Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 904 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mrs Jonsson | 2010-10-05 20:57 | |
![]() | Män har högre lön? Det pratas så mycket om detta och jag undrar vilka yrken det handlar om? | |
| TruckerP - Ej medlem längre | 2010-10-05 21:00 | |
![]() | Bra sätt är att rabbla upp alla yrken från A till Ö. Orättvisorna flyger över alla yrkeskategorier förefaller det tyvärr. Riktigt bedrövligt alltihopa tycker jag. Hur arbetsgivarna bara kan med att hålla på som de faktiskt gör är en gåta. | |
| mijand | 2010-10-05 21:04 | |
![]() | Inte mitt yrke. Sjöbefäl, samma lön! | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-10-05 21:06 | |
![]() | Det finns hur många yrkeskategorier som helst som lönsdiskriminerar | |
| delta9 | 2010-10-05 21:07 | |
![]() | Som t.ex? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-05 21:07 | |
![]() | Det stämmer inte riktigt i mitt yrke (sälj).... | |
| nina82 | 2010-10-05 21:08 | |
![]() | ha, titta inom vården, även om man är en högutbildad kvinna med erfarenhet, så har de få män som finns högre lön. Motiveringen= ni behövs. precis som inte kvinnorna gör det. Men å andra sidan så är inte män så dumma att de sliter hårt för låg lön. Vet, dubbelmoral | |
| _abc_ | 2010-10-05 21:09 | |
![]() | Jag har sett klara siffror på detta men har inga länkar för tillfället. Faktum är att män får högre löner i snitt för "samma jobb". När jag diskuterade detta med några vänner frågade vi oss alla att om det inom en särskild kategori jobb ger kvinnor lägre lön, skulle det inte naturligt inom mindre företag bara anställas kvinnor??? Men det gör det ju inte, inte någonting jag har hört om iaf. Om det är billigare med kvinnlig arbetskraft och jag hade ett handelsbolag eller ett mindre AB, skulle det inte vara intressant att typ anställa 90% kvinnor då? Kan någon visa att det här förekommer? | |
| mishizaki | 2010-10-05 21:11 | |
![]() | i mitt yrke, specialpedagog, ligger faktiskt medianlönen något högre för kvinnor. Heja! | |
| Tess 08 | 2010-10-05 21:14 | |
![]() | På mitt första arbete jag hade under en längre tid (städtant) gick jag in med högre lön än vad en annan hade... Efter ca 6månader kom en karl in och jobbade och han fick på en gång max-lönen som fanns att få. Varför? Ja, det kan vi fundera på.. Nu var detta för länge sedan och vi kan ju bara hoppas att det ändras efter detta. Det är helt åt helvete om det ska fortsätta vara så!! | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-10-05 21:14 | |
![]() | Eftersom jag sysslar med löneadministration kan jag berätta att det inte stämmer på min arbetsplats heller. Vi är cirka 120 heltidsanställda och könsfördelningen är ungefär 50-50. Många har den lön som fastställts i kollektivavtal, vilket förstås är samma för män och för kvinnor. En del har förhandlat sig till en högre lön, men det är i samma utsträckning för båda könen. Det finns säkert väldigt många arbetsplatser där kvinnor har lägre lön än män, men det är en myt att det skulle gälla alla arbetsplatser och yrken. | |
| Skjutarn | 2010-10-05 21:15 | |
![]() | Där jag jobbar (socialkontor) är det ingen skillnad på lön mellan könen. 96 % av de anställda är kvinnor... | |
| mishizaki | 2010-10-05 21:20 | |
![]() | www.scb.se/statistik...BR 1001.pdf I SCB:s länk på sidan 66 jämförs mäns o kvinnors löner | |
| _abc_ | 2010-10-05 21:31 | |
![]() | Efter mishizakis länk, kan vi då konstatera att inom de största yrkesgrupperna låg kvinnornas lön lägre för samtliga yrken förutom inom vården. Ingen slump detta antar jag att vi alla kan komma överens om. Hur kommer det då sig att inte arbetsplatser anställer mest kvinnor? Typ i svängen 90% kvinnor? | |
| alcohol | 2010-10-05 21:39 | |
![]() | män är ju större och starkare klart att de ska ha mer pengar i fickan i månaden | |
| magnusito | 2010-10-05 21:41 | |
![]() | Har du inte tillräckligt att fylla ut fickan med...? | |
| clinton | 2010-10-05 21:42 | |
![]() | Kan det inte ha att göra med att generationen av 50-talister som nu är inne på sitt sista decenium i arbetslivet ligger förhållandevis högt i lön jämfört med yngre generationer, och som är den generation då många kvinnor fortfarande hade hemmafrurollen och aldrig gick in i arbetslivet och skaffade sig kariärrer, drar upp snittet för vad män tjänar gentemot kvinnor? Tror att statistiken kommer att jämna ut sig ordentligt de kommande 10 åren. eller? | |
| Mrs Jonsson | 2010-10-05 21:43 | |
![]() | Tess08- Skillde er bakrund er åt något? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-05 21:45 | |
![]() | Clinton, jag tror att du kan ha en point där. Det förklarar nog inte hela gapet men det tar tid att förändra och generationer bryts ju inte på arbetsplatser på samma sätt. | |
| Tess 08 | 2010-10-05 21:45 | |
![]() | Nej, inte mer än att han var nyinflyttad och att hans sambo hade ett barn. De väntade ett barn och det gjorde även jag... Vi städade så det var ju ingen direkt utbildning man kunde ha gått för att få högre lön... och han hade inte mer erfarenhet än mig, jag hade städat tidigare och hade jobbat på stället i ca 6 månader innan han började. | |