Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade46
Mobilspel
Pågående18 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-02-25 13:00
Antal inlägg: 4429

Internationella Kvinnodagen
Nu är det dax att börja planera för 8:e mars för er tjejer som vill fira dagen. Jag bjuder in 50 kvinnor på sopplunch hemma. Hur ska ni fira?

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-25 13:07
Antal inlägg: 37631

jag ska inte fira alls då alla dagar redan är mina ,kvinnodag vilket dumt påhitt

Gautama2011-02-25 13:11
Antal inlägg: 6854

Vet inte än om jag ska fira den. Men självklart är en sådan här dag viktig. Kanske mer förr men det är fortfarande viktigt att belysa kvinnor över hela världen. I många länder och även sverige ibland så har inte kvinnor samma rättigheter.

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-25 13:18
Antal inlägg: 766

Inte alls

men håller med Gautama,men förstår inte hur det ska kunna rädda någon.Bättre man engagerar sig i kvinnors rättigheter genom olika organisationer osv,åren runt!

Om ni inte gör det oxå redan dvs

zoof2011-02-25 13:19
Antal inlägg: 106

Demonstrera i GBG och dela ut flygblad i Mölndal. Vi ställer bland annat krav på rätt till heltid och fast anställning, Utbyggd välfärd för minskad ohälsa, höjda löner för kvinnor, individualiserad föräldraförsäkring, p-piller utan kostnad och självförsvar för tjejer i skolan. Vi må vara världens mest jämställda land, men det säger mer om de vi jämför oss med. löneskillnaderna ökar, och unga tjejer mår sämre och sämre. Det ska jag uppmärksamma 8 mars.

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-25 13:20

Ah!se där kom något mer konkret:)
vad gör sopplunch för något för någon:/

berätta gärna,menar inte att vara kaxig!

gnill2011-02-25 13:22
Antal inlägg: 1942

Jag har aldrig sett det som en dag att fira, mera en dag att uppmärksamma frågor som rör kvinnors rättigheter. Att tycka att det är ett dumt påhitt verkar i mina ögon ganska blåögt. I flera länder är kvinnor mera villebård än människor, kan stenas till döds för "otrohet", våldtäkt är inte ett brott om det är hennes make, de har inte samma rätt till utbildning, skilsmässa och kan tvingas till att föda ett barn de inte velat ha (t ex trots att man blivit våldtagen). Sen kan man ju passa på att fira att ett par generationer före oss gjorde kvinnor även i vårt land en stor insats för att vi skulle få rätt till smärtlindring under förlossning, kräva daghem för att kunna yrkesarbeta och rätten till fri abort.

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-25 13:23
Antal inlägg: 37631

och vad skulle de bli för bättre i värden om vi sitter och äter tårta i Sverige?den dagen

zoof2011-02-25 13:26
Antal inlägg: 106

Precis som gnill säger: de stora förändringarna kommer genom kamp, och nu är det vår tur att slåss för våra rättigheter. Ut på gatorna, skriv insändare, lämna medborgarförslag till kommunen osv. 8 mars är enda dagen då vi kvinnor får lite mer uppmärksamhet- använd den!

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-25 13:26

aa,så jag tänker med men de kom flera konkreta saker för just det ändamålet ovan!
något som de måste kämpas med åren runt för vi ska komma någon vart!

CCL2011-02-25 13:28
Antal inlägg: 8

Tårta? I år sammanfaller ju internationella kvinnodagen med fettisdagen, så jag ska baskemej äta semlor! :)

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-25 14:31

Valkyria. Det kanske inte hjälper alls med sopplunch. Kanske händer absolut ingetting mer än att ett gäng kvinnor träffas och har en bra lunch ihop och lär känna varandra. Kanske dom här kvinnorna stöter ihop med varandra i andra sammanhang och hjälper varandra, kanske inte. Kanske får någon av kvinnorna en snilleblixt och ett stort projekt startar, kanske inte. Kanske detta är början på nåt helt nytt, kanske inte.

