Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 563

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SiriusMusta - Ej medlem längre2011-05-27 15:55
Antal inlägg: 3325

Tvålis: Det verkar verkligen som att du inte ens vill förstå vad jag menar. Jag har inte sagt något om att det går att träna bort. Jag vet mycket väl att det inte gör det. Vad jag däremot sa var att jag inte vill behandla mina elever annorlunda pga olika svårigheter. (på ett negativt sätt såklart) Sjävklart måste undervisningen och olika arbetsuppgifter anpassas efter individen men jag vill inte heller underskatta elever som har tex. dyslexi. Även dyslektiker kan utveckla sin skrivförmåga. Det är inte alla skolor idag som har råd med exempelvis specialpedagoger. Hur gör man med dessa barn? Ska jag "låta dom vara" där dom är och tänka att dom inte kan bli bättre? Jag har inte sagt något om att kräva samma sak. Men man tolkar det ju hur man vill.
 
promenad - Ej medlem längre2011-05-27 15:56
Antal inlägg: 3995

för långt inlägg
sorry
 
Tvålis - Ej medlem längre2011-05-27 16:03
Antal inlägg: 4429

sirius, det kan vara så att du skrev på ett sätt som gjorde att jag tolkade dig på ett visst sätt? Det är sändaren som ansvarar för att mottagaren förstår.
 
Mia W2011-05-27 16:05
Antal inlägg: 180

Det finns mer eller mindre handikappande varianter av dyslexi. En mild form av dyslexi, kombinerad med grava pedagogiska misstag under de år då läs- och skrivinlärningen är som viktigast, kan sabotera mycket i framtiden. Vi har en släkting som betraktades som "obildbar" i skolan. Sen råkade han gifta sig med en lärare och under de första åren av äktenskapet "lärde" han sig läsa ganska bra och vågar nu också skriva meddelanden, även om det blir i telegramstil.

Men åter till trådens ursprungliga rubrik. Har man språket som sitt arbetsredskap, så tycker jag att man kan kräva att det man skriver är felfritt, både meningsbyggand och stavning. Om någon av mina vänner stavar som en kratta (oförmåga eller slarv) så bryr jag mig inte.
 
SiriusMusta - Ej medlem längre2011-05-27 16:05
Antal inlägg: 3325

Eller så är det helt enkelt så att vi tycker olika i den saken. Jag vet inte.
 
Minta2011-05-27 16:39
Antal inlägg: 20042

Det skamliga är att det tar (i alla fall i Göteborg) många år för ett barn att få komma till dyslexiutredning, under denna tid får barnet inte den hjälp det skulle kunna få och ha rätt till. Det enda det har är vanliga lärare utan specialkompetens inom området.
 
Mia W2011-05-27 18:03
Antal inlägg: 180

Nej, det där är ett vanligt problem. Det verkar som om lärare skjuter ifrån sig problemet, i all synnerhet om det är pojkar med dyslexi. Man skyller på koncentrationssvårigheter eller helt enkelt att "pojkar är senare utvecklade". Sen är det brist på psykologer med just den kompetensen, en del kommuner anser att speciallärare kan göra utredningen, men de får inte hela bilden, det som antas vara dyslexi kan också ha helt andra orsaker. Ännu värre är det när eleven kan misstänkas ha dyskalkyli "sifferblindhet" - det finns lärare som nyligen utbildats som inte hört ett ord om detta under utbildningen.
 
perero - Ej medlem längre2011-05-27 18:43
Antal inlägg: 140

Jag minns en gång (är inte helt senil ännu med andra ord:) på en kurs, där kursledaren var av finländskt ursprung...han pratade mycket bra svenska men sa Sprinter då han menade printer (en uråldrig skrivare). Många skrattade lite och smålog men sa något. Så efter den kursdagen pratade jag enskilt med honom och berättade att det uttalas och heter printer, han blev iaf glad att jag berättade det för honom.
 
Mandelbrot - Ej medlem längre2011-05-27 18:43
Antal inlägg: 143

Jag har inte läst alla inlägg, men oförmåga att förstå när ord ska särskrivas eller inte kan väl ändå inte ha med dyslexi att göra? För mig är det fullständigt obegripligt att de flesta 30- inte begriper skillnaden mellan en "brunhårig sjuksköterska" och en "brun hårig sjuk sköterska". Förutom att felaktiga särskrivningar ser fruktansvärt obegåvat ut kan de få en väldigt påtaglig konsekvens - Ibland har jag ganska stort inflytande på om vi ska anställa en person eller inte och om CV:t innehåller en särskrivning åker det direkt i papperskorgen! Alla kan stava fel någon gång (pga dyslexi, slarv eller något annat, det spelar ingen roll), men särskrivningar är oförlåtliga!
 
