Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade81
Mobilspel
Pågående21 627

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Den Gode2005-10-13 07:28
Antal inlägg: 68

Angående Avstängningar - kommentarer
Mike ställer en bra fråga på ett seriöst sätt och förväntar sig förmodligen ett svar som även det uppfyller detta.
Jag har full respekt för att ni inte vill gå ut och berätta varför just den enskilde blir avstängd men att däremot inte ens tala om det i största allmänhet ser inte så bra ut. Ska inte dra in för mycket politik i detta men sådana svar som Mike fick, får även de mäniskor som lever i en diktatur. Ni har säkert regler för avstängningar och att bara svara i EN mening och sedan stänga för fler kommentarer är som att slå någon på käften (ursäkta, såg att det blev vitsigt här med Mike som motpart). Tror fler än jag har saker att tillägga i detta ämne så varför stänga? Det blir mer som att ni vill dra ner rullgardinen för ett känsligt ämne.
Varför inte svara att:
-"En person" använde sig av ett program.
-"En person" försökte sälja sitt medlemsskap.
osv....Nämn inga namn om ni nu vill skydda dessa personer men lägg inte ett mörker över ett ämne som faktiskt flitigt diskuteras här.

Mvh
 
gubbi2005-10-13 08:27
Antal inlägg: 2638

Jag kan ge ett generellt svar... det finns några huvudanledningar till att folk stängs av:

- Personen i fråga använder program vid spelandet. Detta är naturligtvis inte
helt trivialt att fastslå, men i vissa fall talar statistiken sitt tydliga språk. I
dessa lägen får personen i fråga naturligtvis en chans att förklara sig, men
min erfarenhet är att inte många tar den chansen, vilket snarast talar mot
dem
- Personen ifråga använder Betapet i någon form av kommersiellt syfte, via
länkning från profilsidan
- Personen har användarnamn och/eller för- och efternamn i profilen som
kan uppfattas som stötande. Ändras inte dessa efter en varning så stängs
personen ifråga av.
- Personen avbryter majoriteten av de matcher han/hon spelar. Åter igen
varnas personen, men information om att han/hon kommer att stängas
av om inte denna trend upphör.
- Personer kränker/förolämpar andra spelare, och/eller använder grovt och
opassande språk.

Generellt kan sägas att vi i de allra flesta fall varnar spelaren i fråga först och tar till avstängning först i nästa skede om ingen förbättring/förändring
sker.
 
Den Gode2005-10-13 08:39
Antal inlägg: 68

Ett mycket bra svar. Tack!
Stäng nu inte direkt detta ifall andra har kommentarer.

Mvh
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2005-10-13 09:20
Antal inlägg: 2977

Vi diskuterar forfarande ej enskilda avstängningar... som ifall med den tråd du menade innan...
 
Birgerkung - Spelvärd2005-10-13 10:25
Antal inlägg: 2392

Nu verkar dessutom tråden med Mikes fråga vara borttagen. Det var absolut ingen olämplig eller konstig tråd, bara en undran varför spelare ibland går upp till hög rating för att sedan bara försvinna. Det var väl ingen konstig fråga? Det är ingen som har bett er att kommentera enskilda fall, och det går ju utmärkt att ge ett generellt svar, såsom gubbi just gjorde.

Motivera gärna varför tråden först stängdes och sedan togs bort.
 
Den Gode2005-10-13 13:05
Antal inlägg: 68

Tsarraz - Det var bara det att Mike ställde en ganska fyllig fråga som jag inte tycker man bara svarar så enkelt på som du gjorde - inget illa menat.

Gubbi - måste bara tillägga att jag tycker min hatt e ballare än din. :-)

Mvh
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2005-10-13 13:54
Antal inlägg: 2977

Visst var frågan fyllig men innhöll för mycket kopplingar till enskilda spelare...
 
Blue Ztar2005-10-13 14:15
Antal inlägg: 1065

Vad är det som är så himla kul å veta när det gäller avstängningar? Om någon blir avstängd så finns det säkert en bra anledning. Jag tycker inte det är nån mening med att övervakarna går ut med en lista över orsakerna till dom senaste avstängningarna. Va glad att det finns några som försöker hålla ordning här, så gott dom kan. En jämförelse med diktatur är nog att ta spelandet på lite väl stort allvar.
 
Nemi2005-10-13 14:33
Antal inlägg: 5952

Vi pratar givetvis med den berörde först. Heller fria än fälla.
Men att diskutera enskilda fall öppet i ett forum känns inte så bra.
Gubbi gav ett oerhört bra svar på hur vi arbetar.
 
ojojojoj2005-10-13 14:54
Antal inlägg: 5

Jag förstår och stöder den redovisning Gubbi gav när spelare stängs av. Undrar dock över de som spelar med program. Jag tycker de är trista men är det verkligen en grund för avstängning? Det är ett sätt att fuska som man förmodligen kan belägga men hur gör man om någon lågrankad låter en duktig spelare spela under sitt nick? Det kommer man inte åt. Jag har varit med om det.
 