Men en sak vet jag säkert. Det finns större möjlighet att något bra händer om du skaffar forum för det än om du låter bli. Folk som låter bli och håller sig "borta från sådana tramsigheter" kan förändra världen sjävla. Jag tror på gruppens dynamik.

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-25 14:33

trodde mer de var brudar du redan känner & som känner varandra :)

"
Men en sak vet jag säkert. Det finns större möjlighet att något bra händer om du skaffar forum för det än om du låter bli. Folk som låter bli och håller sig "borta från sådana tramsigheter" kan förändra världen sjävla. Jag tror på gruppens dynamik"håller med på den

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-25 14:34

Sen gillar jag Zoofs tanke. Jag gillar alla initiativ till förändring. Jag älskar människor som tar tag i frågor som berör och som inte bara sitter i passagerarsätet.

Det finns så många olika sätt att påverka på, välj ett som passar dig idag. Imorgon kan det se annorlunda ut och du väljer ett annat. Men sitt inte passiv och klaga.

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-25 14:36

Nej Valkyria. Det är väldigt sällan jag och mina 50 väninnor träffas i denna konstellationen. Det är väldigt sällan jag träffar dessa enbart med anledning att dom är kvinnor faktiskt. Och sällan vi är fler än 4.

Bitte - Administratör2011-02-25 14:39
Antal inlägg: 24200

ttiittii Jag tycker att man kan se lite längre än lilla Sverige ,, titta ut i värden har kvinnor där det jämställt, finns nog ännu mycket att kämpa för , vi har kommit långt under dessa 100 år men inte tillräckligt och som aktiv S-kvinna, politiker, medlem i Unifem, feminist och rödstrumpa så för jag den kampen varje dag , vi inom S-kvinnor jobbar mycket med att stärka kvinnor i andra länder för att komma framåt i deras kamp,, vi jobbar både aktivt med vår närvaro men även med att stödja med pengar och annat som behövs,

Så visst är Internationella Kvinnodagen nått som bör uppmärksammas

Bitte

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-25 14:40

Ja what do I know...I dont know you :)
men kör på!!

Plaskbiten2011-02-25 15:15
Antal inlägg: 9

Var i vietnam för några år sedan under kvinnodagen. Och där ska ni veta att den uppmärksammades. Skolor var stängda, kvinnor fick ej laga mat inte göra någonting inte jobba de skulle enbart bli uppassade denna dag.

CCL2011-02-26 05:44
Antal inlägg: 8

Plaskbiten: tycker inte riktigt om den visionen heller. Påminner för mycket om hur t.ex. alla hjärtans dag ser ut nu för tiden. Den verkar mest handla om vilken karl som lyckas spendera mest pengar på att skämma bort sin kvinna, typ.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot frukost på sängen och annan omtanke även om jag hellre får det någon gång ibland i vardagen snarare än på en speciell dag.

Internationella kvinnodagen ser jag som en dag när man påminner och uppmärksammar samtliga om de orättvisor och problem som finns. Klart att man ska arbeta med dessa frågor året runt, men det är bra att ha en dag där ämnet står i fullt fokus så man får mer motivation och sår frön hos de som kanske inte tänker på det så mycket eller arbetar aktivt med det.

Jag är inte så aktiv i sådana här debatter, även om jag försöker göra mig själv uppmärksam på ojämställdhet som händer omkring mig, och gärna påtalar densamma. Jag beundrar folk som orkar driva en fråga, en rörelse, ett parti eller dylikt, och jag hoppas dessa mer drivna personer kommer få ut sitt budskap bra 8 mars...
Och att de får tid över att äta en semla :)

le-lou2011-02-26 07:40
Antal inlägg: 17500

50 väninnor Tvålis! Jag tror knappt jag känner 50 personer ens.. inkl män på den svängen :)

Antingen bor du i slott? eller så nätverkar du som en tok, hur det än är så är det ett juste initiativ.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?