Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 894

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-09-29 19:53
Antal inlägg: 4429

Arbetslös - finns inga jobb?
Nu är det stor risk för att jag är extremt politiskt inkorrekt, men jag undrar verkligen.

När man är arbetslös idag, är det då för att det inte finns jobb överhuvudtaget eller är det för att det inte finns jobb man vill ha?

Själv har jag haft en del skräpjobb genom tiderna och varit arbetslös några veckor hit och dit, men det har aldrig fallt mig in att det faktiskt kanske skulle kunna vara så att det inte finns några jobb alls.

Kalla mig naiv, men jag har alltid trott att ett jobb, vilket jobb som helst, om du inte har handikapp av något slag borde gå att få tag i.

Finns det någon som kan ge mig en mer uppdaterad bild av hur det är i verkliga livet. Känner mig helt plötsligt extremt verklighetsfrånvarande och lite förmäten i min syn här.

Joosefinast2010-09-29 19:55
Antal inlägg: 3

Jag har aldrig varit arbetslös och då har jag arbetat hela gymnasiet och efteråt. Det finns jobb om man vill ha jobb!

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-29 19:58
Antal inlägg: 4050

På landsbygden kan det vara lite tomt på jobb, ja. Du kan ju åka till nån håla i Norrland och kolla runt om du inte tror mig.
Om det finns två affärer och en mack är det inte så mycket att välja på om man inte är utbildad elektriker eller så.
Lösningen är att alla flyttar söderut till städerna så vi kan skapa fler ghetton, antar jag.

pion ekrot2010-09-29 19:58
Antal inlägg: 3340

Jag har förstått att det betyder att det inte finns nåt jobb som man vill ha när man säger att det inte finns några jobb. Jag har sett bara på arbetsförmedlingens sajt att det finns hur mycket som helst, i alla fall i Stockholm. Tänker att skräpjobb ingår i början efter det att man slutat skolan, men alla delar nog inte den tanken.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-29 19:59

(Alltså, jag menade ont om vita jobb. Vanliga jobb finns det gott om.)

Miss_jk2010-09-29 20:00
Antal inlägg: 8941

Är helt övertygad om att det finns. Kollade senast idag efter jobb i Kungsbacka efter att ha läst en annan tråd här på Betapet. Kollade bara första sidan av fyra eller fem och bara genom att kolla på rubriken så hittade jag tre jobb som inte krävde utbildning eller erfarenhet. Sedan fanns det lite servitrisjobb och liknande som inte heller alltid kräver sådant. Så, jag tror att det finns, bara man anstränger sig och inte är ett dugg kräsen, vilket man verkligen inte bör vara om man är arbetslös.

(Självklart är det svårt att hitta jobb om man bor ute i skogen, 20 mil från närmstastad, men då får man väl faktiskt flytta...)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-29 20:00

Haha. Kollade arbetsförmedlingens sida i somras och det fanns 4 jobb på största orten närmast mig varav tre krävde att man var kunnig inom alternativmedicin.

miaurora2010-09-29 20:02
Antal inlägg: 178

Jag tror i mångt och mycket på att man idag inte tar vara på kontakter på samma sätt som tidigare. T.ex. fick jag häromveckan höra att sena 70talister och 80talister är superdåliga på att ha referenser, arbetsgivarintyg och kontakter rent överlag - vilka ibland faktiskt behövs till 100%. Intressant!

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 20:03
Antal inlägg: 11661

De flesta jobb ställer ju krav på den som söker. Man kan ju inte söka lediga jobb som man inte kvalificerar sig till bara för att det finns. Skulle vara lite snopet om man sökte jobb som elektriker men var utbildad bagare. Har man utbildat sig till något vill man antagligen jobba med det och inte utbilda sig till undersköterska bara för att det finns jobb där. Sen finns det skräpjobb som du säger men även dessa ställer krav på den som söker och det är många som söker.

YamahaJet2010-09-29 20:05
Antal inlägg: 2239

I storstäderna finns alltid jobb för den som vill jobba, men i Sverige har vi en generös stat och generösa föräldrar som möjliggör för många att inte behöva det ändå.

Det stämmer nog att det inte alltid finns jobb i en utdöende norrländsk by dock. Frågan är då vad man gör kvar där? Väntar man på att brukssamhället ska återuppstå?

schmuppisch2010-09-29 20:06
Antal inlägg: 596

Visst finns det jobb. Men många vill att du ska:
- Ha körkort.
- Utbildning.
- Erfarenhet.

