Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade40
Mobilspel
Pågående21 634

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tommy 19792015-04-25 23:27
Antal inlägg: 1156

Lite off topic kanske, men när min bror gick ut gymnasiet hade klassen samlat ihop till en superfin flaska whisky som någons äldre syskon fick köpa ut. Den gav de sedan åt klassföreståndaren, tillsammans med 20 pappmuggar. Tyckte det var rätt gulligt :-)
 
klmh2015-04-26 07:57
Antal inlägg: 85

Lärarens avslutningspresent kan vara ett otyg men också helt underbar.
Ett år fick jag en bakelse. Trodde först den var av porslin e d men det var en riktig bakelse.
Mamman visste att jag var ensamstående med 2 små barn och hade dragit slutsatsen att det nog inte blev så mycket över för mig privat.
Det var nog den godaste bakelse jag ätit (även om jag delade den med barnen)
 
topcats47 - Ej medlem längre2015-04-26 09:16
Antal inlägg: 407

Rena hysterin i skolresors insamling. Dyrt fint flådigt o överflödigt. Alla har inte råd m detta. Nä då ska man dra in sin egna familjeresa man ska ev göra på sommarsemestern. För o ha råd m skolresor oxå. Tydl duger det inte att t ex åka kanotfärd m klassen o va i naturen o bara ha kul. Tack f ordet
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-26 09:38
Antal inlägg: 37631

När smörkärringarna ringt runt och sammlat in pengar till en blomma till lärarna har jag frågat varför hen ska ha en blomma.Här aldrig betalt till någon blomma och kommer aldrig betala till någon blomma.Vissa år skulle jag ha haft en hel blomsterbutik för att jag stått ut med läraren.Ingen annan får en blomma när dom går på semester
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-26 09:41
Antal inlägg: 37631

Något år samlades det in från hysteriska morsor till ett spa besök för 4000 ,inte är det ungarna eller fäderna som vill samla in det är mammor
 
klmh2015-04-26 09:53
Antal inlägg: 85

Topcats47: Skulle du våga ta ca 25 elever i år 4 - 9 på kanotfärd? Det skulle jag, som ansvarskännande pedagog, ALDRIG göra!
 
kryddeluntan2015-04-26 10:05
Antal inlägg: 12360

Jag skulle aldrig göra det klmh.

På en skola där jag jobbade beslöt hela lärarkåren att vi inte skulle ta emot nåt annat än en liten blomma vid avslutningarna, just med anledning att det var en tävling från föräldrarnas sida att komma med smycken och allehanda presntkorgar.

Sen tycker jag att det räcker med en liten bukett som barnen har plockat själva.
 
topcats47 - Ej medlem längre2015-04-26 10:07
Antal inlägg: 407

Var bara ett exempel. Säkerligen inte ut på forsränning i kanot. Kanske nån förälder skulle tänka sej o följa med. Tänkte då mest på ungdomar i åk 9.
 
125478 - Ej medlem längre2015-04-26 10:45
Antal inlägg: 8332

Vad gäller att ge blommor till läraren, så är det ett sätt att visa sin uppskattning för en person. En person som har en stor betydelse för det allra käraste man har, sina barn.

Det är högst frivilligt att vara med på en present i alla lägen.
Och tycker man att det går överstyr så kan man ju delta i samtal med de andra föräldrarna, och därmed påverka vad som ska köpas.


 
throwback - Ej medlem längre2015-04-26 10:58
Antal inlägg: 642

Jag känner inte igen mig i det ni beskriver om insamlingar och presenter. Antingen har vi haft tur med vettig skola och föräldrar eller så har ni haft otur med detsamma. En blomma till läraren/pedagogen tycker jag är ett bra bevis på uppskattning som inte gräver ett särskilt stort hål i plånboken.
 
EricaJong2015-04-26 11:50
Antal inlägg: 537

Apropå att kajka runt med en hord 15-åringar i skog och mark:

Som pedagog ingår det i undervisningen, se idrott och hälsa. Det är alltså inget man kommer undan som pedagog.

Det är skolledningen och inte den enskilde läraren som har yttersta ansvaret för barnens säkerhet under dylika företeelser då det ingår i undervisningen och sker under skoltid.
 
EricaJong2015-04-26 11:53
Antal inlägg: 537

För övrigt kan jag tycka att man på skolan bör ha en gemensam policy för gåvor till personalen. Om en föräldragrupp eller elevgrupp vill uttrycka sin uppskattning är det naturligtvis välkommet, men riktlinjer bör finnas, kanske i form av en övre gräns för pengavärdet. Det får inte bli en tävling.

Personligen uppskattar jag mest de fester och kalas som ordnats av elever, då det inkluderar alla och inte bara blir något som jag personligen får njuta av!
 
