Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade52
Mobilspel
Pågående20 711

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Blue Ztar2005-09-24 17:13
Antal inlägg: 1065

Jag ska bara förtydliga att jag tycker det är FUSK att titta i SAOL. Jag försöker bara visa att jag hade haft nytta av den om jag använt den.
 
willas - Ej medlem längre2005-09-24 17:30
Antal inlägg: 59

Nåja, nu lärde jag mig orden MAXILL och MAXIS, som jag faktiskt inte stött på under mina 2000 matcher. Och trots att jag (som jag redan erkände) enstaka gånger kollar något i SAOL (om jag hinner, vilket jag sällan gör då jag helst spelar hets), så har jag aldrig kommit mig för att kolla upp hakningar på MAXI. Bekant från förut var MAXIM.
 
Skippy - Ej medlem längre2005-09-24 18:31
Antal inlägg: 98

Vadå, brukar ni inte ha SAOL till kvällsläsning innan ni släcker lampan..? :-P
 
Equalizer2005-09-25 00:22
Antal inlägg: 1

Instämmer med en föregående talare: att använda hjälpmedel såsom ordlista eller dylikt under spelets gång är som att "använda facit under ett prov". Vidare är inte fusk som är omöjligt att kontrollera mindre fel och att "alla andra gör det", gör inte fuskandet mer rättfärdigande heller. I slutändan är det var och ens moral som sätter gränser förstås. Vad icke-fuskande kan ty sig till är väl vetskapen om en större kunskap och fördel i alla situationer i livet som trots allt inte går att fuska i :) /Paragrafryttare
 
Abdul-rahman2005-09-25 01:15
Antal inlägg: 3

Jag körde med SAOL i början "prova gratis 14 dagar" (www.saol.nu), det fick mej att komma igång mkt snabbare än om jag hade spelat utan det. SAOL ser jag som ett bra hjälpmedel om man vill utvecklas snabbare. För det gör man verkligen +att man hela tiden lär sig mängder nya ord, dock fastnar inte så många.

Däremot så är det tråkigt att känna att man inte riktigt kan spela lika bra utan SAOL om man hela tiden använder det. Därför slutade jag efter 4 veckor. Det skulle också kännas fel att använda mot dom man känner på riktigt. Man vill ju spela med samma förutsättningar. Och hur ska man klara sej utan SAOL om man spelar IRL?

Men ett bra tips till nybörjare, använd SAOL för att komma igång.
 
joehill2005-09-25 01:27
Antal inlägg: 5

Ja, det är fusk. Vad säger ni professionella spelare om det här, har ni SAOL brevid er när ni spelar tävlingsmatcher?
 
pelikanen - Ej medlem längre2005-09-25 01:31
Antal inlägg: 2670

När vi spelar alfapet IRL skulle ingen av oss godkänna att någon satt och slog i en ordbok medan vi spelade. Däremot har man ju alltid en ordbok till hands för att kolla om lagda tveksamma ord verkligen finns.
 
OneW2005-09-25 07:45
Antal inlägg: 1207

Ja jag har då ingen aning om min motståndare använder saol eller inte! Bryr mig inte heller.. Jag spelar för att jag tycker det är kul. Speciellt hets.. och då hinner man f-n inte bläddra i nån SAOL.

Däremot blir jag skitsur på dom som har anagramprogram! Har inte rullat så många gånger själv.. Och mina rullningar är verkligen inga "WOW" ord utan vanliga ord typ "spelare" men fanken vad jag är stolt över dom!!! UTAN HJÄLPMEDEL!!!
 
oeronbarn - Ej medlem längre2005-09-25 16:06
Antal inlägg: 2288

haha. brandonwalsh var kul.
aah...90210-nostalgi....* blundar och låter det skölja över mig*
 
Tupé-Johan - Ej medlem längre2005-09-25 19:41
Antal inlägg: 35

Alla hjälpmedel är fusk, så även saol. Min bestämda uppfattning. För övrigt var brandon synnerligen medioker. Möjligtvis funktionell som onaniokbjekt.
 
pelikanen - Ej medlem längre2005-09-25 19:45
Antal inlägg: 2670

Jag tycker det är fusk att använda tupé när man spelar betabet. Du är ju faktiskt skallig Johan. Så lägg ifrån dig fuskredkapet och spela ärligt i fortsättningen.
 
