Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 423

Forumkategorier

Användare Inlägg  
RoyalBiscuit2008-11-01 17:00
Antal inlägg: 55

allergi - så orättvist!
Varför ska man vara allergisk mot djur? Det är så orättvist! T_T Har hört talas om sprutor man kan ta för att minska sin allergi men det kostar sjukt mycket. :-P

Sen finns det djur med speciell päls som ska vara mindre allergi framkallande? Någon som har erfaranhet om det hjälper?

:-)

RikaM2008-11-01 17:03
Antal inlägg: 649

Pudel är väl den hund som är minst allergiframkallande har jag alltid fått höra, men mina barns allergiläkare säger att det bästa man kan göra är att undvika det som framkallar den allergiska reaktionen. Med andra ord pälsdjursallergiker = Undvik pälsdjur!

Tråkigt nog för jag hade gärna velat ha en lite gosig katt! :(

RoyalBiscuit2008-11-01 17:05

jo, och vattenhundar ska också vara bra... kan inte låta bli djur. :-O Det går bara inte.

ElinHelena2008-11-01 17:08
Antal inlägg: 133

Korthåriga Chihuahuor är också bra för pälsallergiker.

Jenny F2008-11-01 17:17
Antal inlägg: 30

Det finns ju också djur som inte har någon päls alls. Fiskar, sköldpaddor och vandrande pinnar, till exempel. Men det är klart, det är ju inte riktigt detsamma som en hund eller katt. Nakenhund lär inte vara någon lösning. Såvitt jag vet är det oftast hundens mjäll man är allergisk mot, och även hundar utan päls har tydligen mjäll.

Margana2008-11-01 17:22
Antal inlägg: 826

Finns ju en långhårig katt också, sibirisk katt. Det är inte helt klart att man kan ha den men erfarenheterna säger att den avger lite allergent ämne. Kan ju vara läge att träffa en och känna om du är intresserad. Läs på sidan för frågor så får du lite svar.

www.sibiriskkatt.nu/

Heartandsoul2008-11-01 17:29
Antal inlägg: 169

Hej jag är ingen läkare..
Men av egen och andras erfarenhet så har jag lärt mej att vissa djur tål man mer än andra, även inom samma ras. Det är ju pälsen det beror på.
Sen är det ju klart hur illa allergin är. Så är du jätteallergisk, enkelt råd, inga pälsdjur.
Annars närma dej försiktigt och testa dej fram.
Mvh Has

Ps hundar som luktar mycket när dom är blöta, har jag själv oftast svårt för. Ds

Heartandsoul2008-11-01 17:31
Antal inlägg: 169

Tillägg kanske behövs.
Jag har inte svårt för dom för att dom luktar. Utan jag reagerar allergiskt på dem :)

fashionbaby - Ej medlem längre2008-11-01 17:34
Antal inlägg: 1152

RoyalBiscuit är du allergisk mot djur? Aw! Jag var väldigt allergisk mot djur o olika sorters maträtter o sånt när jag va mindre.. sen försvann det o nu tål jag djur o jag är så lycklig över det. :)

RoyalBiscuit2008-11-01 18:11

verkligen? då vill jag bli som du när jag blir stor fashionbaby! :-D

RoyalBiscuit2008-11-01 18:12

min mor och far har två sibirian husky, dom kan jag vara med utan att få besvär... ja så länge jag inte gosar allt för mycket med dom.

8507102008-11-01 18:25
Antal inlägg: 5222

har också en stark allergi mot pälsdjur, speciellt katt men läkaren sa som många andra som skrivit att det är mjället som de utsöndrar man tar emot, och att det bland annat styrs på hur djuret trivs...

Mina föräldrar hade en vän som bodde ensam och skaffade katt bara att han aldrig var hemma, han kom hem o bytte vatten och gav ny mat mer eller mindre så där kunde jag aldrig vara som mindre..

nina_nilsson2008-11-01 18:30
Antal inlägg: 30

allergi.nu/fragor/10...ll ergihund

StinaD2008-11-01 18:32
Antal inlägg: 349

Det finns ju katter utan hår men jag vet faktiskt inte om de är mindre allergiframkallande eller ej. Jag har alltid fått höra att en del allergi kommer från huden och sånt.....

Själv var jag allergisk mot djur när jag var liten men det växte bort som tur va.... :-)

Min syster är väldigt allergisk men hon har inte ont av min långhåriga katt, däremot av min korthåriga......

fairflower2008-11-01 18:34
Antal inlägg: 167

Hej, jag är läkare... Ibland funkar det att härda sej gradvis, det är samma princip som sprutor. Ska väl inte vara alltför dyrt med sprutor förresten om man inte går privat, blir frikort inom landstinget efter ett visst belopp per år. Härdning ska dock inte provas om man får väldigt svåra besvär av sin allergi, t ex astma. Snuva och kliande ögon är ju mindre farligt.

fairflower2008-11-01 18:41
Antal inlägg: 167

En annan metod: Min bror sökte hjälp för sin dåliga rygg hos en kinesisk akupunktör. På köpet blev han av med sin björkpollenallergi. Det var några år dedan, har hållit i sej. Men det måste nog vara nån som vet vad den sysslar med.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-01 18:47
Antal inlägg: 3473

Portugisisk Vattenhund framkallar ingen allergi

trashone - Ej medlem längre2008-11-01 18:51
Antal inlägg: 18678

Varför utmana och skaffa djur om man är allergisk? Låter småidiotiskt.

fashionbaby - Ej medlem längre2008-11-01 20:39
Antal inlägg: 1152

RoyalBiscuit du är ju redan stor? :)

boffertomte2008-11-01 20:51
Antal inlägg: 1128

Jag är jätteallergisk mot katter, men inte mot hundar. Jag har hund sedan 11 år, en schäfer. Att vissa hundraser anses som "allergivänliga" beror på att de tillhör de raser som skall trimmas -de fäller alltså inte eftersom man rycker pälsen på dem 2 ggr om året. Om man struntar i trimmningen fäller de liksom alla andra hundar. Det är dessutom inte nödvändigtvis pälsen hos pälsdjur som är allergiframkallande - det kan vara proteiner från huden eller i urinen etc.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?