Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade29
Mobilspel
Pågående22 245

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2015-12-16 11:03
Antal inlägg: 20042

Man ska ha ett överskott av förvärvsinkomster. Men räknas pension som det? Räcker det att man betalar en viss summa i skatt per år? Jag vet ett par pensionärer som använt rotavdrag.
 
Lågintensiv2015-12-16 11:12
Antal inlägg: 3228

Ramble tamble, jag kan bara prata för mig själv och jag har noll förmögenhet och klarar min månadskostnad enkom för att jag får bostadsbidrag. Jag har inte råd att köpa en bostadsrätt, inte för att jag inte sköter mig utan för att min livssituation ser ut så. Jag tycker din kommentar var både nedlåtande och inskränkt.
 
mz_lzrd2015-12-16 14:21
Antal inlägg: 2498

Ramble, jag häpnade också. Om folket inte har bröd, varför äter de inte bakelser då? För att de har sig själv att skylla, givetvis.

 
Mormodern492015-12-16 14:53
Antal inlägg: 8333

mz_Izrd , vad menar du med din kommentar , gällde de som betalar skatt i Sverige , betalar inte vi pensionärer skatt . Eller de stackars sjukskrivna någon skatt menar du ? Gud vad din kommentar var nedvärderande . Man blir ledsen på riktigt .
 
Satyra2015-12-16 15:04
Antal inlägg: 4561

RambleTamble - Om du är ensamstående med lågavlönat deltidsarbete så skulle det varit omöjligt för dig att skaffa bostadsrätt/villa, så din situation kan knappast sett ut som nu, då du införskaffade ditt boende. Eller tror du verkligen att du hade fått ett bolån på de villkoren - hur väl du än hade skött dig? ...

Och nej, man kan inte som boende i hyresrätt söka ROT-bidrag. Det kan man bara om man äger sitt boende!
 
Lågintensiv2015-12-16 15:04
Antal inlägg: 3228

Hon menade inte att vara nedlåtande utan bara att hon trodde att man måste förvärvsarbeta för att ta del av rot? Det fanns ingen värdering i det. Så tolkade jag det.
 
Satyra2015-12-16 15:12
Antal inlägg: 4561

Det är många regler som omöjliggör att en person med låg inkomst ska kunna nyttja ROT-avdrag - utöver att man måste äga sitt boende. Med andra ord - långt ifrån alla har nytta av det och minst av allt de som verkligen skulle behöva avdragsrätten!

Här kan man läsa på lite mer kring villkoren:

www.skatteverket.se/...40 14.html#
 
Mormodern492015-12-16 15:45
Antal inlägg: 8333

Jag trodde bara det var de som arbetar ock betalar skatt i Sverige . Som kan få Rotavdraget . Är inte det nedlåtande , att tro eller tänka så ?
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-12-16 15:55
Antal inlägg: 2728

Jag har fått bolån på de villkoren, jo.
Jag har en bostadsrätt samt en liten sommarstuga. Jobbar deltid på ICA. Lever ensam.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-12-16 16:03
Antal inlägg: 2728

Jag har inte bil, aldrig haft. Aldrig rökt. Går till och från jobbet. Äter vegetariskt, har minimalt med ägodelar. Inga onödiga utgifter, inte ens bredband.
Prioriterar att investera i mitt boende. Gör enkla men smakfulla renoveringar, säljer med vinst och flyttar vidare efter ett par år.
Vilket gjort att jag efter att ha hållt på så ett tag faktiskt inte har mkt lån kvar.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-12-16 16:07
Antal inlägg: 2728

Och jo, jag levde ensam och jobbade deltid då jag fick det första lånet.
Banken frågade" har du bil? Röker du?"
Sen fick jag lån.
 
Satyra2015-12-16 16:24
Antal inlägg: 4561

RambleTamble - Det handlar ju inte alls om hur sparsam du må tänkas vara, utan om bankens kalkyler, vilka torde visa att man inte klarar ett bolån på en halvtidstjänst (i en låglönebransch dessutom, som du själv benämnde det).
Vem som helst skulle väl annars kunna säga att man lever på vatten och bröd, inte unnar sig något överhuvudtaget, och därmed få lån på samma villkor.

Nej, det fungerar inte så. Om du möjligen inte personligen känner banktjänstemannen ifråga och därför kunde övertala densamma ... ;-)
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-12-16 16:27
Antal inlägg: 2728

Nej. Jag kände inte banktjänstekvinnan.
Jag fick lån.
På de premisserna.
Eftersom jag flyttar ofta och tjänar en hacka varje gång minskar lånet hela tiden.
 
Satyra2015-12-16 16:48
Antal inlägg: 4561

Jaja, okej. Du måste vara unik i så fall.
Har aldrig hört talas om liknande fall, om man inte haft en gigantisk säkerhet i botten åtminstone.

Känner däremot till otaliga exempel på heltidsarbetande ensamstående som inte fått bolån, pga. de schablonmässiga kalkyler bankerna håller sig med, och vilka inte tar någon som helst hänsyn till om man lever på vatten och bröd, helt utan kostsamma laster. ;-)

Med andra ord - att i ditt då uppenbarligen rätt unika läge ifrågasätta andras "val" att "frivilligt" hellre betala för en hyreslägenhet, än att köpa eget, känns lätt ... märkligt i mina öron/ögon.
 
mz_lzrd2015-12-16 16:53
Antal inlägg: 2498

Mormodern, jag har ett minbne av att jag har hört Reinfeldt säga att ROT-avdraget är till för alla som arbetar och betalar skatt i Sverige, på tv.

Vår förra regering var mkt noga med att hävda arbetslinjen och införde en rad förmåner för dem som arbetar, samtidigt som de ganska rejält försämrade villkoren för dem som inte arbetar - t ex pensionärer, sjuka och arbetslösa. Över huvud taget gjorde den regeringen mycket för att flytta pengar och tillgångar från det stora flertalet till de få som redan lever i ett väl tilltaget överflöd.

Så det skulle inte förvåna mig om ROT bara gäller arbetande hus- och bostadsrättsägare. Det betyder inte att jag tycker att det är rättvist. Jag tycker att det är hutlöst.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-12-16 16:53
Antal inlägg: 2728

Då får du tycka det.
 
Minta2015-12-16 16:58
Antal inlägg: 20042

Man måste vara skötsam i den meningen att man inte får ha betalningsanmärkningar, åtminstone inte ett flertal, för att få banklån till hus eller lägenhet. Sedan är det ju självklart att bankens kalkyl visar att man kan klara att betala räntorna (och amorteringar snart). Men det betyder inte att man måste vara rik, bara att man har en stadig inkomst som kan betala räntorna.

Jag tror att man måste ha betalat minst den skatt man kan få rotavdrag för.
 
Minta2015-12-16 17:06
Antal inlägg: 20042

Innan försämringen av rot måste man tjäna 24 000-26 000 per månad för att får dra av maximalt 50 000 (alltså jobb för 100 000). Man måste alltså ha betalat in skatt i den storleksordningen. Men man kan ju också göra mindre jobb då behöver man inte tjäna så mycket.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2015-12-16 17:09
Antal inlägg: 2728

Precis.
Jag gör småsaker.
 
hove - Ej medlem längre2015-12-16 17:23
Antal inlägg: 213

Bor man i hus kanske man dessutom har ränteavdrag på lån. En vanlig fattig pensionär har säkert inte mycket kvar att göra vare sig rut eller rotavdrag på då.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?