Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 936

Forumkategorier

Användare Inlägg  
illiterate - Ej medlem längre2007-12-20 01:04
Antal inlägg: 6521

varför är folk så smarta?
ja just det menar jag, folk är verkligen smarta!
jag vet inte om det kanske är jag som är dum, men jag tycker att medelsvensson verkligen är smart.
folk har så många egna åsikter, och påstår dom att dom inte har det så är detta en åsikt i sig, det bara är så de tycker helt enkelt.
den uppfattingen får jag iaf oftast när jag diskuterar saker med folk. spelar ingen roll vad det handlar om, sammhällsfrågor, religion, filosofi... u name it.
är själv en "accepterare" och har läst många teorier om det mesta, och tycker det är så synd att det finns så få som håller med dessa fakta... alla har jämt något att säga emot!

men vad beror detta på? har det alltid varit så?

det känns helt enkelt som att folk har blivit förslappade, man behöver inte kolla upp fakta, det räcker med att tänka själv och bilda sig en egen uppfattning. samma är det i skolundervinsingen, läraren bara pläderar om att "det är viktigt att vara kritisk och tänka själv" och "alla har rätt till sin egen åsikt". folk blir helt enkelt aldrig sporrade att acceptera fakta.

det är synd tycker jag, det bidrar till en utveckling av ett dumt "folk" som bara flummar runt och aldrig lär sig något.

drar man min tanke riktigt långt så kan man anse att detta är en medveten utveckling av världens regeringar mot ett demokratiskt sammhälle, vilket jag tror att vi sakta men säkert är på väg emot... men det är en helt annan historia. :)

vad tycker du? ;D

singelmalt2007-12-20 10:18
Antal inlägg: 73

Jo visst finns det massor av människor som är smarta och kan diskutera saker, men jag tror också att de flesta ha insett att ensam är inte stark och därför insett fakta och man håller sig på sin kant och avundsjukt tittar på. Ganska svenskt faktiskt.

Skogaholm - Ej medlem längre2007-12-20 10:29
Antal inlägg: 85

Kan ej ha en uppfattning i denna fråga Illiterate, då jag själv är en typisk"medflytare" utan några åsikter om ngt. Jag tycker inte man ska hålla på och kritisera auktoriteter utan lyssna på de som vet bäst!

T rebor2007-12-20 10:39
Antal inlägg: 28

Va fan menar du?
folk är dumma, de fattar ju inte sitt eget bästa
inte fan finns det nån som kan hålla med sånt dravel
Tänka själv Bah

-JK-2007-12-20 12:59
Antal inlägg: 409

Hehe ;)

Skogaholm - Ej medlem längre2007-12-20 13:16

Det du skriver Illiterate är mkt intressant och applicerbart på ett och annat i detta forum!Du menar, om jag förstår dej rätt, att jag ska acceptera fakta och ge mej i en fråga om övermakten snäser av mej i denna sakkfråga(och hänvisar till aspekter som överhuvudtaget ej är relevanta som svar på varför den ej kan tillmötesgå mej)?

uberbacon2007-12-20 13:17
Antal inlägg: 304

oj, lite ovanligt med någon som försvarar den gamla skolan. jag hör nog till majoriteten som glädjs över de förändrar som skett, att folk lär sig att tänka själva är väl ändå rätt bra?

medelsvensson är smart eftersom de har många egna åsikter säger du, men jag vet inte om jag håller med. borde inte medelsvensson ha gått i skolan på den tiden då det bankades in kunskap? den aningen yngre generationen verkar stämma bättre än på det du säger.

however, flumma runt är nice. bara för att man svävar lite betyder det inte att man motsäger sig en stor del av fakta och framför allt beslut. då det faktiskt spelar roll (jobb etc), tror jag att de flesta axlar rollen som svensk accepterare. fast det där svenska (som singelmalt nämner) tunnas sakta men säkert ut och personligen tycker jag det är positivt :)

Silverin - Ej medlem längre2007-12-20 15:36
Antal inlägg: 1760

illi... för en gångs skull: Jag måste medge att jag fattar noll av ditt inlägg.

När jag läser det du skrivit så tycks du "prata" mot dig själv i omgångar. Eller så är det bara sättet du beskriver din tankegång på som får mitt spikraka hår att krulla sig. Hänger alltså inte med...

Själv skiter jag i vad andra har för åsikter. En fördel med att bli äldre.
Världsproblemen blev ointressanta samma dag som rödtjutet tappade sin tjusning. Way back then...