Måns_E2011-05-27 19:44
Antal inlägg: 11969

Tydligen upprörande att raljera om felstavningar på ett forum för språknördar. Jag menar så farligt kan det väl inte vara om Nisse med skrivsvårigheter surfar in på Betapets forum och ser att någon retar sig på att folk stavar hyffsat med två F?

Han kanske rent av lär sig något? Eller också får han väl låta bli att öppna tråden om han tror att han kan ta illa upp av den?
 
Liz12011-05-27 19:51
Antal inlägg: 115

Felstavningar och särskrivningar är faktiskt något man får lite allergiska reaktioner av. Jag har liksom Mandelbrot också varit med i rekryteringsprocesser och jag har direkt tagit bort stavfel, särskrivningar och dålig meningsbyggnad. Det blir inte seriöst och det finns faktiskt stavningskontroller till hjälp.

De värsta orden jag stöter på då och då är följande:
* förskylning
* igentligen
* jämnföra
* stämmning
* särskillt
 
Minta2011-05-27 22:07
Antal inlägg: 20042

Jag tycker inte att det är upprörande, varken att folk stavar fel eller att man påpekar att det inte är en moralisk, personlig defekt att ha problem med det. Språkförmåga är mycket mer än rättstavning.

blog.svd.se/sprak/


blog.svd.se/sprak/20...p- bad-cop/
 
bley blade - Ej medlem längre2011-05-27 22:14
Antal inlägg: 191

Besserwisslar
 
Minta2011-05-27 22:16
Antal inlägg: 20042

Jag har ingenting emot att någon talar om att jag stavat fel, det beror på hur det görs. Trådstarten var ju också med glimten i ögat uppfattade jag.
 
Gunilla _2011-05-27 22:17
Antal inlägg: 4425

Jag "tjatar" på mina ettor att LYSSNA på ordet för att klura ut hur det stavas och det brukar funka finfint. Även de förhatliga särskrivningarna brukar elimineras på det viset.
 
mrperfect2011-05-27 22:19
Antal inlägg: 11437

skärsillt
 
bley blade - Ej medlem längre2011-05-27 22:21
Antal inlägg: 191

Jag tycker att det finns allt för många människor som inte vårdar språket. Det borde de göra.
 
Måns_E2011-05-28 01:46
Antal inlägg: 11969

Minta, jag vet inte men har inte du bland några andra gjort uttalanden i denna tråd i stil med; men oj det är så synd om de som inte kan/förstår?

Jag tycker att det blir lite tradigt att i alla tillfällen anpassa sig efter de med dyslexi, jag menar det borde väl rimligtvis inte vara en så väldigt stor del på detta forumet, och även de borde väl kunna tugga i sig att scrabblenördar inte gillar illa stavade ord utan att ta illa upp?
 
Liltif_Nomad2011-05-28 02:05
Antal inlägg: 369

Bryr mig inte om stavfel. Innan sä kröp det i skinnet, men internet har botat mig. Trots det är stavfel inte acceptabla i vissa fall som i tidningar, papper eller på nätet. Händer mer och mer. I seriösa texter ska det stavas rätt. Bloggar är personliga dagböcker och då struntar jag i om folk stavar som krattor. Har egentligen inget hatobjekt förutom det som dyker upp ofta i talspråk, instuttition. Jag vara ryser. I samtal är det väl OK, men i radio- och TV-program låter det mer illa.
 
Minta2011-05-28 05:22
Antal inlägg: 20042

Jag tycker om välskrivna texter, men av någon anledning retar jag mig inte alls på illa stavade ord, det tycks nästan vara en defekt hos mig. Hur njutbart jag än tycker det är att läsa en text av en bra skribent, så stör det mig inte alls att läsa texter i ett forum som inte är det. Jag skulle inte betala pengar för att läsa en sådan text, men jag kan förstå vad personen vill säga vilket i det fallet är det viktigaste då. Jag vet helt enkelt att människor är olika bra på saker inklusive att skriva, då blir det vad personen säger som blir viktigt, inte hur det sägs. Ibland är en text med stavfel bra i övrigt, uttrycksfull och originell, ibland är en oklanderligt stavad text tråkig att läsa. Jag tycker absolut inte synd om dyslektiker och andra som inte stavar så bra, jag tycker dock att det är synd om de inte vågar uttrycka sig av rädsla för (dömande) språkpoliser, de är nog mycket medvetna om att en del inte gillar hur de skriver. Ibland tror jag att man inte tänker på att vissa helt enkelt inte kan. Man kan ju naturligtvis ta det från den humoristiska sidan vilket jag tyckte att tråden startade från. Jag tycker att denna min åsikt platsar i ett språkforum.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?