Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 18 651 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-02-15 09:16 | |
![]() | De 10 budorden.. Som helt oreligös så funderar jag lite på budorden. Har dom någon mening för oss idag? Behöver dom fräshas upp och marknadsföras bättre? Hur ser ni på dom? Har ni någon favorit? 1.Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig. 2.Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn. 3.Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. 4.Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig. 5.Du ska inte dräpa. 6.Du ska inte begå äktenskapsbrott. 7.Du ska inte stjäla. 8.Du ska inte vittna falskt mot din nästa. 9.Du ska inte ha begär till din nästas hus. 10.Du ska inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2011-02-15 09:49 | |
![]() | Jag tycker att de flesta av budorden funkar än idag. De behöver kanske formuleras om och de som handlar om gud själv är inte fel för de troende men känns för mig malplacerade i vår sekulariserade värld. I övrigt handlar det om sunt förnuft och de regler och normer vi i övrigt bygger upp vårt rättssystem kring. Min favorit är den sista, endast pga av låg humor. Du skall inte hava begär till din nästas oxe eller åsna blir lite roligt beroende på hur man väljer att tolka det. | |
| Sote | 2011-02-15 09:49 | |
![]() | 5,6 ,7 och 8 är väl dom som fortfarande kan vara aktuella för folk i allmänhet. Dom övriga är ju mest till för dom som tror på tramset. Bortsett från det där med begär men det är väl ok att ha om man inte gör slag i saken och låter det gå ut över någon annan. | |
| Mammaoxå | 2011-02-15 09:49 | |
![]() | Konstigt. Tänkte också på budorden här om dagen. Som ickereligiös så tycker jag ändå att jag har dom grundvärderingarna. Om man bortser från de tre första. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-02-15 09:53 | |
![]() | Ja, sabbatsdagen känns lite out of date minst sagt.. Har också smålett lite åt 10:an, skänt att fler än jag har lite diskutabel humor... | |
| magnusito | 2011-02-15 09:55 | |
![]() | Ja fast mycket av det som är synd är idag nästan beundransvärt, framförallt när det gäller girighet. Nu är maten det som är laddat och syndfullt. Titta bara på alla dessa matlagningsprogram samtidigt som det ska bantas o hållas på. Maten är vår tids synd. | |
| Gautama | 2011-02-15 10:11 | |
![]() | Grannens åsna har jag varit lite sugen på... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-02-15 10:18 | |
![]() | min favorit är nr 7. den kunde ersätta så många andra. att inte stjäla ngns glädje, själ, förhoppningar, möjligheter osv. som förälder med ansvar för en människa som växer är 7 central. 9 och 10 är samma enligt mig. avund. | |
| _ben_ - Ej medlem längre | 2011-02-15 10:42 | |
![]() | budorden funkar väl fortfarande bra och är väl vad jag minns grunden i vår lagstiftning också. Sedan undrar jag lite vad alla menar med religiös, är det bara om man tror på Gud eller? | |
| numsan | 2011-02-15 11:37 | |
![]() | Min favorit är definitivt nummer 10. Det känns som att det finns så mycket genusperspektiv i den. Vilken kvinna förtjänar inte att jämställas med en åsna eller oxe eller andra ägodelar "som tillhör" mannen? | |
| Emollas | 2011-02-15 12:35 | |
![]() | www.youtube.com/watc...3g iSI10nPE | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-02-15 12:41 | |
![]() | Tycker det är lite respektlöst av ateister att säga att budorden är uråldriga. De primära användarna och utövarna av budorden är de troende. Ska man göra rapversioner av psalmerna man sjunger i kyrkan också? | |
| ingson | 2011-02-15 13:05 | |
![]() | Förstår inte alls varför det skulle vara respektlöst. Varje företeelse bör väl var och en bedöma efter dess upplevda förtjänster och brister | |
| Sote | 2011-02-15 13:31 | |
![]() | Hoodman-varför inte-man måste väl uppdatera och anpassa sig efter tiden man lever i. Det har ju hänt en del sedan budorden knackades in. Kristen hårdrock finns ju så varför inte kristen Rapp och R&B? | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-02-15 13:41 | |
![]() | Absolut. I det här fallet handlar det om att en ateist påpekar hur kristna ska leva. | |
| mrperfect | 2011-02-15 14:09 | |
![]() | det är väl som resten av bibeln, FÖRÅLDRAT! En omskrivning till moderna förhållanden behövs, förslag? | |
| Guldplate | 2011-02-15 14:23 | |
![]() | Jag håller med Hoodman. Ateister ska inte gå in och ändra på budorden, skriva om bibeln m.m. för att de tycker att det är föråldrat och inte anpassat till dagens samhälle. Det är ju inte riktigt meningen att man ska ändra om och anpassa grunderna i en religion till det moderna samhället. Grunden anses ju vara skapad av Gud och varför skulle den inte hålla idag på samma sätt som den gjorde förr? Tolkningen av texten kan däremot växla med tiden men det är upp till de kristna att göra den. | |
| bobo flux | 2011-02-15 14:46 | |
![]() | Moder Jord behöver inga budord! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-02-15 14:59 | |
![]() | Är det alltså övertramp att ha åsikter om något som har varit en del av att skapa vårt samhälle bara för att det är religöst? Då borde ju inte socialdemokrater kritisera folkpartiets politik heller? Så länge jag är en del av ett samhälle vars byggstenar är kristna värderingar så förbehåller jag mig rätten att ha en åsikt om och förhålla mig till dessa byggstenar även som ateist. Budorden må vara religösa, men dom är inte heliga. | |
| bommarna | 2011-02-15 15:30 | |
![]() | Alla budorden sammanfattas i Jesu ord i Matt. 7:12 " Därför, allt vad ni vill människorna skall göra mot er så skall också ni göra mot dem...". Skulle alla leva efter det hade vi inte en värld som den ser ut idag. | |