Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 549

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pottränad - Ej medlem längre2011-05-26 23:01
Antal inlägg: 4315

Ickedyslektiker....
 
Grundsnygg - Ej medlem längre2011-05-26 23:25
Antal inlägg: 3451

jag tycker ni kränker Bitte!
 
Minta2011-05-26 23:38
Antal inlägg: 20042

SiriusMusta skrev "Jag tycker inte det är något försvar. Även om jag har förståelse OM man har dyslexi. Men som många skriver, om någon med flit stavar fel och så." Det är hårt mot dem som inte har språkkänsla att det inte finns något försvar. Om man medvetet stavar fel så finns det väl något syfte med det. Hur ska vi få dem att sluta med det?
 
moi_magnus2011-05-26 23:40
Antal inlägg: 8710

Jag är en 95:a som nu går i nionde klass. På högstadiet har jag träffat på kanske sammanlagt runt 1000 personer i åldrarna 13-18 år. Kanske 30 av dem bemödar sig om att stava rätt och använda den svenska grammatiken på ett korrekt sätt. Resten, således runt 970 elever, skiter i om de stavar fel och för sitt chattspråk in i det vanliga språket. Det är just denna ignorans mot språkliga regler som stör mig mest.

Dyslexi är en diagnos som innebär svårigheter för den drabbade: det tror jag alla kan skriva under på. Om 970 elever av 1000 i detta sammanhang har dyslexi, så har jag ingen aning om hur denna explosion har kunnat ske under de senaste åren. Om man ska tro statistik så har 6% av svenskarna någon form av dyslexi. Det bör alltså vara runt 60 elever som har dyslexi, inte 970.

Det jag vill få fram är att min generation fullständigt skiter i om det skrivna blir fel, så länge de får sina tankar fram. Denna tanke alarmerar mig.

Tack för mig...
 
SiriusMusta - Ej medlem längre2011-05-26 23:44
Antal inlägg: 3325

F:erarri: Jag har haft klasskompisar som har dyslexi och som själva säger att det är irriterande när man har det som något försvar.
 
Jymden2_0 - Ej medlem längre2011-05-26 23:46
Antal inlägg: 429

Dirtdroska stavar de flesta fel på.
 
Jymden2_0 - Ej medlem längre2011-05-26 23:52
Antal inlägg: 429

Eller strutfut. Hur jvla svårt kan det va?
 
Tinna2011-05-27 00:00
Antal inlägg: 20250

Hm.. Har funderat på det här med särskrivningar.

En dyslektiker har läs- och skrivsvårigheter. Inte uttalssvårigheter.
Så varför inte tänka efter innan?
Hur uttalar jag ordet "gräsmatta"?
Säger man gräsmatta - ett ord, eller gräs (paus) matta.

Är väl inte så svårt att tänka så?
 
misscarface2011-05-27 00:03
Antal inlägg: 56

Jag erkänner följande: Jag stavade PIZZA pitsa en gång. det är väl fruktansvärt förödmjukande?
 
SiriusMusta - Ej medlem längre2011-05-27 00:11
Antal inlägg: 3325

Tvålis: Exakt vad var det du inte förstod med mitt inlägg? Jag har inte skrivit något om att kräva lika. Vad jag menade var att jag inte skulle behandla en med dyslexi annorlunda med den inställningen att personen i fråga inte skulle kunna lära sig stava rätt. Det är skillnad.
 
tssss2011-05-27 00:33
Antal inlägg: 138

jag vill också slå ett extra slag för sär skrivningarna!
 
gnill2011-05-27 05:57
Antal inlägg: 1942

När det gäller dyslektiker så är det inte bara så att man kan "öva bort det", har man en funktionsnedsättning så behöver man lära sig att använda hjälpmedel. Jag har en vän med dyslexi som slår upp ord som "och" varje gång hon ska skriva dem. Och kör stavningskontroller, givetvis. Sen, om hon skriver vanliga vykort, till oss nära vänner så vet hon att hon inte behöver det, vi fattar ju ändå – och det tar mycket tid och energi att hela tiden slå upp. Har man ett funktionshinder så behöver man A) förståelse för sina svårigheter och B) Hjälpmedel som kompenserar. Att öva bort äkta dyslexi ställer jag mig tveksam till, om man är hörselskadad övar man knappast fram hörseln – en hörapparat är bättre.

