Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 777

Forumkategorier

Användare Inlägg  
schmuppisch2010-09-10 09:52
Antal inlägg: 596

KY-Utbildning
Jag ska söka till en KY-utbildning nu i höst vid namn KYRM, Reklam & Marknadsföring, och som ligger i Göteborg. Jag undrar om någon här gått just den eller någon annn KY-utbildning och vad ni i så fall tyckte att utbildningen gav er? Jag är väldigt positivt inställd och meningen "9 av 10 får jobb efter avslutade studier" klingar ju bra för en arbetssökande som mig.

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-10 10:37
Antal inlägg: 4429

Jag gick en KY utbildning för 12 år sedan typ inom hospitality management. Den var förutsättningen till det jobbet jag fick direkt därefter som i sin tur faktiskt är en av anledningarna till att jag fick det jobbet jag har nu. Det är ett av de bästa besluten jag någonsin fattat att gå den utbildningen.

polisbil2010-09-10 10:50
Antal inlägg: 76

Gick en logistikutbildning for ett par ar sedan. Studierna ar val lite sisadar (mycket kurser som ar antingen helt irrelevanta eller som bor anses som grundkompetens.)

Fick dock jobb utan problem, redan innan utbildnigens slut. Kalas och tummen upp sager jag!

Stenknäck2010-09-10 10:53
Antal inlägg: 430

På mitt förra jobb hade vi ett par stycken som gick på KY och som gjorde sin arbetsplatspraktik hos oss. De var mycket duktiga och motiverade. Helt klart en arbetsinriktad utbildning dock ingen högskoleutbildning men arbetsplatsinriktad. De fick fasta jobb hos oss efter detta. Detta var inom försäkringsbranschen.

schmuppisch2010-09-10 12:42
Antal inlägg: 596

Var jag inte övertygad om mitt val innan så är jag det garanterat nu. Var det tufft schema? Har hört att det är mycket praktik, typ hela grejen med KY. Bara för mig att göra klart antagningsprovet nu då och hålla tummarna.

jeckaflikkan2010-09-10 12:56
Antal inlägg: 77

Jag tog examen juni 2010 i KY utbildningen Psykiatrisk Omvårdnad. Nöjd med utbildningen, men att "9 av 10 får jobb efter avslutade studier" kanske man bör ta med en nypa salt. Det beror ju självklart på hur många jobb det finns att söka inom just din bransch. Jag är arbetslös och det finns inga jobb för mig att söka heller, som e kopplade till utbildningen.

YamahaJet2010-09-14 11:16
Antal inlägg: 2239

Fler synpunkter på KY?

storråda2010-09-14 11:35
Antal inlägg: 85

Jag valde mellan KY och Högskolan... Fördelen med KY är ju att det är väldigt yrkesinriktat och att många får jobb. Nackdelen, som jag förstod det när jag jämförde de olika alternativen, är det det inte går att bygga på dem eller bredda dem om man efter några år skulle vilja vidareutbilda sig. Men nu var det ett tag sen jag kollade på det så det kan ju ha ändrats.
Lycka till på utbildningen!

Lika bra2010-09-14 12:08
Antal inlägg: 437

Jag har arbetat med KY-utbildningar, eller yrkeshögskoleutbildningar (YH) som de nu håller på att byta namn till. Får passa på att slå ett slag för saken.

För den som är intresserad av att få en mer praktiskt inriktad eftergymnasial utbildning är KY/YH en utmärkt utbildningsform. Utbildningarna är korta, oftast ca två år, och innehåller en stor del praktik (LIA).

Precis som tidigare inlägg påpekar får en stor del av de studerande jobb direkt efter avslutad examen. Huruvida det är 9 av 10 beror lite på vilken utbildning och var i landet man läser, generellt kan dock sägas att drygt 80% av de studerande får arbete efter avslutad examen. Av dessa är det nästan 90% som arbetar inom den bransch som utbildningen syftade till. Tilläggas bör också att över 85% av de studerande är övervägande nöjda med sin utbildning. Vad liknande siffror är för högskole/universitetsutbi ldningar kan jag tyvärr inte svara på, men jag har svårt att tro att siffrorna är i närheten.

Framgångskonceptet med KY/YH-utbildningar är att de tas fram i samarbete med det lokala och regionala näringslivet. För att en utbildning ska beviljas måste det finnas ett uttalat kompetensbehov i branschen. Som utbildningsanordnare samarbetar man under utbildningens gång med näringslivet för att på bästa sätt ge de studerande den kompetens som behövs för att bli anställningsbara.

storråda
Vad gäller vidare studier håller detta på att förändras. YH-myndigheten har fått upp ögonen för problematiken och ser nu tillsammans med övriga berörda myndigheter över möjligheten för validering och tillgodoräknande av YH-utbildningar i högskole/universitetsutbi ldningar. I dagsläget erbjuder ett flertal högskolor/universitet utomlands möjlighet att tillgodoräkna sig delar eller hela YH-utbildningar. Ett flertal YH-anordnare i Sverige har samarbeten med högskolor/universitet utomlands. Men precis som du säger, storråda, är den stora nackdelen med KY/YH att det är smalare än högskole/universitetsutbi ldning. Möjligheterna efter avslutad examen är inte lika stora och utbildningen leder till strikt avgränsad yrkeskategori. Detta behöver dock inte betyda att man inte kan avancera och byta bransch med hjälp av den erfarenhet som man skaffar sig senare i yrkeslivet

För mer info om KY/YH-utbildningar
www.yhmyndigheten.se/
www.yhguiden.se/

YamahaJet2010-09-14 15:40

Lika Bra, finns det någon specifik utbildning (i Stockholm) som är extra "het" just nu och som du skulle kunna rekommendera?

