Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 360 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maad Max | 2010-09-01 15:37 | |
![]() | Upplys mig! Jag kom ihåg ett fakta helt utan rimlig association. "Man ska inte ge en person i chock något att dricka!" Min fråga är varför? Jag kommer inte ihåg. | |
| expresscool | 2010-09-01 15:38 | |
![]() | har inte en aning det har jag aldrig hört | |
| Yamma | 2010-09-01 15:41 | |
![]() | Det kan förvärra eventuella skador, som inre blödningar och liknande. Om man till 100% vet att det bara är chock är det ingen fara, men det krävs oftast utbildad personal för att fastställa det. | |
| Torasin | 2010-09-01 15:41 | |
![]() | En gissning skulle kunna vara att en person i chocktillstånd inte har en fullt fungerande svalgreflex, vilket skulle kunna resultera att en sådan person kan riskera att få ner vätska i luftvägarna. | |
| Pocaloca | 2010-09-01 15:48 | |
![]() | ja, precis....eller krampa så luft inte kommer ut eller in... | |
| Yamma | 2010-09-01 15:49 | |
![]() | Jag gissar f.ö inte, utan har en sjukvårdare till hjälp. | |
| 945LTT - Ej medlem längre | 2010-09-01 15:51 | |
![]() | Varför skulle man behöva ge något att dricka? | |
| stene46 | 2010-09-01 15:57 | |
![]() | Eller så kanske personen får en ännu större chock i fall han/ hon upptäcker att det inte var gott...? | |
| Maad Max | 2010-09-01 16:00 | |
![]() | haha, jag tror på stene46s teori. Törst är väl för övrigt vanligt när man är i chock? Jag gissar f.ö. vildt nu! | |
| bobo flux | 2010-09-01 16:07 | |
![]() | Om man eventuellt har blödningar i mag-tarm-kanalen så förvärras väl dessa om det kommer in vätska i det systemet? | |
| proMiLLan | 2010-09-01 16:11 | |
![]() | man skall skall inte kylas ner | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-09-01 18:26 | |
![]() | om det blir operation och narkos ska sättas in ,så försviner kräkreflexen,kräks man under op så kan det gå fel väg och gå ner i lungorna ,som följd kan bli amonia | |
| apbur | 2010-09-01 18:35 | |
![]() | Hahaha. Hur var det nu, kunde man kräkas eller inte under pågående operation? Hur som helst, gör man det så får man ammoniaklunga! | |
| bj-olle | 2010-09-01 18:37 | |
![]() | jag tar en drink i de chockerade ställe | |
| micro113 | 2010-09-01 18:43 | |
![]() | Jag vill nog påstå att Yamma gett svaret -- såsom jag hört tidigare- det kan förvärra skada, samt skall man inte dricka utifall att det krävs operation eller liknande senare. Om en person däremot är enbart chockad - efter att ha bevittnat något eller fått bud om något så är det ingen fara att ge något att dricka. Då brukar man tvärtom erbjuda lite vatten eller dylikt både för att ge vätska och som en form av kontaktprövare/avledare. Så är i alla fall jag lärd. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-09-01 19:35 | |
![]() | det kan vara så att man inte har en aning om vad som hänt och då ska man inte ge någonting att dricka | |
| helbe267 | 2010-09-01 19:51 | |
![]() | Vad är amonia????? Om man kräks eller får ner vätska i lungorna så kan man få en resperationsPNEUMONI. | |
| med | 2010-09-01 19:53 | |
![]() | Varför funderar ni på detta?? | |
| Lill-IT | 2010-09-01 19:54 | |
![]() | Nu blev jag nyfiken ju... så här står det på vårdguidens sida(kolla punkt sju): Första hjälpen vid chock Det viktigaste för att förebygga eller häva chock är att öka blodvolymen och få igång blodcirkulationen för att öka blodtrycket och syretillförseln till livsviktiga organ: hjärta, hjärna och njurar. 1.Larma 112 så snart som möjligt. Om du är ensam och måste lämna personen för att larma måste punkt 2-4 nedan först åtgärdas. 2.Lägg den skadade på rygg. Placera benen högre (ungefär 30 cm) än huvudet med hjälp av exempelvis väska, kuddar, en stol eller motsvarande för att öka blodtillförseln till hjärta, hjärna och njurar. Medvetslösa ska alltid placeras i stabilt sidoläge. Kontrollera andningen och se alltid till att luftvägarna är fria. 3.Stoppa eventuella blödningar med tryckförband. Se artikeln Stoppa blödning. 4.Skydda den skadade mot avkylning genom att lägga en filt eller liknande under och över personen. 5.Uppträd lugnt och varsamt. En person som är svårt skadad och på väg in i ett chocktillstånd är orolig och rädd. Stark smärta eller rädsla kan förstärka chockverkan. 6.Undvik att flytta den skadade. Om den skadade har smärtor kan förflyttning innebära att smärta och obehag ökar. 7.Ge aldrig mat eller dryck. Risken är stor att vätskan hamnar i luftvägarna om personen kräks eller blir medvetslös. | |
| Lill-IT | 2010-09-01 19:54 | |
![]() | www.vardguiden.se/Sj...va r/Chock/ Glömde länken.. | |