Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade56
Mobilspel
Pågående21 640

Forumkategorier

Användare Inlägg  
WordBot - Ej medlem längre2005-09-24 16:49
Antal inlägg: 19

Ordprogramsfuskare
Hur gör ni för att motarbeta ordprogramsfuskare? Har följt vissa som har spelat omänskligt bra & sedan har deras användare försvunnit. Jag antar att ni då har stängt av dem. Går ni efter vad som är rimligt att man ska kunna prestera? Lite som på 100 meter, gränsen för tjuvstart är satt efter hur snabbt man anser att det är möjligt för en människa att reagera. :)
 
Skippy - Ej medlem längre2005-09-24 16:55
Antal inlägg: 98

Man känner igen anagrammare; de använder sig ofta av vanliga lätta ord i själva spelet men rullar helt osannolika ord. Spelade mot en anagrammare häromdagen som, när jag grattade hänne över rullen bad mig att istället tacka anagramprogrammet.

Måste vara trist i längden att fuska sig till vinster.
 
WordBot - Ej medlem längre2005-09-24 16:57
Antal inlägg: 19

Jo. Att känna igen en fuskare är inte svårt. Frågan är om vad som är tillräcklig grund för att kunna stänga av någon.
 
Surte2005-09-24 17:41
Antal inlägg: 123

Tycker man borde kunna stänga av folk som hela tiden hävdar att andra fuskar. Jag har blivit rejält påhoppad ett flertal gånger, framförallt då jag lägger ut ord snabbt eller lyckas rulla med första ordet. Det senare är ju inget annat än ren tur ju. Inte fan kan man välja vilka brickor man får på handen! Jag har emellrtid också mina misstankar ibland, men tänker oftast att det beror på den dåliga förloraren som ibland invaderar mitt huvud.
 
monk - Administratör2005-09-24 18:21
Antal inlägg: 2370

Det är svårt att bevisa vilka som fuskar med ordprogram eller som bara är extremt duktiga, därför stänger vi sällan av någon pga detta.

Det har däremot hänt att vi stängt av spelare som trixat sig upp på topplistan genom att ha flera spelkonton och spela massor av partier där motståndaren avbrutit alla matcher.
 
Skippy - Ej medlem längre2005-09-24 18:29
Antal inlägg: 98

Men om de erkänner att de använder anagramprogram..?
 
monk - Administratör2005-09-24 18:54
Antal inlägg: 2370

Då är det nog bättre att upplysa dem om att riktiga "Betapetare" använder hjärnan när de spelar..
 
myran_64 - Ej medlem längre2005-09-24 19:58
Antal inlägg: 3157

Ibland blir man ju lite konfunderad (rätt stavat??) när motståndaren använder gamla 1800-tales ord som ingen nu levande människa använder. Jag brukar slå upp ord som folk rullat med och en del betyder ju väldigt konstiga saker som man idag inte använder sig av. Hur kan en del människor komma på såna ord utan program??
 
Mindfire2005-09-24 20:00
Antal inlägg: 32

Myran... De kanske är en bra bit över 100 år gamla. ;-D
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2005-09-24 20:01
Antal inlägg: 2977

Ibland kommer man på såna ord då man kollat andra ord i saol... ibland chansar man för att det låter som ett ord
 
Skippy - Ej medlem längre2005-09-24 20:02
Antal inlägg: 98

En del, som jag själv, har spelat tusentals matcher här/på ordspel och har så klart snappat upp en hel del ord på vägen. Jag kan MASSOR av ord men inte alltid betydelsen.
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2005-09-24 20:05
Antal inlägg: 2977

jag kan massa betydelser men inga ord :-D
 
OneW2005-09-25 07:57
Antal inlägg: 1207

jag har snappat upp en mass ord men vet inte vad dom betyder ;-)
 
Big Shug - Ej medlem längre2005-09-25 10:07
Antal inlägg: 26

på tal om försvunna användare...
 
oeronbarn - Ej medlem längre2005-09-25 16:26
Antal inlägg: 2288

många av oss som spelar IRL kan "knäppa" ord som TRYMÅ, SEMUM, NABOB etc. för att vi bemödat oss om att plugga in dom. när man spelar live har man ju inte tre försök på sig utan måste vara säker på orden. har man dessutom tränat en del på rullningar så händer det att man får ur sig en hel del underliga sådana som man har i bakhuvudet någonstans. man märker dock (som sagt) ofta rätt tydligt om motståndare använder anagrammerare för att rulla, eftersom de spelar ruskigt otaktiskt i sina övriga drag.
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2005-09-25 19:14
Antal inlägg: 4814

Jag känner en som spelar "offline" mot Frank och rulltränar, så att han kan en massa 7-8 bokstävers ord när han spelar online. Ser ibland ut som fuskare, men är tydligen ett Scrabblefreak. :)
 
oeronbarn - Ej medlem längre2005-09-25 19:41
Antal inlägg: 2288

hoho...SAMUM skulle det ju stå. måste blandat ihop med SEDUM
 
vulcan2005-09-25 20:59
Antal inlägg: 7666

Jag - en tämligen hyggligt bra tävlingsspelare - har varit inblandad i många diskussioner om fuskare och fuskspel på Ordspel. Numer har jag dock resignerat. Det kommer alltid att finnas folk som vill glänsa i lånta fjädrar. Jag tror det är rätt av sajtens ägare att inte göra för stor affär av saken. Rent fejkspel har vi även på Ordspel ingripit mot genom att helt enkelt sänka vederbörandes rating till en bedömt rimlig nivå och varna.

