Spelrum
| Giraffen | 50 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 88 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| xMatrix | 2012-05-28 15:47 | |
![]() | Ni får ha era åsikter, jag har mina...vilken trevlig psykolog som kallar min erfarenhet okunnig,..I rest my case... | |
| xMatrix | 2012-05-28 15:47 | |
![]() | Ni får ha era åsikter, jag har mina...vilken trevlig psykolog som kallar min erfarenhet okunnig,..I rest my case... | |
| Saldina | 2012-05-28 17:05 | |
![]() | Det måste ju vara väldigt bekvämt att kunna bestämma att de människor som inte reagerar exakt som du vill på den "hjälp" de får helt enkelt inte vill bli hjälpta. Det kanske skulle kunna ha något med att de behöver en annan form av hjälp? Men som sagt, det blir ju enklare på detta viset. | |
| MrAtomic | 2012-05-28 17:06 | |
![]() | Det var i varje fall ett väldigt okunnigt uttalande. Förövrigt så är det inte bara åsikter, du sitter ju på en position som behandlare, då finns det empiri och forskning som man skall stöda sig på. | |
| xMatrix | 2012-05-28 17:16 | |
![]() | OCH inte att förglömma BEPRÖVAD ERFARENHET :-D | |
| xMatrix | 2012-05-28 17:23 | |
![]() | Saldina : snälla läs ordentligt... Jag gör det jag ska till ALLA, det som krävs/behövs i mitt yrke. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-28 17:23 | |
![]() | >> OCH inte att förglömma BEPRÖVAD ERFARENHET :-D aka empiri. | |
| MrAtomic | 2012-05-28 17:32 | |
![]() | Exakt jonisk. ;-) | |
| xMatrix | 2012-05-28 17:32 | |
![]() | Bra där Jonisk | |
| Saldina | 2012-05-28 17:36 | |
![]() | Jag har läst allt du skrivit och det jag reagerar på är att du uttrycker det som att du inte längre slösar energi på de människor som ändå inte vill ha hjälp. | |
| Saldina | 2012-05-28 17:37 | |
![]() | Jag tror säkert att du gör det som krävs av dig, men jag hoppas att de människorna stöter på andra som kanske mer ser till vad just de behöver för att ta sig vidare. Det var nog många som avfärdade mig på samma vis som du gör med dessa människor, men det fanns de som såg lite längre också. | |
| uffew | 2012-05-28 17:46 | |
![]() | En sjuksköterska utan MI. Trodde jag inte fanns. | |
| xMatrix | 2012-05-28 17:48 | |
![]() | Jo ok, jag kan förstå det. Men mina svar hade boken hemligheten i bakhuvudet och dess sätt att påverka sitt eget liv. Jag brukar faktiskt inte avfärda mina patienter eller deras problem utan göra allt jag kan och mer därtill. Tråkigt du blivit avfärdad, sådant ogillar jag starkt. Skönt du blev sedd | |
| temperance | 2012-05-28 17:51 | |
![]() | Det är svårt att få tillträde till människors inre liv. Du har säkert gjort mycket fint och hjälpt många människor, men de kanske svarade senare och/eller på ett annat sätt? Det låter som att du tycker människor är ganska hopplösa och oföränderliga medan du själv sitter på nån högre kunskap och "lyckats". Varför skulle då inte andra kunna det? | |
| xMatrix | 2012-05-28 18:00 | |
![]() | Alla kan, det är hela min poäng och kunskapen är tillgänglig för alla. Uffew: jo MI håller jag på med varje arbetspass jag gör och någonsin gjort och kommer att göra. Känns som tråden spårar ur..nu handlar det plötsligt om arbete som sjuksköterska.... | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-28 18:08 | |
![]() | På sidospåret fortf... Jag kommer ihåg en patient på onkologen som jag träffade vid ett par tillfällen som kandidat. Under de två samtal vi hade fick jag veta att hon inte egentligen behövde vara inlagd längre, hon skulle hem om några dagar och var eg bara kvar för att få vila lite extra innan hon åkte hem. Hon tackade nej till alla former av behandling, hon behövde inte (eller ville inte?) ha någon hjälp. Av överläkaren fick jag senare veta att hon hade terminal skelettcancer, och bara ett två-tre månaders förväntad tid kvar. Dom hade pratat om detta vid ett flertal tillfällen, såklart, men det gick inte in. Denna starka flerbarnsmamma ville helt enkelt inte inse att hon var dödligt sjuk, hon 'ville inte ha hjälp', hon erkände varken för sig själv eller någon annan att något var fel. Visst kan man tycka att överläkaren inte skulle ha fortsatt 'tjata' på någon som inte ville ha vård, men det gjorde hon. Och jag kan lova att när denna kvinna vaknade mitt i natten ett par veckor senare och hade dödsångest så det bara skrek om det, då var hon glad över att man inte gett upp på henne för att hon till synes inte ville ha hjälp. | |
| corlini | 2012-05-28 18:09 | |
![]() | jag tror de som klassas som "vill inte må bra" är de som sålänge levt och valt att leva mer eller mindre "sjuka" och dåliga så detta blivit "de" och hela deras identitet. de finner sig i det och det är där de känner igen sig. att bryta det mönstret och möta det nya ansvaret, livet och en framtid de inte känner igen gör så att de hellre stannar där de är. alltså de vill inte. Le-lou, du talar om "andra människors påverkan och makt" det är väl ganska mycket BS ändå? sålänge man tänker så är man ju låst. andra människor har ingen makt eller påverkan som man inte ger dem, INGEN utöver du själv styr eller påverkar mer än du tillåter dem. att låta andra påverka är att backa på kontrollen över det egna livet och det kan man göra när man finner en som man vill ska vara med eller när man väl uppnått det man ville och är jävligt tillfreds. men då är det en possitiv gärning och ett delande, inte en ursäkt eller kuvande. och det är fortfarande ingen som ens vågat snudda vid vad den bakomvarande faktorn som kan utlösa både mental stress, håglöshet och depressioner är, om det inte är den mentala inställningen. att det redan från ett tidigt skede sker en långsam biokemisk process och att det är en sjukdom är alla rörande överens om. men jag tycker däremot det är lite lustigt att ingen vill tala om vad som kan ligga innan det i tiden och ha format individen, triggat processen, mönstret, valen och sedan utvecklats till det stadie vi vet mer om. tror ni på fullaste allvar att det drabbar på måfå som en förkylning och att det inte finns en enda koppling till personen, att personen inte är det minsta inblandad i personens egna psykiska hälsa eller tillstånd vid någon av dessa sjukdomar/diagnoser? | |
| xMatrix | 2012-05-28 18:13 | |
![]() | Jonisk: skulle gjort samma sak i den situation du beskriver, ingen tvekan... Bra gjort av doktorn ocksåe härlig medmänsklighet...Men återigen TheSecret | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-28 18:14 | |
![]() | I agree. | |
| irgitta | 2012-05-28 18:21 | |
![]() | Nu är jag här igen.. Först och främst corlini, positiv heter det, inte possetiv possitiv eller liknande. Ska du använda ordet hela tiden, stava åtminstone rätt! Och ja, "den där irgitta" fattar fortfarande inte vad du menar. Så ta det igen tack. om jag förstår dig rätt menar du att vi själva väljer om vi ska bli deprimerade. Är det riktigt? Fråga på det; tror du då att människor också väljer att mista sina kära, drabbas av svåra sjukdomar, förutom depression? Att man väljer att födas in i dysfunktionella familjer? Och att man som liten har möjlighet att välja att inte påverkas av denna dysfunktionella familj? Svar på det tack | |