Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 038

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nemi2008-01-13 17:05
Antal inlägg: 5952

Skötsel av växter / blommor
Hejsan,
jag insåg att det inte finns någon tråd om skötsel av krukväxter/blommor och en sådan villjag ju ha då jag är en glad amatör vad gäller hemmaodling av växter. En annan tråd har avhandlat stora inomhusväc
xter men det är inte riktigt vad denna ska handla om, därför har jag skapat en ny.

Jag har tyvärr insett att jag måste akut-omplantera två av mina gröna växter då de trivs väldigt väl med att växa vilket ju är trevligt på ett sättmen lite trist eftersom egentliten är det ju bäst att omplantera på våren. Jag har införskaffat nya planteringskrukor och kom på att det kanske kan vara bra att på något sätt koka dom eller liknande innan jag flyttar över mina växter dit ? För att undvika att elaka bakterier eller blomflugor riskerar att plåga växterna. Jag har för mig att jag har läst något någonstans om att sätta krukor i karantän och liknande men jag minns inte exakt.
Finns det någon florist här eller kunnig hemmaodlare som kan komma med kloka råd till en fundersam jag? :)

/Nemi

ataxisk2008-01-13 17:27
Antal inlägg: 231

om du använder en begagnad kruka kan det vara bra att diska den ordentligt innan. skölj av jorden från rötterna och se till att alla eventuella döda rötter är borta innan du plantera om. lecakulor i botten. :)

Nemi2008-01-13 17:32
Antal inlägg: 5952

Den är ju dock inte begagnad, men den har stått på en stormarknad blandat med växter och andra krukor mm. Det kanske är så att jag fick en onödigt orolig tanke när jag kom att tänka på att det kanske finns oönskade/skadliga biologiska varelser på den. Jag vet ju t ex inte om mitt eget kranvatten kanske är mer skadligt (kalk kalk..) om man tänkerlite större men jag villju vara snäll "mamma" till växterna :)

ataxisk2008-01-13 17:43
Antal inlägg: 231