Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 038

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nemi2008-01-13 17:05
Antal inlägg: 5952

Skötsel av växter / blommor
Hejsan,
jag insåg att det inte finns någon tråd om skötsel av krukväxter/blommor och en sådan villjag ju ha då jag är en glad amatör vad gäller hemmaodling av växter. En annan tråd har avhandlat stora inomhusväc
xter men det är inte riktigt vad denna ska handla om, därför har jag skapat en ny.

Jag har tyvärr insett att jag måste akut-omplantera två av mina gröna växter då de trivs väldigt väl med att växa vilket ju är trevligt på ett sättmen lite trist eftersom egentliten är det ju bäst att omplantera på våren. Jag har införskaffat nya planteringskrukor och kom på att det kanske kan vara bra att på något sätt koka dom eller liknande innan jag flyttar över mina växter dit ? För att undvika att elaka bakterier eller blomflugor riskerar att plåga växterna. Jag har för mig att jag har läst något någonstans om att sätta krukor i karantän och liknande men jag minns inte exakt.
Finns det någon florist här eller kunnig hemmaodlare som kan komma med kloka råd till en fundersam jag? :)

/Nemi

ataxisk2008-01-13 17:27
Antal inlägg: 231

om du använder en begagnad kruka kan det vara bra att diska den ordentligt innan. skölj av jorden från rötterna och se till att alla eventuella döda rötter är borta innan du plantera om. lecakulor i botten. :)

Nemi2008-01-13 17:32
Antal inlägg: 5952

Den är ju dock inte begagnad, men den har stått på en stormarknad blandat med växter och andra krukor mm. Det kanske är så att jag fick en onödigt orolig tanke när jag kom att tänka på att det kanske finns oönskade/skadliga biologiska varelser på den. Jag vet ju t ex inte om mitt eget kranvatten kanske är mer skadligt (kalk kalk..) om man tänkerlite större men jag villju vara snäll "mamma" till växterna :)

ataxisk2008-01-13 17:43
Antal inlägg: 231

jag brukar hälla kokhett vatten i krukorna för att va på säkra sidan. jag har även hört att när man köper nya växter kan det löna sig att köpa dom på typ wexus eller plantagen för de är mer motståndskraftiga mot bakterier än "lågbudgetblommor" men vet inte om det stämmer.

Lillråttan2008-01-13 17:53
Antal inlägg: 4623

Jag brukar diska använda lerkrukor i hett vatten och såpa. Lekakulor eller krukskärvor i botten för att hålet ska hållas fritt.

myran_64 - Ej medlem längre2008-01-13 18:03
Antal inlägg: 3157

Jag har över 100 krukväxter hemma och jag planterar om de flesta varje år. Har dock ALDRIG diskat en kruka eller fat innan jag använder dom =)
Fast jag vill nog gärna att mina blommor är som mig, om man inte låtsas att det finns elaka bakterier så fäster dom inte på en!! Pallar dom inte att man byter kruka så är den inte ihärdig nog enligt mig och då går den bort.. (ja, jag har mycket kaktusar)

I min nya bostad fick jag överta gubbens "botaniska hörna" och i den igick ca 100 lerkrukor och den nyaste var nog från -73 tror jag. Använder dom och ingen av mina blommor mår dåligt av det och inga flugor är det heller =) Pelargonerna jag hittade i källaren hade garanterat ett bäst före datum och det var inte på den här sidan millenuimskiftet!! Fula och spretiga stog det 8 stycken i fönster i källaren men dotterna skulle promt ha 3 så hon fick det, resten slängde jag faktiskt ut!
Hittade också ca 100 påsar frön med bäst för 861012 och liknande. En polare tog hem dom och satte dom men det blev inte så många blommor av det utan mest ogäs =)

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-01-14 20:06
Antal inlägg: 4814

Mina "blommor" har bara ett problem, dom växer sig stora och ramlar omkull. Snöre i all ära, men borde man inte kunna stycka upp dom, celldela så att säga... :)

Gaffelman - Ej medlem längre2008-01-14 20:31
Antal inlägg: 385

Har du aldrig hört talas om sticklingar? :-)