Lika bra2010-09-14 16:05

Yamahajet
Det beror på vilket område du är intresserad att arbeta inom. Vad har du för intressen? Vad skulle du vilja jobba med? När vill du börja plugga?

Några förslag på YH-utbildningar i Stockholm som jag hört ska vara bra, har vårstarter och som kanske skulle passa dig(?):

- Butiksledning på Frans Schartaus Handelsinstitut. Välrennomerad skola med mångårig erfarenhet av utbildning.

- Företagssäljare på IHM Business School. IHM har ett stort antal utbildningar och är ett kännt namn inom branschen.

- Strategisk inköpare på Företagsekonomiska Institutet. FEI är också en stor och känd aktör i Stockholmsområdet vad gäller KY/YH

Fördelen med en känd skola som har arbetat länge med KY/YH är att deras nätverk av företag är stort och deras namn är känt i branschen. Detta ökar möjligheterna för både intressant praktik och anställning.

Men som sagt utan att jag vet vad du är intresserad av är det svårt att komma med tips. Jag skulle också vilja påstå att de flesta KY/YH-utbildningarna är förhållandevis "heta" eftersom det finns en stor efterfrågan från branschen att anställa folk med just den kompetens som utbildningarna erbjuder.

YamahaJet2010-09-14 16:16

Ja...vad har jag för intressen...ekonomi och juridik kanske, fast i det förstnämnda fallet hyser jag stor rädsla för att utbilda mig till något som bara leder till bokföringsjobb.

Annars har jag ett visst intresse för logistik/transport, även om jag egentligen vill bort därifrån, men i det stora hela är jag intresserad av allt och inget, och ser helst till att utbildningen skulle leda till arbeten som inte är av enklare, repetetivt slag, exempelvis just bokföring.

Vad finns att säga om Nackademien? De ligger ute på Kvarnholmen/Henriksdal va?

YamahaJet2010-09-14 16:18

repetitivt*

Lika bra2010-09-14 16:34

Nackademin är den största KY/YH-anordnaren i Stockholm. Utöver det har jag aldrig varit i kontakt med Nackademin. Men deras kvantitet borgar även för en viss kvalitet med tanke på YH-myndighetens hårda krav på skolor.

Kolla runt lite på www.yhguiden.se så hittar du ett flertal olika utbildningar inom ekonomi, juridik och logistik.

YamahaJet2010-09-14 17:14

www.kyguiden.se/Docs...y= &ss= - Sök fritext -&co=AB&area=& ;cid=2183eacb-7bed-4944-b 555-4dbbbc7ac8cd&sort =Name&order=

Åsikter?

YamahaJet2010-09-14 17:15

Bättre länk...

www.schartau.se/ekon...va rig/blog

storråda2010-09-14 17:15
Antal inlägg: 85

Lika bra:
Vad kul att höra att det finns samarbete mellan KY/YH och universiteten, samt att det framöver troligtvis kommer finnas möjligheter att vidareutbilda sig, eller bredda den grund man har.

Naturligtvis kan man avancera genom yrkeslivserfarenhet, men ibland kan man ju även behöva kompletterande utbildning och då är det bra att det finns en möjlighet.

Själv valde jag högskolan och Juristprogrammet

YamahaJet:
Jag kan inte råda dig ang. KY men vi har ju fått bra tips av Lika bra gällande det =)
Men om du är intresserad av juridik kan jag verkligen rekommendera juristutbildningen.

Själv går jag på Handels i Göteborg och jag är jätte-nöjd. Både skolan och studentkåren har ett brett samarbete med näringslivet, även om det inte är praktik i den utsträckningen som på en KY finns det möjlighet till t.ex. sommarpraktik. Även många uppgifter har praktiskt anknytning till näringslivet, t.ex. har Vinge (stor advokatbyrå) varit med och utformat "case" och även deltagit i bedömning av dessa.

Ytterligare en fördel med juristutbildningen är ju att det finns så många vägar inom den. Du kan bli brottsmålsjurist, domare, familjejurist, åklagare osv.... Bara att välja å vraka!

Men som sagt, det finns fördelar och nackdelar med allt.. Själv har jag 3 år kvar och mängder med studieskulder när dessa 5 år är över. Men förhoppningsvis leder det till ett intressant och omväxlande jobb.

magga2010-09-14 17:45
Antal inlägg: 2533

Lycka till:)

Har en fråga:

Vad kostar en KY-utbildning och är man berättigad studiestöd?

polisbil2010-09-14 18:07
Antal inlägg: 76

De flesta kostar ingenting och de ar studiemedelsberattigade.

Logistikarbeten kan vara valdigt utmanande, om man bortser fran transportbranchen dar de flesta floden redan ar automatiserade. Kan starkt rekommendera det, stort ansvar och ofta kan man fa positioner dar du far "freestyla" sa lange det lyder de gyllene reglerna: ratt mangd, ratt produkt, ratt plats, ratt tid och tusen andra klyschor.

YamahaJet2010-09-14 18:16

Vad har KY-utbildningar för värde utomlands?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?