Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade58
Mobilspel
Pågående22 523

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nemi2006-11-05 13:09
Antal inlägg: 5952

Filmtipset - nyare filmer
Tjosan, såg att just en sådan här tråd har inte skrivits om förut. Det finns en tråd "topp fem" och några liknande "vad vill jag se ikväll".
Tänkte att en tråd med "nyare" filmer vore passande med.

Jag var på bio igår. Såg www.imdb.com/title/tt0418 689/
Jag är inte ett stort fan av "krigs-filmer". Mest pga att de har en tensens att fokusera på "splatter" istället för bra handling.
Men denna var riktigt bra. Inget amerika-är-bäst-hurra eller glorifiering av något. Ingen larvig kärlekshistoria insprängd. Jag blev berörd.
Den var mycket snyggt filmad och kändes autentiskt. Jag vet inte mycket om historin, hur mkt som stämmer, men jag har läst att den ska vara väldigt korrekt.
Att sf har valt att köra borat-filmen på stora salongen i Uppsala istället för denna kan jag inte förstå alls. Men antagligen så säljer väl "under-bältet-humor" fler platser :)

 
Google - Ej medlem längre2006-11-05 13:36
Antal inlägg: 403

Då vill jag passa på att tipsa om Click med bl a Adam Sandler.
Det är dock inte en typisk Sandler-film, vilket jag personligen
tycker var kul. Därför att den här filmen kändes parallelt med
den ständiga humorn något seriösare än tidigare filmer så
som Big Daddy och The Waterboy. Jag rekommenderar den
varmt till alla filmälskare. :)
 
Onika - Ej medlem längre2006-11-05 13:41
Antal inlägg: 22

Jag tyckte väldigt mkt om "Att återvända" med Almodóvar. Oron över att huvudrollsinnehavaren Penelope Cruz skulle vara enbart snygg och själlös var alldeles obefogad. Hon var enastående! Att se en fim med enbart kvinnliga skådespelare kan i vanliga fall skrämma livet ur mig - men det var bara att böja sig inför denna smått fantastiska lilla film. Jag kan faktiskt inte sätta fingret på varför den berörde mig som den gjorde.. Det spelar egentligen ingen större roll - se den.
 
Ignaticus - Ej medlem längre2006-11-05 14:46
Antal inlägg: 37

herr Google: Jag har sett ovan nämnda film och anser att den är lik alla andra filmer med Adam Sandler. Moralpredikan när den är som värst.
Men intressant naturligtvis att det finns människor som uppskattar Sandler. =)

Undertecknad får passa på att tipsa om Susanne Biers film "Efter bröllopet" som gjorde att det var en trevlig vistelse på den lokala biografen för mig och mitt sällskap senast.
Den kan ses som lite ytlig av vissa, och personligen så saknar jag lite mer subtilitet.
Men i det stora hela en gripande film, och jag slås ofta av tanken att hur mycket danskarna är på att göra film just nu.
Senaste bra filmen som jag sett från konungariket Sverige är Sånger från andra våningen, och den har några år på nacken nu.
 
HumbleBug2006-11-05 15:35
Antal inlägg: 1836

Att "rekommendera" en Adam Sandler-film "varmt till alla filmälskare" är sannerligen modigt. Dock är det få "verkliga" filmälskare som uppskattar Adam Sandler och hans humor.

Vet inte riktigt vad som går på bio just nu. Se gärna The Departed när den kommer i december. Men se gärna originalet - Internal Affairs - först. Scorseses film är en re-make av en riktig Hong-Kong klassiker.
 
Google - Ej medlem längre2006-11-05 17:00
Antal inlägg: 403

HumbleBug: Det var väl just det jag poängterade?
 
HumbleBug2006-11-05 19:34
Antal inlägg: 1836

En "något seriösare" Sandler är också modigt att rekommendera "varmt till alla filmälskare." Jag ger dig en eloge för din järvhet, thats all.
 
Mick E - Ej medlem längre2006-11-05 19:39
Antal inlägg: 629

"punch drunk love" är en film med en något nedtonad Sandler, men så är det å andra sidan ingen " nu ska vi dricka öl, ramla omkring och säga fånigheter med löjlig röst" film, utan ett tämligen välspelat drama av Paul Thomas Anderson, vars geni har förlänat mänskligheten med filmer som "boogie nights" och den fullkomligt fantastiska "magnolia", där till och med en träbock som Tom Cruise är bra.
 