Räcker med att man retar skiten ur sig på alla Amnesty, Röda Korset, Läkare utan Gränser o Greenpeaceorganisationer som anställt folk att attackera en till max så fort man går utanför dörren. Bara det säger mig rätt mycket. Märker dom inte att dom gör sig själva en otjänst?
Man blir ju bara anti.

Ceckes2007-12-20 16:34
Antal inlägg: 3734

Vad Illiterate menar är egentligen ren o skär ironi, eftersom inte illiterate har så mycket att göra om dagarna än att kommentera andras inlägg i detta forum så surfar han just bara runt o irreterar sig på det mesta.. Eftersom inte Illitirate själv kommenterat varför han skrivit detta inlägg, så bör någon annan berätta det o det får tydligen bli jag... Han har kommenterat en annan fråga/tråd tidigare på ett antal platser o den tråden heter nåt i stil med att varför är alla så dumma... Så sök den tråden o läs vad det står där o alla hans kommentarer med fleras kommentarer så förstår ni att denna tråden föddes av honom pga ren o skär ironi... Inget som ska tas på allvar alltså! ^

Gitsan2007-12-20 16:59
Antal inlägg: 13

"Folk" är det alla utom en själv, eller?

Silverin - Ej medlem längre2007-12-20 17:09

Jo men alltså, jag fattade att det var en PARODI på det inlägget...

Men innehållet blev inte speciellt ironiskt, ovanligt nog för att vara illi...
Tråden trasslade ihop sig på vägen.
Enligt mig. Men jag fick iaf anledning o gnälla på alla PolitisktKorrekta ungdomar som jag stör mig på. Alltid nåt. ;-)

Gitsan: Folk är oftast andra, man är oftast jag. Oavsett kön.

illiterate - Ej medlem längre2007-12-20 17:23

Det stämmer ganska bra, Ceckes. Jag höll på att ångra mig när jag skrivit inlägget, men blev övertalad att ändå skapa tråden, och visst kan det vara kul att se vilka reaktioner man får. Jag kan nog inte påstå att jag skrivit inlägget, eftersom jag bara mer eller mindre inverterat ett annat linlägg genom att byta ut vissa ord/formuleringar.

Men liksom experimentet där en "känd" tv-personlighet försökte få både moderater och socialdemokrater att skriva under på att samma sammanfattning av sina partiers viktigaste åsikter (och lyckades), tyckte jag att det kunde vara kul att se om en frågeställnings formulering kan få människor att till synes byta åsikt i en fråga.

Silverin - Ej medlem längre2007-12-20 17:29

illi... du e skyldig mig en rakpermanent!

Du ska vara ironiskt härlig, inte ta andras skräp under dina vingar som ditt egna. Slutade ju läsa den andra tråden för länge sen just för att... boooring!

Skogaholm - Ej medlem längre2007-12-20 21:25

Illiterate ! I inlägget förstod jag, genom ditt sätt att prata om medelsvensson, att du själv är mkt långt från medelsvensson! Stockholm skriver du, Lidingö eller Djursholm tror jag!

Skogaholm - Ej medlem längre2007-12-20 21:28

Alla dina inlägg andas översitteri och överklassfasoner! Landet åt folket! Bekämpa Borgouasien!

illiterate - Ej medlem längre2007-12-20 22:25

Skogaholm, du har alldeles rätt i din analys, eftersom jag inte ens är svensk! Duktigt jobbat! Lidingö och Djursholm är väl rätt trevliga förorter skulle jag tro, men jag har inte vistats särskilt mycket på något av ställena. Vidare skulle jag snarare platsa i underklassen eftersom jag är så fantastiskt underbar.

temperance2007-12-20 23:33
Antal inlägg: 2314

Haha, du är skönast Ille.

Zeppelinare - Ej medlem längre2007-12-21 01:30
Antal inlägg: 678

Skogaholm har nog mjölkat en ko för mycket.

Skogaholm - Ej medlem längre2007-12-21 08:19

Finnes koppling mellan din personbeskrivning och din kommentar till Illiterate månne temperance? Finns det en koppling mellan att stå på folkets sida och mjölka kor Zeppelinare?
Blir generellt sett trött på människor som raljerar över "medelsvensson" sätt att vara eller icke vara, och därmed sätter sig på dommarpidestal. Du fick ngn kommentar tidigare Illiterate av ngn som andades att du kanske inte jobbar gängse arbetstider, som oss "medelklassare". Du kanske skulle börja med det som en pur sociologisk studie, i syfte att få en än bättre bild av "medelsvenssons" beteendemönster.

Silverin - Ej medlem längre2007-12-21 09:17

Vart går gränsen ?

Dags att låsa o kasta bort nyckeln?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?