Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade28
Mobilspel
Pågående21 703

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-25 10:02
Antal inlägg: 37631

igen unge skulle säga nä jag vill inte detta ,för barn funkar inte så.
barnen tar snällt hem Skiten som läraren har beställt Och när ingen sålt sin dos eller rättare skrivet när jag köpt Skiten .Så är det inte slut då kommer nästa laddning
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-25 10:12
Antal inlägg: 37631

Så jag håller med Dig Lärare ska inte hålla på ed försäljning
 
EricaJong2015-04-25 10:32
Antal inlägg: 537

Nej, men föräldrarna kan säga nej. När det börjar andas försäljning eller dylikt kontaktar föräldrarna skolan och säger 'nejtack' vi vill inte delta utan betalar hellre en klumpsumma. Skäl behövs inte anges.
 
kryddeluntan2015-04-25 10:56
Antal inlägg: 12360

Anmäl skolan till Skolinspektionen så blir det slut på insamlingarna
 
Bitte - Administratör2015-04-25 11:23
Antal inlägg: 23908

Det är väl inte läraren som håller på med insamlingar nog är det föräldrar grupper



Bitte
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-25 11:49
Antal inlägg: 37631

Nä,Det är Läraren i detta fallet,men Det har varit drivande föräldrar när det gäller andra barn
 
EricaJong2015-04-25 12:36
Antal inlägg: 537

Tyvärr är det så, Bitte, att det finns lärare, i både lägre och högre årskurser, som inte fattat att insamlingar av det slaget som diskuteras inte är en del av skolarbetet. Tid och energi läggs ned på detta, som egentligen skulle användas till undervisning. Om elever och föräldrar vill samla ihop pengar till resa eller dylikt så skall det ske utanför skoltid.
 
Bitte - Administratör2015-04-25 14:27
Antal inlägg: 23908

Intressant har ju 3 barn och deras ev resor som det samlas till har aldrig skett på skoltid/lektionstid utan det har alltid varit föräldrargrupper som skött det hela



Bitte
 
yora - Ej medlem längre2015-04-25 14:35
Antal inlägg: 251

JAg håller med. Oftast är det heller inte barnens initiativ utan någon förälder eller rentav läraren som drar igång. Med yngste killen hade vi en förälder som sa ifrån på ett klassmöte. Hon tyckte det måste komma från barnen själva och att det kanske är precis lika kul för dem att tälta en helg som att åka till england. Men det hjälpte inte mer än tillfälligt, nästa år drog läraren upp det igen och så var kakförsäljningscirkusen igång.
 
kryddeluntan2015-04-25 15:24
Antal inlägg: 12360

Om det är läraren som samlar ihop pengar så undrar jag om hon vet vad som gäller juridiskt.
Hon har hela ansvaret om det händer nåt och ytterst är det rektorns ansvar. Tänk bara tanken att ett barn förolyckas, jag skulle då inte vela ha det på mitt samvete.
 
EricaJong2015-04-25 18:39
Antal inlägg: 537

Bitte: det är ju jättebra! Precis som det ska vara :)
 
heheckon2015-04-25 19:29
Antal inlägg: 4549

Det är på föräldramöten som vi föräldrar bestämmer hur och när det ska samlas in pengar inför en klassresa.
 
EricaJong2015-04-25 20:39
Antal inlägg: 537

Tyvärr tar det där samlandet ofta upp en massa tid som borde läggas på undervisningen.
 
dinodog2015-04-25 20:54
Antal inlägg: 4973

Finns många som inte har råd att skicka sina barn på klassresor. Än mindre köpa salami korvar strumpor och karameller.

Så ser det ut för många familjer. Alla har inte gott ställt särskilt ensamstående har det tufft.
 
EricaJong2015-04-25 21:17
Antal inlägg: 537

Helt sant.
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-25 21:38
Antal inlägg: 37631

Ja känner att jag inte har tiden att sälja något,sen att barnarbete är förbjudet sedan länge.Har skolorna inte pengar till skolresor så får dom låta bli att resa så enkelt är det.företagen tjänar pengar på att barn säljer och tjänar ur uselt på det
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-25 21:42
Antal inlägg: 37631

Försäljningen sker självfallet inte på skoltid,men planeringen av vad som ska säljas och köpas in står läraren för.jag har alltid sagt ifrån på alla föräldramöten om försäljningar.
självklart ska det komma från barnen själva
 
Bitte - Administratör2015-04-25 21:44
Antal inlägg: 23908

Det är väl en viss skillnad på om skolan ordnar någon resa/studiebesök eller om man samlar in till en skolresa med klassen typ då det slutar 6 eller nått sådant , Det första står väl skolorna för det andra samlar men in för att åka på



Bitte
 
Sote2015-04-25 21:59
Antal inlägg: 3557

Tycker även att skolorna borde säga ett bestämt nej till alla dessa presenter som lärare/personal får både till Jul och till avslutning. Det är rent sanslöst vilka grejer dom får, stora fina korgar fullproppade med godsaker och ofta även vinflaskor, spanesök,presentkort på middagar och båtresor m.m. Det är som en tävling om vilken klass som ger bästa presenterna känns det som. Jag har flera gånger ifrågasatt att skolan inte säger ifrån och undanber sig gåvor men då säger ledningen bara att man inte kan gå ut med att säga att man inte tar emot gåvor för det är samma som att be om dom. Väldigt märkligt. Det finns väl inga andra yrken där man får massa presenter från kunderna två gånger om året utan att det anses vara en muta?
 
EricaJong2015-04-25 22:47
Antal inlägg: 537

Bitte: det är STOR skillnad. Studiebesök och resor inom utbildningen är kostnader som skolan ska stå för och har inget med insamlande att göra. Det är dessutom något som är obligatoriskt att delta i.

Sote: Jag har aldrig fått mer än en megastor blomma när jag lämnade min första klass efter tre år. Uppskattningen har jag fått i annan form, vilket är helt okej med mig. Har aldrig hört talas om att några av mina kollegor fått mer än kort och en blombukett. Tycker det skulle kännas vääääldigt konstigt om jag fick något annat.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?