Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade47
Mobilspel
Pågående20 861

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2006-03-13 15:33
Antal inlägg: 11969

Är det någon som klagar på att använda stryklista som har provat att använda det?

Även om det är väldigt nördigt så kan det vara lite användbart emellanåt.
 
Blue Ztar2006-03-13 16:12
Antal inlägg: 1065

Jag testade att använda stryklista ett tag, men eftersom jag spelar stress/hets så har jag inte så stor nytta av den. Vilka högpoängare som är lagda går att ha koll på utan lapp och den "djupare" info som lappen kan ge hinner jag inte klura på. Men jag tror absolut att det finns dom som kan bli riktigt djävulska i slutspelet mha en stryklapp. =)
 
snurrman2006-03-14 05:08
Antal inlägg: 21

mm pastor green du är nog jättesmart men för dom som inte är en "rainman" som du så... *asg*
Ett program kan byggas upp på ett likadant sätt som om du skulle skriva på ett papper enda skillnaden är att det görs automatiskt. om det är fusk eller inte tänker jag inte ens gå in på...
 
cerebral2006-03-14 10:24
Antal inlägg: 132

men snurrman, eftersom man vet hur många brickor av varje sort som ligger i påsen, vari ligger då felet med en stryklapp. Jag vet tex att det ligger åtta A:n i påsen. När båda spelarna har sju brickor kvar och det inte finns några i påsen, kan jag med lite avancerad huvudräkning (...) snabbt se om motståndaren har något A eller inte. Om han har det lägger jag givetvis inte upp några lägen för användandet av ett sådant.

Man skulle kunna hävda att det går betydligt snabbare att se med en stryklapp vilka bokstäver som är kvar, men förutsättningarna är desamma för båda spelarna. De är ju faktiskt tillåtet enligt scrabbleregler att använda stryklapp och det är de regler som åtföljs, eller åtminstone ska åtföljas även på Betapet.

Personligen använder jag ytterst sällan stryklapp på Betapet eftersom jag inte orkar, men det händer ibland.
 
Legobiten2006-03-14 11:10
Antal inlägg: 617

Om någon skulle göra ett program som är kopplat till betapet där det automatiskt stryks bokstäver som är lagda kan jag hålla med om att det blir fuskvarning. Men så länge man gör det själv är det ju bara härligt som min kompis Klas-Kristian skulle säga.
 
vulcan2006-03-14 17:04
Antal inlägg: 7666

Stryklappar - vare sig de är på papper eller i elektronisk form - är INTE fusk. Så enkelt är det. Man kunde lika gärna hävda att den automatiska poängberäkningen är "fusk" eftersom man i riktigt tävlingsscrabble får summera poängen själv (men det är fullt tillåtet att använda miniräknare). Alla hjälpmedel som får användas på tävling IRL måste rimligen betraktas som tillåtna vid nätspel också. Och reglerna är mycket tydliga på den här punkten: Du FÅR ha en stryklapp där antalet bokstäver av varje sort är angivet på förhand och du FÅR ha miniräknare. Några andra hjälpmedel är inte tillåtna, men du får föra vilka anteckningar du vill under spelets gång (men inte ha med dig några till matchen i form av ex.vis en ordlista).

Jag håller inte riktigt med Lego om att ett program som automatiskt stryker bokstäver vore fusk - det är snarare bara en mer tekniskt avancerad variant av stryklappen. På vissa punkter får man en hjälp vid nätspel som man inte får IRL. En automatisk bokstavsstrykare kan i mina ögon jämföras med den automatiska "pipcount" som är standard på de flesta backgammonsajter. (Antal pips=Antalet återstående steg du måste gå med dina brickor innan du har plockat ut dom). I IRL-backgammon är det en del av skicklighetsmomentet att snabbt kunna räkna ut antalet pips åtminstone på ett ungefär eftersom det är en viktig faktor för att bedöma om man skall dubbla eller ta en dubbling från motståndaren. På nätet får däremot alla spelare hjälp med detta, och det får man anpassa sig till även om man personligen tycker att det tar bort ett moment ur spelet.
 
Legobiten2006-03-14 20:35
Antal inlägg: 617

Menar inte att det nödvändigtvis blir fusk då, men att det går åt det hållet. :)
 
Svalbard2006-03-14 21:27
Antal inlägg: 35

Vulcan, du som verkar vara väldigt bra insatt i reglerna för Scrabble. Har stryklapp varit tillåten från början av spelats tillkomst? Jag kan förstå finessen med denna, strategin för slutspelet blir lättare att beräkna/analysera. Själv gillar jag inte användningen av stryklapp, eftersom jag tycker att det räcker att se på brädet vilka bokstäver som gått. Det blir ju samma förutsättningar för båda spelarna även i detta fall utan stryklapp.
 
Birgerkung - Spelvärd2006-03-14 21:36
Antal inlägg: 2392

Det här är ju lite som om någon skulle gå in på en Schack-sajt och hävda att rockad är fusk :)

På gamla Alfapet-bräden, till exempel det äldsta från 1954, finns det en ruta i hörnet på spelplanen där man ser hur många brickor det finns av var sort, och hur många poäng de ger.
 
Svalbard2006-03-14 22:11
Antal inlägg: 35

Birgerkung, jag vill inte "svära i kyrkan" och påstå att stryklapp är någon form av fusk eftersom den nu finns i regelverket. Jag frågar mer av intresse när den tillkommit och eventuellt blivit tillåten.

Att poängen och antal bokstäver är noterade på spelbrädet från 1954 besvarar inte min fråga.

Din jämförelse med reglerna för schack tycker jag "haltar" en del.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?