Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 77 |
Mobilspel
| Pågående | 19 717 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| southfield | 2010-05-16 10:59 | |
![]() | Tandborstning Undrar om några fler har samma problem med tandborstningen som jag. När jag använder tandborsten får jag kväljningskänsla, helst när jag ska borsta tänderna längst in. Jag tycker att det blivit ännu värre på senare tid, har provat med en mindre borste , då är det lite bättre. Men jag får fuska nu annars blir det för obehagligt. | |
| bobo flux | 2010-05-16 11:03 | |
![]() | Har du testat med elektrisk tandborste? Då behöver du ju bara hålla den stilla. | |
| Elinvelin | 2010-05-16 11:04 | |
![]() | Jag inte samma problem, hade det när jag var yngre. Avskydde att borsta tänderna, just tänderna längst in eftersom att det kändes som att jag skulle kräkar. Antar att det växte bort, eller att jag började ignorera det. Jag tycker att munhygien är mycket, mycket viktigt, så jag föreslår att du skaffar munskölj. Flux är väldigt bra, min egna tandläkare som rekomenderat det till mig. Tandtråd också! | |
| Defrob | 2010-05-16 11:06 | |
![]() | Jag tror nog man kan träna bort kväljningsreflexen med om man försöker. Fast det är säkert obehagligt i början. | |
| Quicka | 2010-05-16 11:20 | |
![]() | Jag älskar att borsta tänderna.. helst 3 gånger om dagen. Om du gör det kanske det går lättare. | |
| odin - Administratör | 2010-05-16 11:37 | |
![]() | Yep borsta tänderna är trevligt efteråt :-)! Men borsta inte för många ggr per dag, då ruggar man upp emaljen på tänderna. | |
| -Niskanen- - Ej medlem längre | 2010-05-16 11:57 | |
![]() | räcker morgon o kväll. | |
| Em78 | 2010-05-16 12:07 | |
![]() | Att inte gapa mer än absolut nödvändigt för att nå tänderna längst in och hålla andan när man borstar där man brukat få kväljningslänslor fungerar ganska bra. Ett tips jag fick av min tandläkare=) | |
| bulimi3 | 2010-05-16 12:17 | |
![]() | "Quicka" 3 ggr per dag är en för mycket.Du kommer att skaffa dig borstskador med tiden.Emaljen kommer inte tillbaka heller. Jag vet av egen erfarenhet | |
| apbur | 2010-05-16 12:19 | |
![]() | bulimi ger tips i tråden om kräkreflexer och frätskador på tänderna. | |
| Tess 08 | 2010-05-16 12:25 | |
![]() | Jag har samma bekymmer med kräk-känslor när jag borstar insidan på tänderna längst in i munnen. Uäck! Men det är bara att göra sitt bästa att borsta ändå. Eltandborste är jag förbjuden att använda för jag borstar så hårt att tandköttet försvinner... Två gånger varje dag ska tänderna borstas. Tandtråd är bra och skölj också :) Kom dock ihåg att om man går och smådricker vatten i klunkar under dagen är det inte bra för tänderna. | |
| Maja G | 2010-05-16 12:34 | |
![]() | Samma här...Kräkkänslor, Uäck!! | |
| Pseudonymf | 2010-05-16 12:40 | |
![]() | "Kom dock ihåg att om man går och smådricker vatten i klunkar under dagen är det inte bra för tänderna." What? För att klunkarna fräter på tänderna eller? :O | |
| Tess 08 | 2010-05-16 12:42 | |
![]() | Nej, men det som är bra i saliven sköljs bort.... Fast jag har hört att just där du bor är vattnet alldeles extra frätande :P | |
| niala22 | 2010-05-16 12:45 | |
![]() | min tandläkare sa: drick grönt te, det innehåller små mängder fluor. | |
| Stubin | 2010-05-16 12:46 | |
![]() | Elinvelin: Munskölj ersätter inte tandborstningen, det tillför bara extra fluor men om du har en massa plack på tänderna så fyller det inte så stor funktion. Borsta rent först och skölj sedan med flux eller dentan, listerin är det inte så mycket fluor i så den har jag bojkottat och dom flesta tandläkare också. Tess 08: Jag har väldigt svårt att tro att du inte får använda eltandborste pga att du borstar för hårt. Eltandborsten kan du inte borsta för hårt med för då låter den illa eller stannar. Och vatten är det enda som du kan smådricka eftersom det inte finns något socker i vatten, det kan snarare vara bra att skölja munnen med vatten efter varje måltid. Som flera säger så är det bästa att skaffa en mindre tandborste eller en eltandborste (den är mindre än en vanlig) och att inte gapa så mycket när man borstar längst bak. | |
| Gautama | 2010-05-16 12:48 | |
![]() | Eltandborste är bäst, när man börjat med den så kan man aldrig återgå till vanlig tandborste utan att känna sig smutsig i munnen. | |
| Stubin | 2010-05-16 12:50 | |
![]() | Gautama: Så är det, tyvärr så är det inte så många som tror en förrän dom provat själv, vi hade en patient som sa att hon blivit "beroende" av sin eltandborste, hi hi. | |
| Tess 08 | 2010-05-16 12:53 | |
![]() | Stubin: Najs to know att du kan rekommendera sånt och gå tvärtemot vad min tandläkare sagt. Jag vet dessutom med mig att jag trycker för hårt. (och, nej min tandborsta stängde inte av sig utan den gav ifrån sig ett klick, men sen hände inget mer trots att jag tryckte hårt). Jag har nu ilningar och en massa blottade tandhalsar pga detta... Klart det är bra att dricka vatten efter varje måltid, men det är inte vad jag kallas småklunka. Det är när det står en vattenflaska på bordet och man klunkar en klunk lite då och då under hela dagen... Man kan ta ett V6-tuggummi eller liknande efter varje måltid också, men det är heller inte bra att tugga sådana hela dagen. | |
| cecland | 2010-05-16 12:56 | |
![]() | Man kan försöka "skjuta" hela underkäken åt vänster resp höger så kommer tandraden längre bort från svalget. Funkar inte med överkäken dock. Jag har samma problem som du, southfield. Fick en "punkttandborste" av min tandhygienist men tycker att det är jättesvårt att borsta med den. Får väl öva mer. | |