Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 46 |
Mobilspel
Pågående | 20 374 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
calle34 | 2014-11-06 15:25 | |
![]() | Det kommer att många år att ändra att tiggarna kommer att försvinna: Tycker att folk är givmilda de allt möjligt. En vän han köpte en dricka o en smörgås till den personen som tiggde utan för ett köpcenter. Tiggaren blev arg han ville bara ha pengar. | |
Gloria56 | 2014-11-06 18:57 | |
![]() | Visst är det så Blasse. Jag har själv sett "vår" tiggare lämna över pengarna till en man i lyxVolvo. Det exempel du tar upp calle34 har jag också sett - det är pengar som gäller. Vi lättlurade svenskar! | |
kryddeluntan | 2014-11-06 20:01 | |
![]() | calle34 och Gloria56, jag har också sett det. Häromdagen såg jag en man sticka ner en 100 lapp och så länge vi gör det, så är de kvar. Dessutom räcker det inte med att sitta och tigga, nu sticker de upp koppen i ansiktet på en i busskön. En kvinna ställde sig vid bankomaten för att tigga när folk tog ut pengar. Det tycker jag är provocerande om något. | |
skrutta00 | 2014-11-06 20:15 | |
![]() | Så sant Kryddeluntan | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-11-06 23:25 | |
![]() | En klok kvinna i Gnosjö har kommit pålösningen.Hon har lärt dom baka bröd som dom säljer | |
kryddeluntan | 2014-11-06 23:31 | |
![]() | Jag läste också om det Ttiittii och det verkar gå bra. Hon såg till att de fick nånstans att bo, folk kom med ved för uppvärmning av stället. Hon ordnade också nåt ställe att baka i och fixade mjöl och annat de behövde. Men det är en droppe i havet och jag vill ändå inte att tiggare kommer upp i ansiktet på mig. | |
Mm2 | 2014-11-08 18:24 | |
![]() | Nu har jag inte läst igenom hela tråden, så jag kanske skriver något som någon annan redan har skrivit om, men jag har inte sett någon intervju med någon tiggare om hur de har råd att finansiera resan hit och hem, hur de har råd att ha dyra mobiltelefoner, hur de anser att de kan köpa cigaretter när pengarna borde gå till deras 3-9 barn i hemlandet eller till någon sjuk släkting eller till att laga deras hus där hemma. Säg vad ni vill, men det ser inte bra ut och gör nog att många tvekar att skänka pengar. Det jag hör och läser om är att någon tror eller har hört att deras släktingar samlat ihop pengar till resan och att de reser i grupp och därför blir det billigare, men vad kostar det då? Och att mobilerna är deras livlina, ok, det förstår jag, men HUR har de fått tag i dessa mobiler då? Ett smart drag av tiggarna vore ju att gå fråga om Tv ville intervjua dem och via tolk svara på alla frågor som finns ang dem. Jag har svårt att bestämma mig om vad jag tycker om detta tiggeri. Såklart blir jag illa till mods, både för egen del och för deras del och jag ger pengar nu och då och jag har skänkt bort vinterkläder, men jag känner mig dum och elak när jag inte ger något och jag känner mig samtidigt lurad när jag ger något. Och är det nu så att de pengar de får in går till deras barn i nöd så kan dom ju inte köpa mat på hamburgerrestaurang eller röka eller ha dyraste telefonen. Nästan ALLA deras pengar borde ju då oavkortat skickas hemåt, eller hur? Det går utmärkt att bli mätt på billigare sätt än att köpa färdiga mål på hamburgerställen. Håll med om att det ser illa ut? Jag hade velat ha raka svar och siffror på hur det ligger till och jag tycker att det är frågor som bör besvaras ifall de nu vill ha våra pengar. De blir fräckare och fräckare. Förut satt de tysta utanför en affär, nu jagar de folk på stan och går in i gallerior och sätter muggen under näsan på en?! Och det konstiga i det hela är att ingen polis eller social myndighet ingriper? Får de verkligen trakassera folk som de gör? Är det lagligt att bygga upp läger godtyckligt där de tycker att de vill ha ett läger och hur många läger ska byggas innan det är nog? Om jag ska bygga något på min egen tomt måste jag be om bygglov, men de får bygga upp stora läger på andras marker utan att någon säger något? Förstår inte logiken. Vågar ingen myndighet ta tag i detta problem för att då riskeras att kallas rasister eller omänskliga? Går tiggarna utanför lagen då? Har sett program där folk nekas inträde till ett land ifall de inte har pengar nog för att klara sig under den tid de ska vistas i landet, där de måste redogöra för vad de ska göra i landet och ifall det är några oklarheter så nekas de inträde. Nu vet jag ju att EU-länders befolkning får röra sig fritt mellan gränser, men personligen var jag emot EU-medlemsskap och tycker att även om det innebär friare rörlighet så borde det vara strängare koll på vilka man släpper in och ut ur landet. | |
Gloria56 | 2014-11-08 23:07 | |
![]() | Mm2; Ett mycket bra inlägg som jag stödjer till fullo! | |
skrutta00 | 2014-11-08 23:13 | |
![]() | Som sagt mycket bra inlägg Mm2.:) | |
Måns_E | 2014-11-08 23:26 | |
