Spelrum
| Giraffen | 54 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 89 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2012-05-18 09:12 | |
![]() | corlini - du tror inte på depressioner säger du, vad beror det på? Har du läst medicin kanske? folk som bara tror - tror att depression är något mentalt nämligen, när det inte är det. Det är som att säga att jag inte tror på att jorden är rund, så kan jag glatt leva vidare i villfarelse. | |
| mz_lzrd | 2012-05-18 11:19 | |
![]() | Det är lätt att inte tro på sånt man inte drabbats av själv. Jag har haft mina dubiert kring fibromyalgi, men om jag själv skulle drabbas, då skulle jag förmodligen tro på det. C har uppenbarligen varken erfarenhet eller annat än synnerligen ytliga lekmannakunskaper om sjukdomen depression, hon tror att det handlar om att hänga läpp lite och att det bara är att gaska upp sig. Så skönt för henne. Modern vetenskaplig forskning kring hjärnan och signalsubstanser och stresspåverkan osv samt att andra kanske har andra erfarenheter och upplevelserän hon själv tycks vara fullständigt otänkbart för henne. Är inte det lite aspbergeraktigt, att inte alls kunna sätta sig in i hur andra upplever tillvaron? Att alltid utgå från sig själv som mall och avfärda blotta tanken på att andra människor kan se saker och ting ur andra vinklar? Enl samma corlini fast i en annan tråd är ju asperger "ingenting". Men nåt är det kanske, ändå? | |
| temperance | 2012-05-18 11:49 | |
![]() | Jag tycker det är lite svagt att tvångsmässigt vara då duktig och stark hela tiden, helt klart ett trauma i botten. Eftersom corlini reagerar så starkt på människors skörhet i tråd efter tråd finns det helt klart en massa grus i det inre maskineriet. En depression eller lite psykoterapi kanske kunde ge nödvändiga perspektiv? | |
| mz_lzrd | 2012-05-18 12:10 | |
![]() | Det är inte utan att man anar en viss vettskrämdhet hos Corlini inför skörhet hos människor. Som om hon skräckslagen balanserar på kanten av en avgrund och upprepar för sig själv: Inte titta ner, inte titta ner...Om jag inte tittar så finns ingen avgrund, det finns ingen avgrund, jag tror inte på avgrunden... | |
| corlini | 2012-05-19 07:51 | |
![]() | jag är inte vettskrämd, tycker bara att det är betydligt mer givande att vara possitiv, se framåt och inte älta sånt som vart, det som vart kan jag inte förändra men jag avgör själv vad som ska bli och i min mening är det slöseri med livskvalitet att vara negativ, odriven, håglös eller deppig. det ger mig absolut ingenting. självklart har man svaga stunder när man lipar för att man är extremt trött och har ont eller det är något med barnen, mannen eller familjen. lipar även när det händer nåt allvarligt med något av djuren. men att lipa över andra saker kommer jag inte på varken exempel eller tillfällen på nu. det är inte min grej helt enkelt, ser inte vitsen med det. | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-05-19 08:42 | |
![]() | Visst är det slöseri att vara deprimerad. Lika slösaktigt som få cancer eller någon anna allvarlig sjukdom. Låt oss inte kasta bort våra liv på att vara sjuka, utan ständigt vara friska och positiva! | |
| mz_lzrd | 2012-05-19 09:35 | |
![]() | Det hela tycks utmynna i att det är bättre och mer givande att vara glad och positiv än hängig och sur. Det är ju nästan mer djupsinne än man kan klara av såhär på lördagsmorgonen. | |
| corlini | 2012-05-19 17:52 | |
![]() | mz, precis. så enkelt är det. det är inte särskilt givande att vara negativ eller hängig. triss, visst är det trist med allvarliga sjukdomar och olyckor men de händer ändå. däremot behöver inte det betyda att man är körd eller behöver leva resten av livet negativt och bittert, desto större skäl att faktiskt börja leva. jag förstår att ni är emot detta tankesätt eftersom just negativitet faktiskt genomsyrar de flesta inlägg ni gör. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-19 20:39 | |
![]() | Tänk lite positivt om invandrarna, corlini, så ska du se att du mår bättre. | |
| corlini | 2012-05-20 17:39 | |
![]() | positiva tankar skall även vara realistiska. mycket kring invandringen är en hittpåvärld som inte fungerar i verkligheten. dessutom är det inte relaterat till den enskilda individens möjligheter att påverka det egna livet vilket är det jag vill poängtera vikten av, att just styra den egna tanken till att se möjligheter och inte ursäkter för lycka och förverkligande. | |
| irgitta | 2012-05-25 13:22 | |
