Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade56
Mobilspel
Pågående21 662

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markoolio5 - Ej medlem längre2015-04-26 17:54
Antal inlägg: 1825

Sote - Likabehandlingsplanen gäller för elever, inte för personal (se 3 kap 16§ DiskrL), så att dra in detta som argument är fullständigt ovidkommande.

Jantelagen finns inte i SFS. Steget är inte långt från detta resonemang till att säga att alla anställda i en skola ska ha lika löner (annars blir det ju synd om bespisningspersonalen och vaktmästaren).

Att det finns lönedifferentiering till och med i skrået är för att vissa lärare är bättre än andra, behöver vi blunda för det? Men om man som lärare inte får så många blombuketter som kollegan, kan man ju alltid pröva att anmäla föräldrarna för kränkande behandling ...

Och scenariot att en ledsen lärare står och beklagar sig över att inte är så uppskattade av föräldrarna som i den andra klassen ... ja, tanken har inte slagit dig att det kanske ÄR så? Eller är alla lärare bra? Eller ens LIKA bra? Det kan ju vara en väckarklocka, det lär inte vara slumpen som avgör.
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-26 19:26
Antal inlägg: 37631

Menvafan magnololo5 starta en tråd om det
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-26 19:36
Antal inlägg: 37631

Grillsåser för 100 kronor flaskan med ganska många E ämnen i är bara för mycket .Varför läraren ens engagerar sig i försäljning är en gåta .
Då lärare varför säger ni inte till ungarna att ni inte håller i försäljningär att dom får ordna det utanför skoltid ?
 
Sote2015-04-26 20:20
Antal inlägg: 3557

Markolio- självklart kan jag använda detta eftersom på vår skola innefattas alla personer även vuxna i den planen. Sen att det är barnen som det i första hand handlar om är ju självklart.
Det handlar inte om någon jantelag och löneskillnaderna har jag väl öht inte tagit upp. Läs inte in saker som inte skrivs bara för att du överanalyserar.

Ttiittii- du får väl för jisse namn ta det med skolan. Tror att det är sällsynt att lärarna har något alls med försäljningar att göra. Jag har då aldrig under alla mina år varit med om det.
 
Tommy 19792015-04-26 21:50
Antal inlägg: 1156

Titti, eftersom du uttrycker dig så otroligt föraktfullt och nedlåtande visavi en hel yrkeskår så måste jag fråga vilka erfarenheter du egentligen har av lärare? Vet du vad det yrket verkligen innebär?

Låt mig bara kort förklara följande: att vara lärare är inget nio till fem-jobb. Det är inte ett yrke man kan lägga bakom sig så snart man lämnat klassrummet eller ens själva skolan. Det är lektioner som ska förberedas, prov och läxförhör som ska skrivas (och även rättas), eventuella föräldrasamtal om stökiga och/eller skolkande elever som ska ringas, med mera.

De människor som står ut med allt detta och som ändå gör ett kanonjobb är fan i mig vardagshjältar i mina ögon. Vad är det som dessa människor gör så grundligt fel att du, Titti, inte ens kan unna dem en blomma?
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-27 20:32
Antal inlägg: 37631

Lärare som driver på att barn ska sälja bara avskyr jag.vist finns det bra lärare men dom blir färre.När fina mamman med fina BMV:n springer runt och samlar 100 kronor av var och en av föräldrarna till spa eller blommor då går jag i taket,jag vet att det finns föräldrar som inte har pengar som ständigt lider brist på allt.
Det finns barn som får vara hemma från utflyckter som är dagen innan barnbidraget för det finns inga pengar till matsäck.Det finns barn som inte har cyckel och när jag ser dessa föräldrar hur dom mår dåligt över att deras ekonomi inte blev som det var tänkt ,Så känns blommor till lärare som ett jävla hån .
Just nu är det 3 hemlösa barn här som lever på 500 kronor i månaden .Du går rätt jag unnar ingen lärare blommor .Det är en kvarleva sedan den tid då rika smörade till sig bra betyg med gåvor
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-27 20:35
Antal inlägg: 37631

Sote vad är det som får Dig att tro att det inte är tagits upp i skolan ?
 
dinodog2015-04-27 21:22
Antal inlägg: 4973

Har aldrig vart med om att det är en lärare som håller i någon försäljning öht.
Det skulle vara i någon liten håla som bara har en liten byskola, kanske där du verkar bo ttiittii.