Jobbar2015-04-26 12:02
Antal inlägg: 503

Jag har tre barn, och har haft tur; lärarna har hållit sig utanför, och föräldrarna har tillsammans diskuterat hur pengar ska samlas in. Inga överambitiösa resor: längst har varit 10 mil till Stockholm med besök på Gröna Lund. En synpunkt: för familjer där det är knapert kan försäljning vara ett sätt att vara med utan att tömma kassan den månaden (förstås bara om man inte köper de mesta av produkterna själva). Dessutom är det en bra erfarenhet för de unga att sälja saker. Men visst, ibland har vi köpt restlagret, t.ex. svårsålda plastpåsar
 
125478 - Ej medlem längre2015-04-26 12:39
Antal inlägg: 8332

Jag tycker att det är bra om barnen/ungdomarna själv jobbar ihop till sin klassresa om de så gärna vill åka på en. Det är inget vidare att bara få allt "serverat" genom att föräldrarna bara ger pengar.
I mellanstadiet kan t.ex. klassen ordna ett knattedisco för de lite yngre, och därmed förena nytta med nöje på många sätt.
Det krävs förstås att det finns några föräldrar som engagerar sig.

Det brukar finnas "städdagar" och Operation Dagsverke då barnen kan samla pengar till klasskassan genom att aktivt hjälpa till.
Bara viljan finns, så finns det många olika sätt att få ihop pengar.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2015-04-26 13:22
Antal inlägg: 1825

EricaJong - skolan bör alltså bestämma maxvärdet på gåvor föräldrar ger till sina barns lärare? Och under vilken lag skulle föräldrarna foga sig menar du? Eller ska man kommunicera ut det i veckobrev och bara hoppas (och dessutom sannolikt få rakt motsatt effekt när vanligen icke-givande föräldrar tänker "Hm, oj ... man förväntas visst ge gåvor till läraren/mentorn/klassföre ståndaren, det har jag inte tänkt på ... usch så pinsamt")? Det lär väl vara föga chockerande att det inte så sällan är individerna och inte elevgrupperna som ger läraren blommor eller vad det nu må vara.

Tror nog på att låta det som gäller gälla, har inte sett någon fara illa av det och har svårt att se att det skulle bli så heller ...

 
Sote2015-04-26 14:01
Antal inlägg: 3557

Markolio- en enkel regel vore ju att man från skolans sida var tydlig med att alla gåvor undanbedes. Vill barnen visa sin uppskattning kan dom ju som någon skrev plocka en bukett blommor bara. På min skola är det ingen hejd på presenterna och det som dessutom gör det hela ännu märkligare är att skolan aktivt ska arbeta med planen för likabehandling båda vad gäller barn men även alla vuxna i skolan. Det finns ju då personer som alltid finns i barnens närhet men som aldrig får någon uppskattning i form av dessa gåvor. I en klass finns det ofta en lärare och två fritidspedagoger med eftersom folk ibland är sjukskrivna så kan det under perioden då avslutning sker finnas en vikarie i klassen istället sedan en tid tillbaka och jag vet hur konstigt det kan bli vid dessa tillfällen. Jag har själv haft två barn i denna skola så jag har varit på andra sidan så att säga. Det diskutteras då om alla vuxna i klassen ska få samma eller om läraren ska ha finare present än dom andra och vikarien då bara en liten blomma. Sånt känns väldigt märkligt. Dom som jobbar på expeditionen , skolmåltiden, vaktmästare m.fl. får aldrignågot. Det är långt ifrån likabehandling. Det ät lätt att komma runtdetta genom att helt enkelt avsäga sig alla gåvor.
När detta har tagits upp bland personalen slår dom bakut och menar att så kan man ju absolut inte göra då det är att säga att man förväntar sig gåvor. Det är ingen tvekan om att personalen på kinskola förväntar sig gåvor och då rejäla sådana och ingen liten handplockad bukett. Jag har genom åren hört så många jävla idiotkommentarer från personal angående gåvor dom ibland fått som inte var så fina som dom brukar vara. Har någon klass bara gett blommor och en annan en hel korg med godsaker så står dom i personalrummet och beklagar sig över att dom tydligen inte är lika uppskattade av föräldrarna som i den andra klassen. Jäkla låg nivå i mina ögon.
 
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-26 15:06
Antal inlägg: 37631

Jag säger Nej när det ska sammlas till en blomma till en lärare ,Den som frågar brukar bli förvirrad .Och svara ja men då kommer inte ditt barn stå med på kortet skönt för min unge har inga behov av att stå med på kortet.
Och personligen tycker jag inte om läraren och tycker inte hen ska ha blomma
Det räcker inte med en rektor på skolan längre utan det ska vara 2 eller 3 rektorer .sparska lite rektorer och låt ungarna åka på skolresa för rektorslönerna som spara in
 
EricaJong2015-04-26 15:24
Antal inlägg: 537

markoolio5
Ja, varför inte? Det är inte svårt att prata ihop sig med ledning och kollegor och kommunicera detta till föräldrar.
 
kryddeluntan2015-04-26 15:53
Antal inlägg: 12360

Ge dig Ttiittii, skolans uppdrag är faktiskt inte att dra iväg på utflykter och klassresor, oavsett antalet rektorer.
 
EricaJong2015-04-26 15:56
Antal inlägg: 537

Nu är det ju inte riktigt så det funkar, ttiittii. Det är olika budgetar för rektorers löner och skolaktiviteter.

Om en skola har fler än en rektor så finns det ett behov av det.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?