![]() | Man får väl anta att tiggarna kommer hit för att det någonstans lönar sig att ta sig hit. Några dyra telefoner av senaste modell hos tiggare har jag inte sett, att köpa en begagnad iPhone 3 eller 4 är ju inte särskilt dyrt idag förövrigt. Att en del röker må väl så vara. Det är ungefär samma sak som att socialbidragstagare i Sverige röker eller snusar, vilket en hel del gör. Det kan man självklart ha betänkligheter mot, men någonstans så måste väl var och en få lägga sina pengar där de vill? Jag tycker att frågan hur det kan vara lönsamt att ta sig till Sverige och att i bästa fall tigga ihop ett par hundra kronor per dag kan vara ett bättre alternativ än att stanna kvar och försörja sig i sitt land. Jag tycker definitivt att EU skall försöka få till en ändring så att situationen för dessa människor blir bättre i Rumänien och Bulgarien så att de inte väljer att åka hit och tigga för småpengar. För övrigt så finns det en del svar i följande artikel hur de tar sig hit mm www.dn.se/sthlm/frag...st ockholm/ | |
Kanelkoja | 2014-11-08 23:56 | |
![]() | Tiggeriet är ytterst välorganiserat av ligor som utnyttjar dessa stackars människor. Det finns inte en butik eller bankomat från norr till söder där det inte sitter en tiggare idag...och det har gått fort, ruskigt fort. Denna logistik får inte några vilsekomna tiggare ihop själva, i så fall skulle det stå många fler och trängas på "bra ställen". Några mobiltelefoner ser man inte i näven på dem längre...efter alla skriverier i medier om detta har deras "hallickar" sagt åt dem att dölja telefonerna. Fortsätter vi ge pengar så förblir de tiggare, problemet måste lösas med påtryckningar i deras hemländer. Ja det är synd om dessa människor, men genom att ge pengar skapas bara fler tiggare. | |
dinodog | 2014-11-09 07:22 | |
![]() | Joho då dom har mobiler. Såg jag senast igår. Men det spelar mindre roll. Undrar fortfarande hur dom vet vart dom ska åka och tigga. Vilken stad vilket gathörn är det som man kan få mest pengar. Dom finns verkligen överallt. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-11-09 07:54 | |
![]() | Självklart har dom mobiler....hur ska dom komunisera brevduvor eller ? Dom är knappast här och sitter för det är någon hobby att hänga utanför ica i 10 timmar / dag Dom passar varandras barn och turas om att åka hit och tigga | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-09 09:19 | |
![]() | Jag jobbar hela dagarna och har därför inte tid att punktmarkera och kontrollera tiggares beteenden. Jag förlitar mig på polisens och socialarbetarnas undersökningar och slänger bara i en slant och går vidare. Jag tycker det är fantastiskt att det finns de som har tid att hänga runt tiggare och studera deras beteenden för att sedan delge oss andra sina objektiva slutsatser. | |
jellyflower | 2014-11-10 18:05 | |
![]() | Nora, att du blundar för tiggarna betyder inte att de inte finns där. Det betyder bara att du blundar. Du vill inte se det som föregår rakt framför ögonen på dig. Du har givetvis rätt att välja bort sånt som inte passar med din världsbild, men medge att det kan tyckas egendomligt att du så ivrigt diskuterar ett ämne som du inte har tagit dig tid att fördjupa dig i. Jag tror jag ska börja diskutera ishockey på nätet, för jag kollar aldrig på hockey. Jag har inte tid - jag är ju ute och punktmarkerar tiggare hela dagarna- men jag kan nog få en stund över på kvällskvisten för att skriva inlägg om hockey på nåt nätforum. | |
skrutta00 | 2014-11-10 18:29 | |
![]() | Blink...blink där Jellyflower:)) | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-10 18:50 | |
![]() | jelly. Om du hade läst ordentligt skulle du ha sett att jag skrev att jag följer polisens och socialarbetarnas undersökningar. Det gör jag bl a genom tv, radio och tidningar. Jag har följt den här tråden och tidigare trådar där många har länkat till tidningar som tar upp ämnet. Dessa har jag läst. Inget av dessa styrker dina åsikter. Nu är det väl snart dags att du lägger ut något som täcker upp alla dina påståenden. Detsamma gäller även Skrutta. Bevis tack. I alla fall något som liknar det. | |
Rhotheta | 2014-11-10 19:39 | |
![]() | 15 oktober 18:09 har du läst. Alltså stämmer inte det du här påstår. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-10 19:56 | |
![]() | Förklara gärna vad det bevisar. | |
blåhund - Ej medlem längre | 2014-11-10 19:58 | |
![]() | Här i Stockholm sitter tiggarna i princip under bankomaterna,går i tunnelbanevagnarna och på bussen (en gång såg jag en kvinna bli avkastad för hon bokstavligen hängde sig på passagerarna o tiggde).Vare sej man ger pengar eller inte,så är det jobbigt när mans.a.s inte kan värja sej när de blir väldigt påflugna. I grunden så är det EU-länderna som måste gå samman och kräva att alla medlemsländer tar hand om sina medborgare. Tror att man i långa loppet gör dessa människor en björntjänst när man skänker pengar. | |