Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade34
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Jesper M2011-01-05 23:23
Antal inlägg: 1332

Bröllopsfotograf
Tja!

Jag har lite hastigt och lustigt ramlat över ett uppdrag som bröllopsfotograf.
Jag får betalt och jag känner inte någon av dem som kommer att närvara vid vigseln.

Det är vigseln jag skall fota och jag undrar om någon har lite tips att komma med.
Själva fototekniken har jag, samt en bra utrustning.

Men saken är den att jag aldrig(!) har varit på ett bröllop och jag undrar helt enkelt över lite vett och etikett när man fotar en vigsel.
Så har du varit med om någon riktig klant till fotograf så vill jag gärna höra om vilka misstag han gjorde och vice versa.

Tvålis - Ej medlem längre2011-01-05 23:25
Antal inlägg: 4429

hör med Wildman... han kan sådant...

enark2011-01-05 23:27
Antal inlägg: 6

tips: gå på ett. om det nu inte är till helgen som du skall fota. Det finns massa kyrkor att gå till på lördagar för att vara med på en - vigslar är sällan slutna. Man kan snika in. För studier, eller om man är blödig och bara behöver gråta en skvätt...;) inga joggings bara.

Jesper M2011-01-05 23:44

ok, skall skicka pm till honom om han inte svarar här.

det är nu i helgen! vet inte om någon annan har avbokat eller varför de har så kort varsel...

så om nån har erfarenhet från sitt eget bröllop eller så är det tacksamt :)

imnotokay2011-01-06 00:16
Antal inlägg: 16

Kolla av med brudparet vad de har tänkt sig, kanske någon speciell komposition/plats. Kolla även hur mycket de tycker det är okej att du går runt under vigseln. Du kan ju gå upp på läktaren för utgångsbilder till exempel. Det är oftast okej att fotografen går runt, men det kan vara bra att försöka vara diskret :)

Ljuset kan vara lite knepigt i kyrkor, oftast för mörkt. Fråga prästen/brudparet om du får använda blixt - om du planerar att göra det.

Efter vigseln brukar brudparet tas emot på trappen utanför kyrkan, vilket kan ge riktigt fina bilder, var snabb och ligg hela tiden steget före så att du fångar alla fina ögonblick.

Lycka till!

dwight2011-01-06 00:36
Antal inlägg: 210

Ta pengarna och stick, Kalle!

Tanten M - Ej medlem längre2011-01-06 01:07
Antal inlägg: 5126

Glid runt bara, ta från alla vinklar.
Närbilder på när de får ringarna, speciellt bruden, kyssen.
Få med så många som möjligt av besökarna.
Se till att va klar vid utgångsceremonin, ta helbilder när de är på väg ut.

Rent generellt: Miljarders med bilder på bruden :)

Mindymoo2011-01-06 02:15
Antal inlägg: 1743

Var välklädd, glad och lagom diskret. Du kan ju inte vara för smygande för då kan du missa bra bilder, men inte heller för mycket i vägen för åskådarna inne i kyrkan... Hinner du i förväg snacka med prästen, eller i alla fall nån kyrkvärd, så vinner du en del.

supersaft2011-01-06 02:22
Antal inlägg: 205

Jag är ingen expert alls.. Men det känns som att det viktigaste är att du tar från många vinklar och att du tar de där bilderna under vigseln som de i pubilken inte "vågar" ta/känner sig dumma att ta.. alltså när de byter ringar och kyssen. Sådana ögonblick som bara kommer en gång. Det är klart att även gästerna är viktiga, men det är så många som har tid att ta på gästerna under tiden. Det viktigaste (tycker jag) är att du får med alla små gester/ögonblick som man lätt missar/glömmer!

Stort lycka till! :)

Mimikryp2011-01-06 09:33
Antal inlägg: 9057

Jag var på ett bröllop där den inhyrda fotografen tassade omkring barfota. Det var i och för sig på sommaren, så det kändes ganska naturligt. Men grejen med det var förstås att hon inte skulle höras (vilket hon inte heller gjorde) när hon smög omkring för att fota ur olika vinklar.
En massa blixtar kan vara oerhört störande, för alla närvarande. Men har du bra fotoutrustning kan du förstås ta bra bilder utan blixt. Lycka till!

Jesper M2011-01-08 18:07

Tack för era tips och allmän peppning :D!

det hela gick jättebra och jag hade hur roligt som helst under hela tiden! brudparet var jättenöjda med hur jag agerade och styrde upp lite småsaker kring gruppfoton och så.

en klar bonus för mig själv var att jag träffade fotografen för nästa bröllop, som levde på detta. Fick en massa tips och hans visitkort för framtida uppdrag!

så nu skall jag starta en egen firma och ha detta som extrajobb :D!

supersaft2011-01-08 18:18
Antal inlägg: 205

Oj, stort grattis! :D kommer bli succé :)

Dersu2011-01-08 18:38
Antal inlägg: 461

Nästa bröllop? Ska dom gifta sig igen :)

Nu är det ju för sent för detta bröllopet men mitt tips är att vara med vid genrepet i kyrkan. Då får du chans att testa lokalen samt gå igenom saker med bröllopsparet. Det visar det att du är seriös och så kan du kanske dessutom överraska med några extrabilder från genrepet också när du levererar dom andra. Fortsätter du med bröllop så kommer många av dina jobb komma genom rekommendationer så försök överraska med ngt extra, lite mer än vad ni kommit överens om, ger alltid nöjda kunder.

henrik_l2011-01-08 18:50
Antal inlägg: 918

Gött. Tänkte säga att du ska ta med ett extra kamerabatteri :) Undrar om man skulle kunna supa och äta sig genom hela sommaren om man satte upp en annons att man amatörfotade bröllop för respengar och mat och dryck. jag har en hyfsad kamera så det kanske skulle gå :p

ANDERStG2011-01-08 18:53
Antal inlägg: 7560

henrik: Om du ännu tigger till dig sex så är det som den här eminenta filmen www.imdb.com/title/tt0396 269/

Tanten M - Ej medlem längre2011-01-08 19:09

Vad betyder tecknet du gör med din hand Anders?

henrik_l2011-01-08 19:40
Antal inlägg: 918

Anders haha ja men den där filmen äger. :) Fast min variant så får ju ändå brudparet nåt tebaka :)

Pocaloca2011-01-08 19:53
Antal inlägg: 2156

ta så många vinklar du kan....plåta heeela tiden....byt sida.....glöm inte kyssen...=)

ANDERStG2011-01-08 19:54
Antal inlägg: 7560

Tanten: "Läs vad jag säger och glo inte på min hand" säger det. :)

Tanten M - Ej medlem längre2011-01-08 19:59

Anders: Vad betyder det där tecknet du gör med din hand? ;)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?