Lärarna där jag bor har absolut inte tid att hålla i någon försäljning not what so ever.
 
Västerpotten - Ej medlem längre2015-04-27 21:42
Antal inlägg: 79

Så lärare i en byaskola har mindre att göra än en lärare i Göteborg?
 
dinodog2015-04-27 22:11
Antal inlägg: 4973

Jag var ironisk Västerpotten.
 
kryjen18912015-04-28 09:10
Antal inlägg: 768

Har aldrig upplevt att skolan eller läraren pressar på för insaml eller skolresor. Däremot talar om på föräldramöten vad de gjort innan och ungefär vad det kostar osv osv men om det ska bli något överhuvudtaget så är det upp till oss föräldrar tillsammans med ungarna att styra upp detta. Läraren har däremot hjälpt till med sinn kunskap eftersom de oftast gjort detta innan.
Och utflykter under skoltid som skolan anordnar som kostar pengar så att ungar måste stanna hemma har jag aldrig upplevt måste vara väldigt ovanligt.
Och ja jag vet att en del har det lite sämre ställt men det är ju inte helt ovanligt att en del bara gnäller och tycker att det är dyrt och inte har råd mm sedan möter man de när de precis varit på bolaget eller köpt cigg men en 50 lapp eller två till sin unge har de inte råd med.
Och dessutom om man har det knapert som vi hade det när jag växte upp så var det ett väldigt billigt och bra sätt för mina föräldrar så även vi ungar kom iväg på något eftersom vi inte hade råd till egna sådana resor.

Och detta med att ge något till läraren har jag verkligen inget emot de är värda all uppskattning de kan få några sketna tior eller vad det nu än må vara.

 
Sote2015-04-28 09:31
Antal inlägg: 3557

Vad gäller utflykter och resor på skoltid så är det antingen i skolans regi och då får det inte kosta något extra och det är läraren som åker med. Ofta ställer ju några föräldrar upp och följer med också. Är det en resa som föräldrarna arrangerar och som ligger under skoltid då måste don begära ledigt för alla som ska med eftersom det handlar om vem som ansvarar för barnen under resan. Då är alltså inte läraren med på resan uran det är en ren klassgrej. Ibland följer ju lärare med på en skolresa för att dom gärna vill men då är det mer på frivilligbasis. Det har i första hand att göra med ansvarsbiten
 
mz_lzrd2015-04-28 10:31
Antal inlägg: 2498

Markoolio, det finns väl lagstiftning kring mutor? Ok, betygen är satta när gåvan överlämnas. Men läkare får inte ta emot gåvor från patienter efter lyckad operation etc. Det samma borde givetvis gälla lärare. Om man kan hoppas på en fin gåva av en unges föräldrar så är man väl rätt motiverad att ge denne unge lite bättre betyg iaf när det står och väger?

Det är ju ett satans oskick att ge lärare dyra presenter.
 
mz_lzrd2015-04-28 10:40
Antal inlägg: 2498

Markoolio, ditt inlägg blir ännu mer tvivelaktigt när jag läser om det.

Varför ha Pisaundersökningar och nationella prov när man så enkelt kan mäta kvaliteten på undervisningen genom att kartlägga hur dyra presenter resp lärare får vid läsårets slut?
 
Zaskia - Ej medlem längre2015-04-28 10:52
Antal inlägg: 576

En utflykt över dagen skulle väl vara nog. Det skulle inte kosta elever och föräldrar någonting. Det är ett helt onödigt bekymmer att behöva samla ihop pengar till en resa genom att ha loppis, baka bröd och liknande. Det enkla är det bästa.
 
mz_lzrd2015-04-28 11:07
Antal inlägg: 2498

Det KAN finnas ett värde i att barn lär sig hantera pengar och försäljning osv, men olyckligtvis är detta inget bra sätt eftersom välbeställda föräldrar köper möget ungen ska tvingas sälja och de mindre välbeställda föräldrarnas barn får stå där med kakburkar och smågodis och fanskap till förbannelse och alla har redan köpt för deras ungar säljer också möget.

Men visst, det kan vara en viktig läxa. Välj rätt föräldrar, barn. Föds inte i fel område.
 
