Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 868 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| AMF | 2012-09-25 09:58 | |
![]() | Tintin och annat Tintinalbumet Tintin i Kongo ska plockas bort för det anses rasistiskt. Visan "Familjen Krokodil" i den gamla sångboken "Nu ska vi sjunga" har skrivits om. Det anses rasistiskt att sjunga "Niggerland". Ordet neger är numera bannlyst och nåde den som säjer negerboll. Själv är jag så pass gammal att för mej är neger ett ord som jag är uppväxt med och i min skola pratades det om negrer - inte färgade. För mej är det helt naturligt att säja neger och jag har med det inga som helst rasistiska baktankar. Vad tycker ni? | |
| Jobbar | 2012-09-25 10:02 | |
![]() | Att börja plocka bort är ju censur. Förse hellre med en text som förklarar hur vita européer skildrade svarta och andra naturfolk på ett ofta stereotypt och nedlåtande sätt. Vad gäller användande av ord så är det väl ganska onödigt att använda ord som andra uppfattar som stötande, även om man inte menar något med det | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:25 | |
![]() | Ordet har kommit att få en annan innebörd nu och därför säger man numera chokladboll - och inte negerboll som det stod på kakaopaketet när jag var liten. Man (jag) använder det inte för att respektera att en del kan uppfatta det som stötande. Att de plockar bort alla Tintinalbum från barnbiblioteket i Kulturhuset, trots att de innan försetts med en text som förklarar att de är skrivna under en tid med andra värderingar... Det är onödigt tycker jag, lika lite har man rätt att gå in och skriva om Astrid Lindgrens böcker - som en del vill - Pippis pappa är Negerkung i Söderhavet och inget annat. | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:30 | |
![]() | Har lite bråttom nu men rekommenderar detta: rickardsoderberg.se/...ba jsboken/ | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:33 | |
![]() | Ja, det var en bra länk. Förnuft kallas det visst. :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:34 | |
![]() | jag tycker det är mer stötande att byta namn från negerboll till chokladboll,det är rasistisk om något.jag tycker att det går till ytterligheter med att "allt är rasistiskt" | |
| limpan__2 | 2012-09-25 10:36 | |
![]() | Vad är rasistiskt i att byta från ett ord många finner är kränkande? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:41 | |
![]() | Men ttiittii ordet har fått en negativ innebörd. Tider förändras och språket förändras också, fitta betyder inte längra bara det ursprungliga "våt ängsmark" längre till exempel... | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:43 | |
![]() | ha hi. Kan man vända på det och kalla våt ängsmark för fitta då? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:44 | |
![]() | Ja, du ser... | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:53 | |
![]() | Så om en barnboksförfattare skrev fitta istället för våt ängsmark, skulle det censureras då, tro? | |
| Bim1964 | 2012-09-25 11:18 | |
![]() | Nu har beslutet ändrats Tintin får lov att komma tillbaka i bokhyllan igen. | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-25 11:25 | |
![]() | Jag tror att en barnboksförfattare inte skulle kunna skriva det utan diskussion i alla fall. Ungdomsböcker är ju något helt annat. Hans-Eriks Hellbergs böcker redan på 1970-talet innehöll väl vissa namn på kön som än i dag inte ses som helt okontroversiella och rumsrensa. När det gäller Tintin tycker jag att han är en bra förebild med många bra värderingar. Att resa och upptäcka både platser och olika människor, att utforska nya saker, mod och att det goda på olika sätt bekämpar det onda. Jag tycker snarare att det finns större anledning att oroa sig över de veckotidningar och liknande som framför allt unga tjejer läser. Där ett många gånger inte helt sunda saker lyfts fram som ideal. | |
| bobo flux | 2012-09-25 11:53 | |
![]() | Behrang Miri, som stod bakom beslutet, verkar ju ha ändrat uppfattning. Jag hoppas verkligen att han ändrat uppfattning av rätt anledning och verkligen har kommit till en bredare insikt. Gör han det på grund av att väldigt många inte håller med honom är det ju bara sorgligt kappvändande. | |
| bobo flux | 2012-09-25 11:54 | |
![]() | "...som initialt stod bakom beslutet att ta bort Tintin" är nog bättre att skriva, så det inte råder några oklarheter. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2012-09-25 12:00 | |
![]() | Jag vill tro att Behrang bara var ute efter uppmärksamhet, men jag tvivlar. | |
| boffertomte | 2012-09-25 12:06 | |
![]() | Har de inte tagit bort bitar av Ture Sventon för att den var rasistisk? Tintin i Kongo är faktiskt gräslig. Även den där som utspelar sig i Kina är väldigt rasistisk. Och visst, det var så kolonialmakterna såg på kolonierna på den tiden, men det är väl kanske grunduppfattningar som vi inte behöver mata just våra barn med? | |
| mistmaster | 2012-09-25 12:13 | |
![]() | Tintin är nu tillbaka på hyllorna, helt rätt! | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-25 12:20 | |
![]() | boffertomte, vad menar du med att Blå Lotus skulle vara "väldigt rasistisk"? Tvärtom driver albumet med våra västerländska fördomar, t.ex. när Dupontarna klär ut sig för att - som de tror - smälta in. Ockupationsmakten Japan framställs i och för sig i mindre smickrande dager, men det är kanske inte så himla konstigt. | |
| boffertomte | 2012-09-25 12:24 | |
![]() | resurg, jag har kanske helt fel om Blå Lotus. Tintin klår upp nån klen och uslig kinaman i Blå Lotus tror jag. Själv älskade jag Tintin när jag var liten men har absolut för mig att det redan då var svårt att få tag på Tintin i Kongo, den fanns inte på vårt lokala bibliotek. Vi köpte den i Danmark. Och blev besvikna, för de första böckerna är inte alls lika bra som de senare. | |