Tupé-Johan - Ej medlem längre2005-09-25 20:02
Antal inlägg: 35

jag vet att jag hetsar upp dig, men det här är ett anständigt forum, tassarna på täcket tant mona
 
Rutegaard2005-09-25 20:24
Antal inlägg: 10

Helt off-topic vill jag också berömma Brandon för hans fina nick och avatar. Hälsa the eminent mr Saunders!
 
ätaren2005-09-25 21:20
Antal inlägg: 53

jag tycker inte att det är fusk att kolla i SAOL. förresten vad ska man göra åt att folk kolla där? ingen idée att det skulle vara förbjudet.
 
vulcan2005-09-25 23:18
Antal inlägg: 7666

Se även diskussionen om det är fusk att spela med program!

Någon 100% enighet kommer det aldrig att bli i den här frågan. Jag tror dock att man ganska tryggt kan utgå från att den mest vanliga åsikten är att man ska låta bli både ordlistan och ev. sökprogram medan man spelar (Att använda dem efteråt är däremot ett helt normalt och konstruktivt sett att förbättra sitt spel och lära sig nya ord). Om man som ätaren har en annan åsikt kan det ju för anständighets skull vara bra att kolla upp med okända motspelare vad de tycker. Annars spelar man ju efter helt olika förutsättningar!

Jag kan väl också repetera vad som gäller vid tävlingsspel IRL: Inga ordlistor eller liknande går för sig under match. Om man utmanar ett ord så försöker vi i första hand ha en orddomare som kontrollerar mot ordlistan. Om ingen sådan finns till hands går spelarna gemensamt till datorn och kollar ordet på ett särskilt litet datorprogram som en spelare satt ihop. Då ser man bara om det är OK eller inte och kan inte råka se att det t ex finns en okej hakning eller ett ord som är nästan likadant.
 
giar2005-09-26 10:28
Antal inlägg: 101

Det är klart att det är fusk att använda SAOL? När man spelar IRL får man inte ha hjälpmedel. Vill man utnyttja SAOL till att lära sig ord som nån just lagt i matchen kan man göra det efteråt.
 
Pekkis2005-09-26 14:07
Antal inlägg: 1173

Fusk fusk
 
Nemi2005-09-26 14:13
Antal inlägg: 5952

de flesta som spelar snabb/hets kan ju inte ens hinna kolla i saol :)
Jag tycker det är fånigt att använda sig av sånt, jag menar, att bli bra handlar ju om att lära sig tänka snabbare med.... å det går ju inte om mnan slår i böcker hela tiden...
 
MrsFlash2005-09-27 20:29
Antal inlägg: 240

Klart det är fusk. Men alla får ju välja själva om de vill spela på "riktigt" eller använda hjälpmedel. Jag vet vilket som är roligast.
 
Vigdir2005-09-28 23:10
Antal inlägg: 3722

Men håll med om att det är himla kul att läsa SAOL _efter_ matchen! (Nej, jag använder den aldrig under en match!!! Inga dataprogram eller annat heller!) Och ja, Skippy, jag är en sådan där supermeganörd som gärna läser SAOL eller Faktakalendern eller något trivsamt uppslagsverk som kvällslektyr. Det där att hitta nya ord och roliga ord och få svar på vad de märkligheter motståndaren lägger betyder är ju halva nöjet med spelet. Eller att ta reda på vad ord man själv lägger faktiskt betyder; skoj, skoj är vad det är.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?