra detta och det finns inte ett skäl jag inte kan övervinna eller kringå för att jag inte skall lyckas.

le-lou, LOA är enl mig inte bevisat och inte mycket talar eller tyder på att det finns eller funkar men i grunden styr det individens vardag och inställning och det är vardagen och den mentala inställningen som utgör oddsen för att lyckas och därför finns det något som i bästa fall kan kallas eller tolkas som LOA. tror du det finns någon framgångsrik ledare, chef eller framgång som inte tänker så utan är allmänt negativ och restrektiv i sina tankar och överlåter åt omgivning och utomstående faktorer eller sin historik att avgöra hur det kommer att bli?

le-lou2012-05-17 08:17

Har jag sagt det corlini? Jag vet att du också ser skillnad på sak och sak här, det du skriver om chefer nu handlar om deras egen förmåga att få saker att hända, vilket kan kopplas till både personlighetsstyp och att aktivt tänka positivt. Fakta kvarstår dock, det är PErSONEN som får saker att hända, inte någon universell kraft och tro mig - även chefer går bet på saker, även människor med en positiv livssyn åker på sjukdomar, även positiva människor in på benet åker på sin beskärda del av olycka. Det ingår i livet nämligen.

LOA har inte nåt med det att göra och det vet du själv.

carlmartin - Ej medlem längre2012-05-17 08:23
Antal inlägg: 4590

limpan -

poängen är att man medvetet kan fokusera på det man vill uppnå. sen har en människa mycket omedvetna tankar, och önskningar (titta inåt så kanske du upptäcker att det kan vara ganska rörigt i huvudet ibland) - genom själviakttagelse kan man lära sig mer om vad man egentligen tänker.

Dys -

OK. det överraskar mig lite att du avvisar att det undermedvetna till viss del styr en människa - låter fel. mitt exempel var kanske inte det bästa.

mz_lzrd2012-05-17 08:26
Antal inlägg: 2498

LOA är naturligtvis rent bs.

Tänka positivt är väl käckt och bra, men inget nytt alls. Och om inte det positiva tänkande leder till någon form av handling så är de bara tankar.

Jag tror mer på att lära sig hantera sina negativa tankar, känna igen dem och inte fördjupa sig i argumentation med dem. Att låtsas att de inte finns fungerar bara kortare stunder, så länge man är bland folk eller djupt sysselsatt med något t ex hysterisk träning, shopping, spel, bantning, scrapbooking osv.

carlmartin - Ej medlem längre2012-05-17 08:40

människor är inte bara personer. de är också en del av universum. i universum hänger allting ihop.

new age får mycket skit - men är det något de har fattat så är det just detta.

vem kan avvisa att det stoff vi består av har varit andra saker, och blir andra saker igen när vi dör och ruttnar. faktiskt byter vi material med universum hela tiden när vi andas tex. alltså är vi ett med universum.

sen är steget långt till att förklara orsak och verkan och tankens kraft och allt det där. men, kvarstår- vi är en del av universum och man kan inte dela på oss.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-17 08:52
Antal inlägg: 37631

carlmartin,att människor är en del av universum och ?.jag tänker sol och värme så det knakar jag har en sol på väggen det kommer ingen sol,vad gör jag för fel

carlmartin - Ej medlem längre2012-05-17 08:58

vänta ett tag så ska du se att det fungerar :)

le-lou2012-05-17 10:02

Positiv tänk, fokusering, självförtroende, visualisering, planering, målsättning köper jag fullt ut, men det är inte samma sak som att människan har obegränsad kontroll över sitt eget öde, den som säger emot får gärna förklara den här ”bevisade kausaliteten” som tydligen existerar när man tänker positivt hela tiden? Mig veterligen finns det inget sånt bevisat. Precis som med att tro på gud, så tror folk på den här ”lagen”- för den KAN ju stämma, och vi vinner mer på att tro än på att inte tro, eller? Att intensivt tänka på något man vill ha, är för mig precis detsamma som att be en bön. Gud ger mig eller Universum, vad är egentligen skillnaden? Det är andlighet detta, inte nån naturlag.

LOA har sitt ursprung i hermetism och är en filosofisk tanke som i princip går ut på att vägra och förneka lidandet. Erkänner jag det inte, så existerar det inte, men när spricker fasaden? Och hur mår man när den gör det? LOA är dessutom moralisk förkastlig och det är nog mitt största problem med den - den uppmanar människor till ett egotänk, som förflyttar fokus på att hjälpa sina medmänniskor tilll att enbart rå om sig själv. Den odlar en cynisk syn på livet och på individer som råkar illa ut, man får skylla sig själv helt enkelt. LOA säger ju att de problem du har i livet är resultatet av (fel) tänka tankar. Ett utsatt barn, ett våldtäktsoffer eller en fånge i ett koncentrationsläger har sig själv att skylla eftersom de tänkte negativa tankar. Det är oerhört kränkande för offren samt brist på sunt förnuft.
Ett mycket praktiskt problem tex: Vad händer om flera personer vill ha samma jobb och samtliga tänker på det superintensivt? Vem vinner? Och att lika attraherar lika förresten, tänk positivt så ger universum positivt tillbaka? Är det inte mer vetenskapligt med det faktiska motsatta? En positivt laddad partikel kommer att locka till sig en negativt laddad partikel och vice versa. Två positivt laddade partiklar kommer att stöta i från varandra.

