Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 555

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Springpojke2011-05-26 10:20
Antal inlägg: 29

"juh" är härlig...
Något jag har mer kul åt är när bokstavsföljden kastas om i talat språk, har bl.a. fått höra "statiol", "triahlton" och "banana spilt" där den sistnämnda inte kan betecknas som något annat än fantastisk.
 
tipitina2011-05-26 10:32
Antal inlägg: 2687

Min lillebror skrev till mig att han köpt solglassögon och var sedan jättestolt över att han inte särskrev (eftersom jag påpekat att han alltid särskriver). Kommenterade då att han använt ett s för mycket men det tyckte han var rätt så oviktigt.
Han är femton år gammal och i min enfald trodde jag man fått lära sig om långa och korta vokaler...

Fö håller jag med om att "väll" nästan gör ont i ögonen att se.
 
Snoosy2011-05-26 10:34
Antal inlägg: 4273

Tror inte det finns en enda här på betapet som kan stava rätt till/på alla ord. ;)

En grej som jag märkt är att många på tv och i livet säger fel på ''egengkligen'' ;) Men tycker enbart det är lite gulligt. Inget jag egentligen ;) stör mig på.
 
mats2012011-05-26 10:40
Antal inlägg: 338

Jag hoppas att någon skulle säga till mig om jag konsekvent stavar något ord fel, det var inte en förväntan att alla ska vara 100%-iga, ordnung ordnung ordnung, Snoosy. Det är väll endå okej att säja till omm nånn stavar helt fel?
 
Lillstölla2011-05-26 10:41
Antal inlägg: 23831

Tycker det är bra att man påpekar ( till de som inte lider av dyslexi) när folk, i synnerhet yngre, när de stavar fel för är ju ett faktum att dagens yngre generationer är dåliga, och bara blir sämre på att stava. Är ju så att de har haft tillgång till datorer i undervisningen på ett annat sätt än tidigare och är ju inte svårt att köra en rättstavningskontroll där, då behöver de ju inte tänka själva.

Sen får man väl skilja på språket som används i sms och på internet och det som används i skoluppgifter och liknande.

Men när jag ser "väll" "endå" och liknande från människor jag vet inte är dyslektiker blir jag faktiskt lite ledsen, ser illa ut och är illa att man inte fått lära sig bättre under 9 år i skolan.

Min bror är för övrigt dyslektiker och han stavar bättre än vissa som inte är det, mycket tack vare att han fick hjälp fort i skolan och att han själv har jobbat väldigt mycket på det, och förtfarande gör.
Så mer resurser till skolan vore ju kanske nåt att tänka på med!
 
nulltj - Ej medlem längre2011-05-26 10:43
Antal inlägg: 14052

Varför lära sig saker överhuvudtaget om man har inställningen att det inte spelar någon roll, och att utvecklingen går mot ett slarvigare språk som vi bara borde acceptera? Det är som att säga att det är ok att tycka att 4+9=12; det spelar ju inte så stor roll, det är ju inte så jättefel?
 
tipitina2011-05-26 10:50
Antal inlägg: 2687

Lillstölla- håller helt och hållet med dig. Om man inte påpekar kommer de ju inte lära sig utan fortsätta felstava och generellt vill väl människor skriva ordentligt om de bara kan.

Blev lite rädd för mig själv för att jag inte kunde stava till dubblett för någon vecka sedan. Det var med på Lasse Kronérs nya (?) program på tv och jag var stensäker på att det stavas dublett. Men men nu har jag lärt mig något nytt.
 
Lilno2011-05-26 10:51
Antal inlägg: 101

Pangkaka
 
bruttan602011-05-26 11:21
Antal inlägg: 105

Igentligen, imot, förkyldning
 
Grymming2011-05-26 11:28
Antal inlägg: 2666

En felsägning som jag hört ofta här nere i örebro är, ÄndåN alltså inte ändå och med ett N på slutet. Sjukt fult!
 
Smegge2011-05-26 11:39
Antal inlägg: 68

imon = i morgon.
Kommer troligtvis från småländskan, men har tyvärr smittat av sig till halva min klass.
 
nailil2011-05-26 11:50
Antal inlägg: 153

Störande när man skriver bredden och menar brädden.
 
Tinna2011-05-26 12:03
Antal inlägg: 20250

Sakt (sagt)
 
LadySol - Ej medlem längre2011-05-26 12:12
Antal inlägg: 33199

När man konsekvent blandar ihop ända och enda.
 
Challe_B - Ej medlem längre2011-05-26 12:32
Antal inlägg: 5853

läste en insändare i Metro idag där det stod "dax" istället för "dags". Kunde verkligen inte ta den insändaren på allvar. Okej att skriva så i ett sms eller över msn. Men inte i en insändare..nån måtta får det väl vara
 
Challe_B - Ej medlem längre2011-05-26 12:33
Antal inlägg: 5853

På tal om "väll" så tycker jag "vell" är snäppet värre
 
nystan12011-05-26 13:29
Antal inlägg: 3414

När man läser trådrubriken är det uppenbart vad tråden handlar om. Man får vara redigt dum för att inte förstå.
Därför övergår det mitt förstånd varför man känner ett behov av att gå in och läsa i tråden, trots att man vet att innehållet inte intresserar en.
Eller kan det vara så att man vill visa vilken tolerant och bra människa man är?

Sådär, då är jag redo att bli arkebuserad av pk-maffian.

Anyways, jag retar ihjäl mig på när jag läser om människor som är "förskylda". Eller ännu värre, "dunder förskylda".
Sen har jag en bekant som motionerar mycket. Hon går och "trännar" på gym flera gånger i veckan.
Jag blir helt matt bara av att läsa om det..
:)
 
agre2011-05-26 13:45
Antal inlägg: 83

Medeccin
ett ord jag träffar på alltsomoftast!
 
LadySol - Ej medlem längre2011-05-26 13:48
Antal inlägg: 33199

aggera är en felstavning jag lägger märkte till. Kan av någon anledning inte bara skumma vidare utan snubblar till i läsandet när agera är felstavat på det viset. *suck*
 
Tvålis - Ej medlem längre2011-05-26 13:52
Antal inlägg: 4429

Då kan jag som representant för felstavningspöbeln berätta att det här med att folk försöker vara hjälpsamma köper jag bara inte. Det är en reptilsnabb reflex att förklara för andra att dom gör fel.

Det handlar inte om en vilja att förfula språket som många har varit inne på det här med att stava fel. Det handlar om att man helt enkelt inte kan se att det är fel. Det är ungefär som att vara färgblind tror jag.

Jag har haft välvilliga lärare som har gjort det dom har kunnat för att hjälpa mig att klara ut det här och om ni bara visste vilken mängd med ramsor som konstant går igenom huvudet när jag skriver för att försöka hitta rätt stavning. Det är extremt ofta jag måste falla tillbaka på regler för att få det rätt, för jag kan verkligen inte se det själv.

Tänk er för innan ni petar på folks felstavning. Det kan vara så att det är ett problem för dom och dom gör så jäkla gott dom kan. Men om det ger er en extrem tillfredställelse att skriva folk på näsan och sätta på dom dumstruten, så forsätt by all means.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?