Angående människor som särskriver är ju många av oss uppvuxna med läseböcker i skolan där det stod sånt som: Där står en brand-bil. Barnen går in i mat-salen. etc. Och jag är chockerad att behöva meddela att flera av barnens läseböcker i skolan idag år 2011 i första klass har sådana bindestreck i orden. De lär ju barnen att läsa in en paus där. Som tur är läser min son redan som en tonåring så han tar nog inte någon större skada av det, men jag undrar vad säger ni lärare/blivande lärare i svenska om att lära barnen läsa med bindestreck? Jag tycker dte verkar helt vansinnigt!
 
gnill2011-05-27 05:59
Antal inlägg: 1942

Jag vill förtydliga att jag pratar om dyslexi, det finns naturligtvis människor som är lite halvtaskiga på att skriva/stava och som kan bli bättre med övning. Och de där förfärande människorna som nämndes i ett tidigare inlägg, i högstadiet, som bara struntar i hur man skriver. De blir också bättre med övning (och lite kvarsittning kanske? :)
 
Tvålis - Ej medlem längre2011-05-27 07:52
Antal inlägg: 4429

Min f.d man är dyslektiker. Och jag blir lite förvånad när jag läser hur du som ska bli lärarare Sirius uttalar dig så lättvindigt angående handikappet. Hans utmaningar går inte att träna bort. Det har inget med det att göra. För hans del är det omöjligt att veta vad början av irdet var om han är inne på tredje bokstaven på ett trestavat ord. Det tränar man inte bort.

Han är en extremt begåvad och intellegent människa och så långt ifrån bekväm man kan bli. Han möttes i hela sin uppväxt av lärarae som var på honom att han skulle "lägga manken till" och annat skitsnack.

Det är precis som Gnill skriver, det är ett handikapp. Det krävs väldigt mycket förståelse för det.
 
Tvålis - Ej medlem längre2011-05-27 08:00
Antal inlägg: 4429

Tänk det som färgblindhet. Om någon sprayar ett rött sträck på en gräsmatta kan alla andra se det. Att kräva att en dyslektiker skulle kunna läsa och skriva är som att kräva att en färgblind ska se strecket. Du kan ju träna i 100 år, det hjälper inte.
 
blue_moon2011-05-27 11:05
Antal inlägg: 9712

Att läseböckerna i första klass har bindestreck i sammansatta ord är ett pedagogiskt sätt att lära barnen _se_ ordens olika beståndsdelar. Det är svårt nog ändå att få grepp om ett långt ord man inte tidigare sett eller ej förstår betydelsen av. Tänk på ordet "föreviga", som många uttalar felaktigt "före-viga". Och "plåttermos" som i sällskap med "äppelmos" så lätt tolkas fel. Om man kan underlätta läsförståelsen för förstaklassarna genom att sätta ut bindestreck, bör man fortsätta med det. Dessa "stödhjul" kan tas bort utan problem så snart barnet lärt sig "cykla".

Särskrivning hos oss är ett sentida fenomen, influerat av engelskan och har ingenting med läsebokens bindestreck att göra.
 
mats2012011-05-27 11:19
Antal inlägg: 338

blue_moon, samma effekt skulle kunna lösas med att ordhalvorna har olika färg i stället för att sätta in ett bindestreck. Funkade inte på stencilåldern men nu vore det ju enn lätt match.
 
blue_moon2011-05-27 11:35
Antal inlägg: 9712

Kul idé, förutsatt att man inte är färgblind. Mörka färger då förstås, för att texten ska framträda tydligt.
 
Tyllestar2011-05-27 11:45
Antal inlägg: 350

min som jag gör oftast är tex. www.betapet.AW (istället för .se) sjukt frustrerande för den som får linken. eftersom den inte fungerar. Annars stör jag mig inte på andras skrivfel.
 
Krimpen2011-05-27 11:49
Antal inlägg: 2

Hur jag skriver beror på vad jag skriver. Om jag skriver en berättelse eller historia och en karaktär säger något så är det ju bara bra om den har sitt eget sätt att prata och då måste jag ju skriva annorlunda, även om orden inte är rättstavade. Men i övrigt håller jag mig till så korrekt skriftspråk som möjligt.

Ja tror det är viktigt att skilja på chattspråk och felstavningar. Chattspråk innehåller ofta förlöjliningar och förkortningar av befintliga ord, vilket jag tror kommer att bli en större del av språket och det gör mig ingenting. Med felstavningar är det annorlunda, de och dem blandas ihop och det är inte okej. Man kan ersätta med dom, men man får INTE blanda alla tre - något som översättningen i en av Crichtons böcker envisades med. Minns inte vilken.

Och för övrigt skriver jag löjligt när jag bloggar också, men det får jag för ingen vill läsa ändå.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?