Snittgurka2006-11-05 19:56
Antal inlägg: 199

Har medvetet undvikit "Punch drunk love" i och med att Sandler mycket sällan är bättre än vilken lokalrevyförmåga som helst (ingen kritik till er, jag betalar helt enkelt hellre en biljett och ser er revy än pröjsar en biobiljett till en Sandler-rulle). Paul Thomas Anderson till trots (som för övrigt är en smula överskattad, Boogie Nights är sämre än sitt rykte, dock är Magnolia ytterst sevärd, inte minst för att Cruise faktiskt är bra där)
 
Dyslekso2006-11-05 20:09
Antal inlägg: 8945

Denna ska ses:
www.youtube.com/watc...T3 s_TpfTFY
 
lelou - Ej medlem längre2006-11-05 22:39
Antal inlägg: 2025

Borat !!! skratta til you drop!
 
Nattizz2006-11-06 03:49
Antal inlägg: 81

Click måste man se. Väldigt bra, inte enbart en komedi som jag trodde det var.
 
Google - Ej medlem längre2006-11-06 16:06
Antal inlägg: 403

Säg det till HumbleBug.
 
Ajdan2006-11-06 20:25
Antal inlägg: 396

Är man en "overklig" filmälskare om man gillar Adam Sandler! Måste man ha en speciell smak för att vara en "verklig" filmälskare. Hmmm
 
Övningsköra - Ej medlem längre2006-11-06 20:33
Antal inlägg: 38

haha vet inte , men click var ju rätt bra, även om alla hans andra filmer är rätt dåliga
 
Ajdan2006-11-06 20:41
Antal inlägg: 396

Jag gillar inte Adam Sandler heller. Men jag gillar inte heller att man måste ha en viss smak för att bli kallad "verklig" filmälskare. Jag gillar film, men kanske inte har samma smak som t.ex. Humblebug. Ungefär som att de som gillar deckare inte är intellektuella.
Oupps, blev lite upprörd hehe! Inte meningen ;-)
 
Pekkis2006-11-06 20:54
Antal inlägg: 1173

Precis Ajdan "Ungefär som att de som gillar deckare inte är intellektuella".
Kulturelitism.

Å andra sidan så var Klick en dålig film.
Såg Borat i går. Förvänta er inte för mycket, men det är vansinne hur vissa amerikaner fungerar =)
 
Nybörjaren - Ej medlem längre2006-11-06 21:50
Antal inlägg: 1

"Är man en "overklig" filmälskare om man gillar Adam Sandler! Måste man ha en speciell smak för att vara en "verklig" filmälskare. Hmmm"

Svar ja.
 
HumbleBug2006-11-06 23:44
Antal inlägg: 1836

"Är man en "overklig" filmälskare om man gillar Adam Sandler! Måste man ha en speciell smak för att vara en "verklig" filmälskare."

ja/nej och ja

Mer "seriösa" filmkännare (folk som försöker plöja igenom filmhistorien samt ofta verkar pretentiösa i "vanliga" filmtittares ögon) brukar alla ha någon "svag punkt". Vissa samlar de slaskigaste splatterfilmerna man kan hitta (som t.ex. Ronny Svensson), vissa samlar lättsamma komedier och andra som jag letar de sämsta och billiga kung fu filmerna som går att hitta. Så det är skillnad på "Adam Sandler-älskare" och "Adam Sandler-älskare". De kommer i många varianter, men få av dom kan sägas tillhöra den "seriösa" skaran av cineaster och de mest inbitna filmofilerna.

Vill du veta vad jag ligger i skaran av cineaster så kan jag säga att jag själv har jag sett drygt 220 av alla filmerna på IMDBs top 250. Om inte det är pretentiöst nog för att kunna få yttra mig i denna fråga så vet jag fa-an inte vem som är pretentiös nog att få göra det. :-)
 
oeronbarn - Ej medlem längre2006-11-06 23:56
Antal inlägg: 2288

kulturelitism är kul. var jag den ende som satt och myste när björn ranelid dissekerade deckarförfattare i detdärdebattprogrammetsom jagglömtvaddetheter?
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?