Lilla mys - Ej medlem längre2008-01-14 20:45
Antal inlägg: 63

Jag är inte så mycket för blommor. Har några bladväxter, en chiliplanta som jag vattnar ett par gånger i veckan och en fikus i lillrummet, men han sköter sig själv.

temperance2008-01-14 20:46
Antal inlägg: 2314

Hahaha

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-01-14 21:13
Antal inlägg: 4814

Stickling? Heter det inte skott?

myran_64 - Ej medlem längre2008-01-14 21:39

Lilla Mys inlägg har en dubbel antydan tycker jag *S*

Du kan dela växterna i samband med att du planterar om dom Mouche! Det är bara att ta bort en bit av plantan, ta med en bit av roten och sätt i en ny kruka. Det är för att jag gör så som jag har över hundra växter hemma!! =)

Kia2008-01-14 21:45
Antal inlägg: 244

De heter väl både stickling o skott:))

myran_64 - Ej medlem längre2008-01-14 21:53

Förlåt!! Jag ser nu att det är Bamsefar som har stora växter. .
Ber om ursäkt och ska genast skaffa glasögon igen.

brava2008-01-14 21:54
Antal inlägg: 1636

om man får blomflugor så beror det oftast på att det blir unket vatten som kanske inte rötterna når ner att suga upp utifall man har en ytterkruka. Annars på att man vattnat för mkt. Olika personer passar med olika sorters växter. jag är en sån som vattnar kanske en gång i månaden i värsta fall och då vattnar jag rejält. Låter växterna stå i vatten eller duschar dem. det är förvånansvärt många växter som tål denna behandling. jag har cirka 75 olika växter hemma så om jag skulle passa med vatten oftare skulle det bli lite väl tjatigt. de allra flesta växterna vill torka upp mellan vattningarna. det är bara vissa som tål att alltid vara blöta de andra dör. det är vanligare att en växt dör av för mkt vatten än tvärtom.

sickling är en bit av en växt som man tar för att föröka den, men man kallar det ofta för att ta skott. skott är egentligen en term för att växten gör en ny gren, och ofta är det just skott man tar som sticklingar (kan va toppskott också).

det där med att sterilisera krukan är inte speciellt relevant eftersom jorden inte är steril, eller växten för den delen. kommer det sjukdomar så beror det snarare på att man inte har givit växten vad den behöver, eller för mycket av nåt den behöver. hursomhelst är det väl inga växter som är lyckliga så här års om man inte har det så lyxigt som jag har det för dem. dvs svalt uterum med dagsljuslampor (10-15 grader eller lite kallare om det är mkt kallt ute).

bobo flux2012-02-21 16:25
Antal inlägg: 11371

Jag gräver upp den här tråden och undrar om det är nån som kan något om Rumsask? Mina har växt ur sina krukor, men jag undrar om det fortfarande inte är för tidigt att plantera om. Kan jag göra det nu eller ska jag vänta några veckor till?

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-21 17:15
Antal inlägg: 37631

spelar ingen roll,plantera nu

slånbär2012-02-21 17:23
Antal inlägg: 5539

Nu är det perfekt att plantera om. Tänk på att skaka bort så mycket som möjligt av den gamla jorden och så tar du en kruka som är en storlek större än den nuvarande. Om det lossnar mycket rötter kan du behöva beskära själva västen också men det beror ju lite på vilken sort det är. Väster kompenserar alltid rotförlust med bladförlust. Dom vill ha balans.

hjärtevännen2012-02-21 17:27
Antal inlägg: 290

Mina tulpaner hade vuxit sig långa men stod fortfarande raka i ryggen då jag beslöt mig för att skära av dem lite och byta vatten. Jag hade en hyfsat vass kniv och skar som jag tror man ska. Ändå var det som om dom kroknade direkt på sekunden, egentligen redan medan dom låg på bänken. Resultatet blev en blomvas med tulpaner som hängde mer eller mindre över kanten. Vad gjorde jag för fel?

bobo flux2012-02-21 17:43
Antal inlägg: 11371

Jag ska inhandla krukor och jord. Kan nån tipsa om snygga krukor?
Jag har svarta Boavistakrukor just nu, stilrena och snyggt diskreta.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?