Mike Tyson - Ej medlem längre2005-10-13 17:18
Antal inlägg: 23

Jag ser att mitt tidigare inlägg är borttaget.
Utan Birgerkungs inlägg, där han upprepar min fråga, skulle den här tråden vara fullständigt intetsägande.
Och om Blueztar tycker att Den godes jämförelse med en diktatur är för vågad - varför är det då för vågat att namnge två spelare som nått höga höjder och som sedan blivit avstängda.
Gubbis allmänna svar kan vem som helst räkna ut med lilltån.
"Vi diskuterar inte enskilda avstängningar" skriver Tsarraz. Jag kan ju lite ödmjukt påpeka att övervakarna inte direkt handlägger svåra och komplicerade fall av familjetragedier, som i regel brukar vara sekretessbelagda för att skydda de involverade personerna.
Nå, jag får väl vara glad att det svenska samhället arbetar på ett annorlunda vis än Betapets administrativa stab.
 
gubbi2005-10-13 18:25
Antal inlägg: 2638

Då besvarar jag Birgerkungs fråga här. I de fall då spelare klättrat högt på topplistan och sedan stängts av beror det helt enkelt på att de uppfyllt något av de kriterier som jag angivit tidigare i denna tråd. Det kan handla om fusk, kommersiellt orienterade länkar eller allmänt dåligt beteende.

För att kunna bedöma om någon använder program eller dylikt krävs dels att man har en gedigen erfarenhet av Scrabblespelande och att man tar en närmare titt på en spelares statistik och spelstil. Detta ger normalt tillräckligt tydliga indikationer och belägg för fusk. 100% säker kan man aldrig vara, men vi ger alltid en varning och en chans för spelare att förklara sig.
 
Hundgöra - Ej medlem längre2005-10-13 20:06
Antal inlägg: 27

rensa bort majoriteten av spelare på topp 20 då om nu ni besitter förmågan att avslöja fuskare..
 
Nemi2005-10-13 20:39
Antal inlägg: 5952

Troligen kan man inte få bort alla fuskare, precis som i vanliga livet. Men vi försöker. Och oftast är det efter att vi fått in flertalet kommentarer från andra, samt sett indikatorer osv. Jag spelar själv inte på topp20-nivån men litar fullständigt på de övervakare som gör det och anser att något är lurt.
Som jag skrivit tidigare, vi stänger inte av någon endast för EN liten misstanke eller så, utan ofta efter en tids bevakning och diskussion.
Vi är till för att se till att det är god stämning samt fair play :)
 
Jo-na-tan - Ej medlem längre2005-10-13 20:51
Antal inlägg: 1955

Micke Tyson: Som tur var har vi inte samma skyldigheter som det svenska samhällets administrativa stab heller! :-)
 
Tufflan2005-10-13 20:59
Antal inlägg: 1254

Mitt inlägg i debatten borde allmänt hållet bli att jag TROR, gissar, uppskattar.... hehe... och så räknade jag lite på fingrarna inne i administrationsdelen också :)... att 75% av avstängningarna beror på dåligt uppträdande. Resten är mestadels, namnändring och på egen begäran. Om en person får på sig att ändra sitt användar namn lär ju ingen se "DEN" igen, även om kontot finns kvar :)

 
Tufflan2005-10-13 21:00
Antal inlägg: 1254

Och du birgerkung... du är faktiskt snyggare när du dansar :)
 
Nemi2005-10-13 21:09
Antal inlägg: 5952

åhåh, han inte bara betapetar, han dansar med? :)
 
Tufflan2005-10-13 22:06
Antal inlägg: 1254

Jag har läst Mikes svar flera gånger nu, och jag fattar inte, om jag ska vara ärlig, vad han frågar efter. Jag hittar inte heller ursprungstråden, så jag kan inte läsa tillbaka. Kan nån, helst mike själv, slänga in ett mail i min mailbox och förklara problemet lite närmare för jag är så nyfiiiiiiiiiiiiiiiken att jag döööööööör annars.

Ang att lämna ut medlemmar som blivit avstängda så är jag helt emot det. Den övervakare som gjort det kan gärna ta sig en diskussion med mig om lite etik och moral om han/hon vill. Asså där går gränsen för mänsklig anständighet för mig. Har man gjort bort sig av nån anledning och fått sitt konto nedstängt så är det nog illa för den drabbade. Men INGEN ska behöva bli uthängd på ett allmänt forum. Och det är min allra bestämdaste uppfattning om detta!

Nemi: Ja jag har sett birgekung dansa .... inte mycket slår det kan jag lova :)
 
IMO - Ej medlem längre2005-10-13 22:11
Antal inlägg: 1766

Det har varit jordbävning i Pakistan.
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?