Jag har gått en medieutbildning och är tyvärr inte såpass bortskämd så att pappa betalat mitt körkort. Det finns INGA arbeten för mediastudenter. Jo, jag har sökt till diverse butiker och fik men det är stort drag på just de platserna och har tyvärr inte fått något. Efter 3 månader som arbetslös så kastar jag mig nu in i skolan igen.

miaurora2010-09-29 20:06
Antal inlägg: 178

Delicious - sant där!

Jag kom också att tänka på ett slags moment 22.
T.ex. har jag inte körkort, men om jag hade skulle jobblistan utökas markant. Men för att kunna utöka min jobblista måste jag ju ha körkort. Och för att kunna skaffa körkort måste jag ha ett jobb som ger så mycket att jag kan spara till ett körkort. Eller, så kan jag ta lån, vilket går emot mina principer lite grann.

Nu är jag inte ute efter heltidsjobb utan extrajobb, men just körkort kan nog vara en stor bov i många fall.

SuperUlf2010-09-29 20:09
Antal inlägg: 63

Jag är arbetslös just nu, tog studenten i somras och utan erfarenhet duger man inte åt arbetsgivarna. Hur kan man då få någon erfarenhet om man aldrig får chansen att jobba? Jag söker alla jobb jag bara kan hitta i princip. Dock är vi VÄLDIGT många som slåss om väldigt få platser och då väljer arbetsgivarna att anställa de med erfarenhet osv.

Måns_E2010-09-29 20:09
Antal inlägg: 12045

Jag tror att det är att förenkla det lite för mycket. Det är klart att det finns jobb, men samtidigt så vet jag av erfarenhet att om man har några års erfarenhet och en viss typ av någorlunda kvalificerat arbete bakom sig så kommer man inte ens på intervju på de s k skräpjobben.

Jag satt i ett läge när jag hade kunnat tänka mig att vända burgare på mcDonalds eller något liknande istället för att gå på bidrag, men runt 10 års erfarenhet i IT-branschen och eget företag i drygt 7 av de åren gjorde att jag inte ens kom på intervju. Inte så konstigt egentligen, för självklart så ser väl arbetsgivaren att en sådan anställd sticker så fort han får chansen.

Däremot så kom jag ofta på intervju på just de jobben jag trodde att jag skulle kunna få, och hamnade dessutom i regel ganska långt fram.

Sedan är det ju så att idag så krävs i regel nån form av erfarenhet oavsett vilken tjänst du söker.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 20:13

Titta här tex www.arbetsformedling...db 65800021 Erfarenhet av att diska och städa.. Man vill ju skjuta någon när man läser det

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 20:17

Arbetsgivarna är inte villiga att betala för att introducera nytt folk, så enkelt är det. Sedan drar man ner på personalstyrkan för att gå med ökad vinst och låter den personal man har jobba övertid och ta uppgifter dom egentligen inte borde göra men det är för dyrt att tillsätta en tjänst till det.

YamahaJet2010-09-29 20:18
Antal inlägg: 2239

Det här med att man hamnar i moment 22 när man söker ett arbete för första gången är bara undanflykter för att inte jobba. Alla har någon gång varit i den sitsen men ändå hittat arbeten. Jag och mina kompisar behövde typ, två dagar på oss att hitta ett arbete när vi var helt färska från gymnasiet, vi blev telefonförsäljare. Tack vare det fick vi istället jobb på en kundtjänstavdelning senare, och efter ytterligare några månader där så fick vi privilegiumet att arbeta provisionsbaserat, varvid de flesta av oss kom upp i löner på 25 000- 30 000 kr i månaden efter bara några månader i arbetslivet. Andra vänner till oss hittade ett, två eller tre samtida arbeten under samma period, medan vissa aldrig började jobba, satt hemma och kom att bli evighetsstudenter för det fanns "ändå inga jobb att få, man måste ha körkort eller erfarenhet och hur ska jag få det???"

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 20:19

"Vi söker en städerska/städare med minst 1 års efarenhet från flyttstädning och hemstädning.

Du ska kunna arbeta självständigt, vara ärlig, social, ordentlig och noggrann.
Städningen sker hos privatpersoner i Göteborgsområdet/kungälv

Ett krav är att du har körkort och bil, annars är det ingen idé att du söker! "

HAHA

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-29 20:21
Antal inlägg: 37631

det fins inga jobb! passa då på att studera så du har en fet utbildning till jobben kommer,

Delicious - Ej medlem längre2010-09-29 20:26

Det enda jobb man kan få är mycket riktigt säljare genom telefon eller stå och jobba sig på gatan (nej inte prostituerad). Skulle hellre sälja min själ till djävulen, eller det är väl precis vad man gör. Jag skulle inte kunna hantera att bli kallad jävla hora och dum i huvudet som min kompis blev när hon jobbade som säljare via telefon.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?