Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade17
Mobilspel
Pågående20 619

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mr Pink2005-09-29 11:18
Antal inlägg: 14

Ni som spelar irl, när ni säger att det finns en ordbok till hands för att kolla upp eventuella ord som lagts,.....vem tittar? Vem det än är (om inte en domare) ser ju denne eventuella ändelser mm.
Hur gör ni?

 
Trampe2005-09-29 11:28
Antal inlägg: 19

Vid tävling så är det ett ordprogramskoll som används. Man skriver bara in orden som utmanas och sen får man veta omdraget är godkänt eller inte. Ingen mer information. Och är det fler ord i draget som utmanats så får man inte veta vilket som var felaktigt. Vid större tävlingar är det oftast speciella orddomare som sköter om detta. Vid träning låter man helst någon utomstående slå i SAOL.
 
vulcan2005-09-29 13:00
Antal inlägg: 7666

Glöm nu inte bort bara att om båda spelarna är överens så kan man spela enligt vilka principer som helst. Det vi snackar om här är hur man bör bete sig som standard ("när inget annat sagts")

Allting är inte heller direkt överförbart från IRL till cyber. T ex är ju "3 försök" en slags praktisk innovation från skaparen av Ordspel - den har ingen motsvarighet i IRL-spel. Om man INTE spelar med 3 försök kan jag för nya, ovana spelare mycket väl tänka mig att de får ha tillgång till listan med alla godkända tvåbokstavsord och kanske också deras hakningar. Att kunna dem är trots allt inte något centralt skicklighetsmoment i spelet, utan mer en naturlig grund som man bara får se till att nöta in. Är man som motspelare hemskt rädd om sin rating kan man ju spela matchen utan helt enkelt...
 
C-O2005-11-06 02:24
Antal inlägg: 4

Personligen tycker jag det är helt ok om någon tittar i ordböcker under spelets gång - om man nu hinner med sånt. Själv använder jag NE och SAOB på nätet ENDAST då någon lägger ett för mig okänt ord eftersom jag är nyfiken och vetgirig av mig. Att sitta och söka ord i ordböcker inför en ev. läggning skulle enbart vara störande för mig.
 
Mimer - Ej medlem längre2005-11-06 03:11
Antal inlägg: 38

Hm, det där med "tre försök" använder jag på ett annat sätt..Sitter jag inne med ett bra ord som jag just då inte får in men som gör att jag inte heller vill byta brickor så brukar jag "fejka" tre försök i stället för att passa. Passar man förstår ju motståndarna ofta direkt att man har något på gång..Gör man tre försök så kan det ju invagga motstånaren i ett lugn som man kan utnyttja! :-)
 
synthesite - Ej medlem längre2005-11-06 04:43
Antal inlägg: 23

Tycker efter ett tags spelande nästan bara hets eller stress är kul, hatar saktfärdiga spelare. Och hatar att jag själv slöar till ibland. Fort ska det gå! Och då kan man glömma fuskmetoder, det är bara att köra på känsla. Roligast så.
 
pellepop2006-02-18 14:46
Antal inlägg: 2

SAOLs vara eller icke vara är upp till spelarna men ett tip är www.wordfinder.net. Här kan du hyra SAOL för 150:- per år. Fördelen är att du har SAOL på skärmen och kan använda dig av "wildcard" sökning för at få tips. Klart bättre än boken och värt pengarna!!!!!
 
Eis392006-02-19 00:23
Antal inlägg: 232

men fusk...
 
Fjupplisa2006-02-24 10:21
Antal inlägg: 2010

Jösses, vem hinner titta i SAOL? Jag spelar alltid hets, så man får va glad om man hinner kolla sina bokstäver innan man lägger dem.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?