För att lyckas i livet måste man få och göra en liten gnutta av allt: talang, flit, uthållighet, kompetens, arbeta hårt och lite tur. Visst, man kan uppnå mycket - men för att göra det så måste man göra bra mycket mer än bara tänka på dem.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-05-17 10:58
Antal inlägg: 1169

vad händer om någon tänker riktigt hårt att big bang aldrig hände?

carlmartin - Ej medlem längre2012-05-17 11:34

menar du att du blir sur om någon ler mot dig på gatan?

carlmartin - Ej medlem längre2012-05-17 11:34

till lelou

boffertomte2012-05-17 11:53
Antal inlägg: 1128

Jag tyckte Le-lous inlägg var guldigt bra.

Fast jag hittar inte det där om att bli sur av att nån ler mot en på gatan. Kanske menar c martin det där om att negativt laddade partiklar utövar attraktionskraft på positiva, vilket de gör pga ett elektronöverskott. Det förstod åtm jag som ett exempel på hur fjönigt det blir när LOA-anhängare försöker använda "vetenskap" för att bevisa lagens giltighet.

carlmartin - Ej medlem längre2012-05-17 12:09

lelou -

barn som far illa är alltid någon vuxens ansvar - någon som skadar dem, eller någon som borde skyddat dem. barn kan inte hållas ansvariga för sitt inre. men det kan vuxna, förutsatt att de vet att man inte behöver "vara slav" under det man tänker.
och vuxna som misshandlar barn är nog (gissar jag) inte mest harmoniska och gladlynta.
detta är ett jättebra argument för att arbeta med grundinställningen till livet - ens barn tar ju efter ens uppträdande i någon grad, så där har man chansen att påverka i "rätt" riktning.

sen vill jag säga att det att "tänka positivt" ju inte behöver betyda att man sitter och önskar sig en bil med ihoptryckta ögon.

för mig handlar det om att finna glädje och tacksamhet över det jag har. på så sätt blir jag gladare och attraherar därigenom andra glada människor (alltså som ofta är glada) och så blir alltihop lite gladare.
detta upplever jag hela tiden. och jag ser sammanhanget mellan mitt inre och mitt yttre - därför tror jeg till viss del på LOA.

vill tillägga att jag inte sympatiserar med den materiella hetsen med att bli rik och få en fet bil som livets höjdpunkter genom LOA.

och det finns ingen anledning att tro på LOA om man inte har upplevt det själv.

man skördar det man sår är ett annat sätt att säga det på. det är ingen hemlighet - men det verkar som om att många har glömt detta, eller inte tror på det alls. inte undra på att det är lite si och så med freden på jorden.

carlmartin - Ej medlem längre2012-05-17 12:16

tomten -

jag förstår hur du menar. men om minus blir plus i vardagen borde man ju bli glad av en utskällning :)

le-lou2012-05-17 12:30

man skördar det man sår är ett annat sätt att säga det på.

säger du det till människor som drabbas av sjukdomar & naturkatastrofer också?

boffertomte2012-05-17 12:35
Antal inlägg: 1128

Det är ju LOA-anhängare som påstår att vardagen fungerar som på partikelnivå, beklagligt nog har de råkat missa det där med attraktionskraften därstädes återfinns mellan partiklar av olika laddning. Entropi och det du vet. Oordning i ett system. Strävan efter lägsta möjliga energinivå. Det som driver alla skeenden.

Man kan helt enkelt inte använda den förklaringsmodellen på LOA eftersom LOA vill hävda att positiv attraherar positiv.

LOA handlar inte om partiklar. Varför blandar de in partikelfysik då? De tycks ha ett behov av att vetenskapligt förankra sin troslära men när de försöker blir det bara ännu värre och dummare.

temperance2012-05-17 12:43
Antal inlägg: 2314

Den positiva psykologin blir lite kräkfärdig i längden, och kan ställa till det riktigt. Det är okej att inte vara klämkäck, tacksam och positiv hela tiden - hela känslospektrat är viktig och man måste få vara både ledsen, bitter och besviken. Censur av "fula" känslor som pessimism och bitterhet får inte så roliga konsekvenser i längden om man ignorerar de som faktiskt finns där. Känn fullt ut istället och acceptera känns sundare i min värld. Lite sidospår kanske, wtf.

carlmartin - Ej medlem längre2012-05-17 12:45

jag säger till dem att sjukdomar och naturkatastrofer är en del av livet, och att det bästa de kan göra är att acceptera det som inträffat - att tänka att "det är mitt fel" vore ju att fokusera på något som inte kan ändras.

och jag tror inte att naturkatastrofer och sjukdomar inträffar för att människor "tänker fel". däremot tror jag att det är skillnad på hur man hanterar de motgångar som inträffar.

liten brasklapp dock - folk som är väldigt svarta inombords tror jag har lättare för att bli sjuka.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?