Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 907 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mia W | 2010-10-13 12:56 | |
![]() | Rasolycka i Sverige En av mina kolleger hade hört berättas om en rasolycka i Sverige när ett par arbetare var instängda under jord i Stockholm i flera dagar innan man fick kontakt med dem. Räddningen direktsändes i TV. Det här skulle ha hänt för ca 50 år sedan. Någon som vet mer? | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2010-10-13 12:59 | |
![]() | Kanske tunnelbanearbetarna..i Stockholm. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-10-13 13:09 | |
![]() | jag såg en afrikan snubbla utanför ica, är inte det en rasolycka om något? sorry..... kunde inte låtabli | |
| asvanteson | 2010-10-13 13:13 | |
![]() | Hmm, på morgontv idag hade de ett klipp från en räddning som sänts i direktsändning i Tyskland på 60-talet. Kan din kollega ha blandat ihop det med detta inslaget? | |
| Guldplate | 2010-10-13 13:18 | |
![]() | På 50-talet så snittade Sverige på ca 15 döda i rasolyckor och liknande saker. Möjligheten att det var ett stort ras i en någon gruva och att folk blev instängda är därför väldigt troligt. Däremot så hittade jag inget om något sånt vid en snabb sökning på internet. (och krill_master: Jag försökte själv hålla tillbaka den kommentaren! :-D) | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-10-13 13:26 | |
![]() | Det var när man byggde en kulvert under centrala Stockholm som det skedde ett ras och en del av den översvämmades. Två personer blev instängda men kunde ta sig till en del av kulverten som var torrlagd. Jag tror att det tog ett par dagar innan man lyckades rädda dem, genom att gräva ett schakt ner till dem. Jag minns inte när det var, men tippar på 40- eller 50-talet. SVT har visat en dokumentär om händelsen. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-10-13 13:32 | |
![]() | Här var det: sv.wikipedia.org/wik...kh olm_1965 | |
| YamahaJet | 2010-10-13 13:43 | |
![]() | Ah, 50-talet, när svenskarna ännu var ett framåtsträvande handlingskraftigt folk som låg i världens absoluta framkant vad avsåg allt. En stormaktstid. Idag hade man först handlagt bygglov för schaktet och beordrat räddningsmanskapet att visa hur man aktivt bedriver ett jämställdhetsarbete på arbetsplatsen ur HBT-perspektiv. Sedan hade facket entrat och krävt att alla i räddningsmanskapet tecknar ett nytt kollektivavtal innan man sätter igång arbetet, samtidigt som Skatteverket var på plats för att beräkna huruvida koldioxidbeskattning skulle vara aktuellt. Därefter hade miljövänner överklagat projektet till våra miljödomstolar och ärendet skulle tragglats genom tre instanser innan man konstaterat att ett räddningsschakt inte är förenligt med regeringens miljömål och att pengarna istället ska satsas på kollektivtrafiken. | |
| Minta | 2010-10-13 13:45 | |
![]() | Jag minns den olyckan. Jag satt uppe i natt och följde upptagningen av de två första gruvarbetarna. Värsta trillern. | |
| Minta | 2010-10-13 13:47 | |
![]() | Och mycket gripande. De trettio gruvarbetarna kommer nog inte att jobba i gruvor mer. De vill nog hellre satsa på kollektivtrafik eller något annat människovänligt. | |
| Bitte - Administratör | 2010-10-13 13:58 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...79 48813.ab Bitte | |
| lightningpaw | 2010-10-13 14:09 | |
![]() | YJ: Jag blir lika förvånad varje dag att du fortfarande bor kvar här i mesarnas förlovade land där hälften är transsexuella kommunister och andra hälften är totalpassiviserade socialbidragstagare. Tänk om du själ blir förklenad av denna atmosfär? | |
| Mia W | 2010-10-13 15:02 | |
![]() | Tack Bitte för informationen! Sen undrar jag vad YamahaJet och lightningpaw har i den här diskussionen att göra! Men tyvärr drabbas ju de flesta forum av den här sortens infantila utbrott då och då! | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-10-13 15:03 | |
![]() | Vadå personpåhopp?! | |
| Mia W | 2010-10-13 15:20 | |
![]() | Tillåter moderatorerna vad som helst här? På andra forum där jag deltar, så skulle sådana här inlägg avlägsnas. | |
| Phantony | 2010-10-13 15:47 | |
![]() | YJ... Svenskarna framåtsträvande och handlingskraftigt på 50-talet på grund av egen kraft? Nja... snarare för att övriga Europa nyss legat i ruiner och höll på att resa sig efter ett världskrig. Dessa skrek efter varor som de själva inte kunde producera då infrastrukturen, industrier osv var under uppbyggnad. Dessutom finkammade Sverige svenskarna Europa på unga friska arbetare genom värvningsturnéer i bl. a Danmark, Polen, Jugoslavien och Italien. Sverige hade undvikit kriget genom att bland annat ha politiker och överklass som till stora delar var nazister... Tåg med tyska vapen och soldater släpptes igenom till Norge bl.a. Åren innan, slutet av 1800- och början av 1900-talet emigrerade 1 miljon svenskar till USA på grund av de usla omständigheter som rådde i Svea Rike. Det kan vara en myt och historieförvrängning som du gått på. | |
| Träsmak | 2010-10-13 16:46 | |
![]() | Rasolycka? Tänker du på SDs valseger? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-13 17:21 | |
![]() | Phantony, du hann före mig... YJ... Läs lite historia vet ja... Gärna med ekonomiska fakta i. Det kan hjälpa inför nästa ironiska språng... Vad märkligt att denna olycka dyker upp först nu. Kan verkligen se framför mig hur hela svenska folket höll andan med dom.. | |
| YamahaJet | 2010-10-13 22:29 | |
![]() | Phantony, vad hände sen då, efter 50 talet? Varför har vi haft världens sämsta jobbtillväxt sedan dess, trots detta angenäma försprång vi åtnjöt efter världskrigen? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-13 22:34 | |
![]() | Jag ska berätta det så fort du förklarar hur serberna kan vara så duktiga fotbollsfans. | |