Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 043

Forumkategorier

Användare Inlägg  
monk - Administratör2006-04-04 12:15
Antal inlägg: 2379

Skånskan
För en stackars norrköpingsbo som bor i skåne och jobbar i danmark är det inte speciellt lätt med språket. Hittade dock en härlig sida som kanske kan hjälpa mig och andra med skånska uttryck: users.student.lth.se...ka ord.html

Kirstin2006-04-06 22:50
Antal inlägg: 99

Å, en bropendlare kanske?:-)

Mortifer6662006-04-07 11:02
Antal inlägg: 27

Ajdå... va mycket man inser att man pratar skånska trots allt.
Trodde faktiskt inte att så många ord var "exklusiva" skånskan.

kwilan2006-04-07 11:07
Antal inlägg: 173

Det låter ju mer danskt..

Mortifer6662006-04-07 11:11

Skånska är en dansk dialekt från början som lånat Svenska ord.
Har ju bara varit influerat av Svenskan egentligen under 200 år.
Därför är det irriterande när det klassas som Sveriges fulaste dialekt när det är en unik blandning av danska och svenska.
I andra länder hade den riktiga skånskan klassats som ett eget språk.

Blixt Gordon - Ej medlem längre2006-04-07 11:47
Antal inlägg: 78

Här har någon anammat Fredrik Lindströms lära

Mortifer6662006-04-07 11:51

Nä, faktiskt inte. Jag läste om skånska innan. Eftersom jag är född i Malmö och talar skånska så är man nyfiken på varför man blir mobbad i småland.
Fredrik Lindström kunde ju inte ens imitera skånska under melodifestiveln så man ska nog inte ta allt han säger på 100% allvar om man inte dubbelkollar själv.

GM Flash - Ej medlem längre2006-04-07 13:52
Antal inlägg: 255

Inget tal om saken, skånskan är Sveriges fulaste dialekt. Visst finns många skånska dialekter, men fulast talar dom mitt i Skåne där det kan bli riktigt jävla grötigt. Den dialekt jag kallar för horskånska som talas av vissa i Malmö är inte heller så fin. Skånska som drar lite åt andra nordligare dialekter har jag inga problem med.

Modessan2006-04-07 15:51
Antal inlägg: 191

Skånskan är hur charmig som helst....ag är kanske partisk med tanke på att jag är infödd Malmöit!!!!

Amandarin2006-04-07 16:52
Antal inlägg: 173

Lyckades Fredrik Lindström med någon dialekt alls i schlagerjuryn? Inte vad jag märkte iaf, men jag har ju inte så bra koll på de flesta så.

Mortifer6662006-04-07 17:22

Han var lite halvtaskig på sin egen men jag tycker att han lyckades relativt bra... Fast skånskan är otroligt svår att härma även om få "svenskar" fattar det. ;)

Bim19642006-04-07 17:43
Antal inlägg: 1854

Jag tyckte nog att härmande de flesta dialekterna bra. Det är bara vi själva som inte hör hur vi låter riktigt.

Men va borta från Sverige ett tag så hör man direkt varifrån i landet man kommer så fort personen öppnar munnen.

Mortifer6662006-04-07 18:05

Jag är född i Malmö och har bott i småland i 19 år.
Själv talar jag med en svag accent av skånska (i mina öron) och använder en hel del skånska ord men när folk ska härma skånska så låter det inte ens nämnvärt som någon av mina släktingar eller jag själv. (Även om jag lyssnar på mig själv inspelat... ;) )
Att då höra han prata skånska... eller vad det nu skulle föreställa... nja...
Jag har hört mobbare härma skånska bättre...

nina73 - Ej medlem längre2006-04-07 20:50
Antal inlägg: 2694

Hm.. *funderar*.. när blev skånska charmigt... möjligtvis när dom håller tyst.... fast iof Pulser pratar ju charmigt ;-)

Tacka vet jag norrländska ( som ni säger där nere, drar alla över en kam hehe)

*retas bara *

llloyden2016-01-14 21:44
Antal inlägg: 758

Vart tog rikssvenskan vägen? Den skulle förr vara norm: dvs att programledare o.d. skulle prata svenska i radio och tv t ex. Numeraförekommer ju vad som helst, t.ex.
pata = prata
svenska feds = svenska freds
Nobels feds pis = Nobels freds pris
Kom igen---- uttala alla bokstäver/ord. Jag har inget emot när programledare etc intervjuar olika personer från olika delar av Sverige och för att få lite (lokal känsla) låter folk talar med sin egen dialekt etc. (roligt att höra på), men programledarna ska tala svenska så alla fattar vad dom säger och som i övriga program, översätta när det behövs det som inte är rikssvenska till det).
När de intervjuar folk från Nigerias inland så översätts ju allt varje gång, varför inte när de intervjuar nån från Vällinges glesbygd? vad handlar det om?? Älvdalska som är totalt obegripligt (för alla som inte kan språket) förekommer ju aldrig i någon som helst intervju och ingen programledare talar älvdalska eller Kalix-bondska men skånska går tydligen ba = bra....
Bor vi i Skåne eller Sverige???
Nån gång på 70-talet hade en språkforskare åsikten att skånskan skulle breda ut sig mer o mer - han har tydligen haft helt rätt.....

Lågintensiv2016-01-14 21:50
Antal inlägg: 3228

Så oaptitlig dialekt. Förlåt.

llloyden2016-01-14 21:51
Antal inlägg: 758

I övrigt älskar jag Fredrik Lindström. Han är så djävla bra. Vill gärna höra honom tala Överkalix dialekt eller Västerbottens bondska från Burträsk trakten, inte Skellet bondska dvs från Skellefteå trakten.
Som tanterna sade om mig när jag va liten:
"Ja, si hon prata da sa atta Burträska". Min mor var från Burträsk och pappa från Skråmträsk (Skellefteå).

kryddeluntan2016-01-14 22:36
Antal inlägg: 12360

Ta r som ett exempel, redan på 80 talet läste jag att det r- ljudet höll på att förändras. Det rullande r-et håller på att försvinna och gränsen till det skorrande r-et flyttade snabbt norrut. I småländskan finns knappast r kvar. Lyssna på TV reportrar så hör ni.

Har bott i Skåne i 17 år och hört många underliga dialekter , ibland inte fattat ett pip, men roligt var det.

Språk förändras hela tiden och trenden i danskan verkar vara att det blir otydligare och danska barn lär sig prata senare. ( har ingen länk)

Ett ex: ( ett försök till uttal)" jäe ska bäe en käe", istället för " jäe ska bäege en käege".
Jag ska baka en kaka på svenska.

Silfverkrok - Ej medlem längre2016-01-14 22:50
Antal inlägg: 7174

jau haur suttet så jau haur ont i ballen.

kryddeluntan2016-01-14 23:06
Antal inlägg: 12360

Mäh, Krokis då :-)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?