125478 - Ej medlem längre2015-04-28 11:14
Antal inlägg: 8332

@Zaskia
Jag menade inför en klassresa eller längre utflykt som eleverna själva vill göra. Då är det ett utmärkt sätt att ordna knattedisco eller liknande för att få ihop pengar. Det finns ju andra sätt än att gå dessa företag till mötes och sälja deras kakor!
Operation dagsverke, finns det inte kvar eller orkar inte ungarna "jobba" lite för att få något?
Många kommuner har städdagar som man kan delta i och få ihop en slant till klasskassan.

Men inget går att genomföra utan engagerade föräldrar!
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-28 17:38
Antal inlägg: 37631

Självklart ska barn lära sig hantera pengar men det är förändra ansvar och inte skolansvar.
Barnen tjänar inte mycket Det är företagen som tjänar på att barnen far runt och säljer kakor.
Det är Läraren och barnen som bestämmer och säljer.Och jag betalar vad som hälst bara jag slipper korv,frön,strumpor .rabatthäfte och annan dynga.jag vill betala mig fri från att stå en helg och sälja limpor på torget
 
125478 - Ej medlem längre2015-04-28 19:12
Antal inlägg: 8332

Men det är inte skolan som står för klassresor.
Och har en lärare drivit på att det ska säljas, då borde du ta det med hen.

Det ÄR föräldrarnas ansvar, men det kräver att man engagerar sig och är med och bestämmer hur pengar ska samlas in.

Som sagt finns det andra sätt än försäljning av "företagskakor", men det ligger kanske närmare till hands om inte tillräckligt med vuxna bryr sig.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2015-04-28 19:39
Antal inlägg: 1825

mz_lzrd ... Ja, såvitt jag vet finns det lagstiftning mot mutor (bestickning), har inte påstått något annat heller. Det innebär att man med otillbörlig belöning försöker att påverka beslut. Således kan det i efterhand inte kallas för muta, förutsatt att den inte villkorat utlovats från början.

Och att läkare inte får ta emot presenter får du nog dementera, krävdes inte mer än 10 sekunders googling innan jag hittade detta: "Läkare bör i regel avstå från att ta emot gåvor från patienter. Men tårtor, frukt, blommor och choklad är tillåtet. Mindre saker som vårdtagaren själv har tillverkat går också bra." (www.lakartidningen.s...e Id=17445) Källan är Läkartidningen, får väl ändå anses pålitlig eftersom den ägs av läkarnas fackliga organisation. Så det du kommer farande med tycks sakna grund annat än att försöka legitimera din åsikt genom hänvisning till fabricerade "fakta".

Nationella prov och Pisa-undersökningar mäter inte kvalitén på undervisningen, den mäter kvalitén på elevernas kunskapsprestationer i respektive ämne. Det är eleverna som testas i proven, inte lärarna; din sarkasm faller på eget grepp. Dessutom antyder du därigenom att avvikelsen mellan resultat på nationella prov och elevers betyg torde vara kopiös om det sistnämnda kan påverkas genom gåvor; bara sätt igång att leta på Skolverkets hemsida så ser du att avvikelsen är ganska liten (exempelvis Dnr U2014/335/S), även om den finns. Den logiska slutsatsen, enligt ditt resonemang, är då att i de fall elever fått högre betyg än provresultatet beror detta på dyra gåvor om överlämnats efter att betyget satts. Det lär ju också innebära, eftersom avvikelse finns även åt andra hållet, att de lärare som misslyckas med sin utpressningskampanj straffar de icke-påverkbara eleverna genom att sänka deras betyg, eller hur?

Kunskapskraven är därtill reglerade i läroplaner/kursplaner, att grunda betygen på något annat än detta är inget annat än ett tjänstefel ... men det är väl ganska uppenbart att varje lärare vid sina sinnens fulla bruk knappast skulle riskera både jobb och heder för en bukett krysantemum. Och för de puckon som skulle få för sig att göra det - varsågoda att förlora lärarlegitimationen och kasta bort frukten av flera års ackumulerade studieskulder.

Och innan värdetjafset kommer ... klart att en läkare inte får presenter som ett kollektiv à 25 patienter skramlat till, helt enkelt för att brukarna inte förekommer i kollektiv på samma sätt som i en skola. Lika osannolikt är det att en lärare får en tusenkronorspresent av en enskild elev/vårdnadshavare.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?