Precis som Surte tycker jag numer att det största problemet inte är fuskarna i sig, utan alla fuskanklagelser. Jag har råkat ut för det själv ett antal gånger och det gör mig alltid heligt förbannad, särskilt som anklagaren som regel blir både dryg och dum när man frågar vad h*n bygger sina anklagelser på. För mig är nätspel till ungefär lika delar avkoppling och träning inför IRL-tävlingar. Nätratingen är jag numer nästan likgiltig till. Att spela med program eller glutta i ordlistan vore fullständigt meningslöst och skulle inte ge mig den minsta tillfredsställelse. Dessutom skulle det ju vara ganska avslöjande om jag rullade väsentligt mer sällan på tävling än på datorn (I själva verket har jag nästan högre frekvens IRL). Därför blir det så absurt när folk tror att JAG fuskar. Och jag vet att jag inte är ensam om att känna så. Därför är en vänlig men ändå mycket tydlig tillsägelse från ansvariga när folk slänger ur sig såna anklagelser ett av de enskilt viktigaste sätten att maximera den goda stämningen i spelrummen tror jag.

Hur säkert kan man då veta att folk fuskar? More to come...
 
Radagast2005-09-25 21:20
Antal inlägg: 782

Ett skäl till att jag inte spelat här på länge var att jag tröttnade på motståndare som anklagade mig för fusk eller avbröt matcherna när jag rullade. Det hände i och för sig på Ordspel också, men inte lika ofta. Med tanke på att det finns mer än 100 högre rankade spelare så är det antagligen inga problem här heller nuförtiden.

Att bedöma om någon fuskar på grundval av spelade ord är omöjligt. Många rutinerade spelare kan numera alla eller nästan alla femmor och kortare, samt naturligtvis massor av sjuor och åttor. Några gånger har jag misstänkt att motståndaren fuskar - ett antal småord för låga poäng följda av en ovanlig rullning - men jag har aldrig känt mig övertygad om saken.

 
vulcan2005-09-25 21:26
Antal inlägg: 7666

Flera har redan snuddat vid det; men låt mig slå fast detta mycket tydligt: Det är INTE så lätt som många tror att avgöra om någon fuskar. Det kräver i själva verket egna betydande insikter och kunnande i spelet och mer än en enstaka observation av en misstänkt spelare för att kunna avgöra saken. De allra flesta som skriker om fusk har inte den förmågan.

Först som sist: Man kan ALDRIG döma en spelare på ett enstaka ord. Även en person som inte verkar ha så god ordkunskap i övrigt kan ha något specialintresse som t ex segling som gör att h*n kan en massa "konstiga" ord där. Som andra nämnt så är många också receptiva och snappar upp ord man ser andra rulla med. Vi som spelar eller spelat mycket vet att slumpen ibland gör att man får exakt samma brickor som en rullning man precis nyligen sett.

Om du spelar med riktiga nördar som mig och Oeronbarn så ställs du inför en dimension till: En spelare som faktiskt pluggar ord. VAD pluggar vi då? Ja, det finns olika system men många försöker lägga särskild kraft på ord med hög sannolikhet att komma upp på stället. Det betalar sig mycket bättre att nöta in ord som LAOTIER, RETINAL och ANISETT än ord som MYXÖDEM eftersom de förra består av mycket vanligare bokstäver. Själv har jag satsat en del på en lista som innehåller alla sjuor och åttor som kan bildas med sex unika enpoängsbokstäver. T ex har bokstavskombinationen AEIRST 14 sjuor och 40 åttor. Bland dem finns ord som OSTERIA, KANISTER och VERSATIL. Ingen duktig tävlingsspelare höjer på ögonbrynen när en sån rullning kommer ut på brädet (Även om h*n kanske inte alltid kan den exakta betydelsen).

Om en för mig från IRL-spel helt okänd spelare lägger en massa även för mig konstiga eller obekanta rullningar men samtidigt inte verkar spela så bra taktiskt - ja då blir jag misstänksam. I vissa fall är mönstret så tydligt att jag säkert anser mig kunna slå fast att det är en spelare som använder hjälpmedel. Men även jag med flera års tävlingsspel och ordstudier bakom mig kan inte avgöra exakt i vilken omfattning spelaren "fuskar". Det går aldrig att veta säkert om ett enskilt ord eller drag kom till av egen kraft eller med hjälpmedel. Jag spelar inte här så ofta och har ingen vidare koll på topplistan. Jag finner det väl ändå rätt troligt att den innehåller ett antal "hjälpmedelsspelare". Men hur ofta använder de sina redskap? Det kan varken jag eller nån annan veta.

ERGO: Anklaga aldrig någon för "fusk" på basis av ett eller ett fåtal drag i en match ni spelar. Du kan helt enkelt inte veta om du har rätt och i så fall måste det vara bättre att hålla tyst med vad som ändå måste vara den grövsta förolämpning man kan komma med på en spelsajt.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?