![]() | corlini, skärp dig! Depression är den sjukdom som får flest människor att begå självmord! Depression handlar inte om att gå och gnälla över att livet är lite tråkigt just nu. Vid en depression kan livet vara totalt nattsvart och att höra nån tala om människors lidande som du gör, gör min riktigt förbannad! Ta av dig skygglapparna och träna lite på din empati. Nä, träna MYCKET, menar jag. | |
| corlini | 2012-05-26 12:58 | |
![]() | om man backar bandet lite, varför får en person diagnosen depression? vad ledde till det. hur levde personen innan. hur tänkte, prioriterade, vågade, fegade, kuvade eller steg fram.... hur såg personen på hinder, motgångar, ursäkter, skäl fanns de eller var de bara tillfälliga hinder av liten karaktär osv. jag förnekar inte existensen av depression, jag ifrågasätter hur många fall som är självförvållade genom åratals påverkan av individens levnadssätt och tankebanor. det är ju inte direkt en förkylning, det den deprimerade ser och upplever finns ju inte i verkligheten om man inte själv bjudit in det. det är ju bara den individens syn och känsla på saker och ting i livet. något i individens undermedvetande måste ju under lång tid startat processen. jag tror possetiva, drivna och mer obekymrade människor som inte låter sig nedslås är och blir mindre deprimerade än deras motsatser, vad är det för märkligt och oempatiskt med det resonemanget? | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-05-26 13:02 | |
![]() | Eftersom depression är en sjukdom som vem som helst kan drabbas av, så är det lite magstarkt att försöka få det till att det är självförvållat. | |
| Saldina | 2012-05-26 13:31 | |
![]() | Åh ytterligare en tråd där deprimerade skuldbeläggs? Så spännande. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-05-26 13:40 | |
![]() | Det märkliga med ditt resonemang är främst att det är hittepå. Det finns ju trots allt en hel del verklig kunskap kring kliniska depressioner. Men som vanligt är du inte intresserad av det. | |
| corlini | 2012-05-26 16:14 | |
![]() | ok, hur uppkommer den då? typ som en förkylning eller pollen allergi? jag tror individens eget undermedvetande och förhållningssätt till bla inställning, självkänsla, tilltro, hopp, drivenhet, vilja, ambition, avslappning, balans, glädje osv är mental grogrund för utformandet av den mentala hälsan och livsglädjen och att åratal av kass undermedveten dito orsakar det som utvecklas till depression hos vissa. depression är väl psykiskt i grunden och bieffekten på depressionen tar sig även fysiska kännetäcken? så hur blir sinnet och människan deprimerad om det inte finns en långt pågående grogrund etablerad i skallen sedan länge? jag påstår inte att deprimerade skall skuldbeläggas eller att det inte finns sk verklig kunskap baserad på att en bunt olika teoretiker tolkat signaler efter otalet analyseringar efter gemensamma nämnare hos drabbade. samtliga dessa forskningar har skett efter depressionen redan är ett faktum och förklarar ingenting om uppkomsten. därför ifrågasätter jag starkt om det är rätt att friskriva den drabbade helt från inblandning i uppstarten och etablerandet av det som sedan utvecklades till en depression. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-05-26 16:35 | |
![]() | Som sagt, och som du påpekar själv, så är du inte intresserad av verlig kunskap. Men den finns, och den kan studeras om du vill. | |
| Saldina | 2012-05-26 16:52 | |
![]() | Om du är intresserad på riktigt så läs då in dig på den medicinska forskning som finns om depression. Innan dess kanske du ska vara lite försiktig med hur du uttalar dig? När jag levde med depression var jag väldigt känslig just för påpekanden (finkänsliga liksom raka) om att det var mitt eget fel, att jag själv hade skapat depressionen, att det alltså hade varit mitt eget val att bli deprimerad. När gjorde jag det valet? Som barn kanske? Om jag hade varit lite gladare som 3-åring kanske? Idag vet jag bättre, men tar fortfarande illa vid mig av den här typen av kommentarer, då jag vet hur mycket skada det kan göra i någon som redan lever i det helvete som en depression ofta är och där just att klandra sig själv, att skuldbelägga sig själv är en stor del. | |
| corlini | 2012-05-26 16:54 | |
![]() | enklare att slå ifrån sig än att bemöta med konkreta svar? har du såpass bevis för att jag är fel ute så du reagerar så starkt hade det vart lite värdigare av dig att ha kött på benen och korta konkreta svar. | |
| corlini | 2012-05-26 16:54 | |
![]() | 16:52 riktat till gnagelram | |