Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 809

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Carolajnen2010-03-23 16:56
Antal inlägg: 458

Afte? Hm, nae, det har jag svårt att tro. Det mest troliga pekar i alla fall på visdomstand eller inflammation. Det är idag fortfarande likadant, varken känner eller ser någon förändrig. Det lustiga är ju att det blir inte värre heller. Det är oförändrat.

Stubin2010-03-24 09:10
Antal inlägg: 337

Larvbrud: Visdomständer i underkäken kan ställa till med väldigt mycket trassel, om tänderna är grå/svart så är dom döda och då måste dom rotfyllas har man inte fått värk så kommer man så småningom att få det.

Carolajnen: Jag tror inte heller att det är afte. Om det inte har blivit värre och du kan äta som vanligt och inte har feber så är det bara att vänta. Visdomständer växer i intervaller så om några dagar så kommer nog besvären att gå över tills nästa "växperiod". Om besvären blir värre kan du söka dig till tandläkare men det dom kommer att göra är att spola med koksalt och eventuellt lägga ner en tamponad (om det finns en ficka ner till tanden) annars kan man inte göra så mycket mer. Om du får upprepade besvär och tanden inte kommer upp som den ska så är det bäst att plocka ut den.

wplmr - Ej medlem längre2010-03-24 09:54
Antal inlägg: 1077

man kan väl dra ut dem ist, så slipper man rotfyllning.

Stubin2010-03-25 18:18

Ja fast det är ju trist om det är en framtand eller hur? Larvbrud undrade om det är dåligt om tänder blir grå/svart.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-25 18:27
Antal inlägg: 4050

Åh, tack för svaret! Usch, döda låter så definitivt :) Är det "farligt" att ha döda visdomständer då, även om man inte har å mycket besvär av dem? Alltså kan det hända något med tandköttet och så runt omkring, förutom att själva tanden måste dras?
Tänker på det där med böld och så.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-03-25 18:37
Antal inlägg: 3604

Det kanske är en ofödd tvilling?

Stubin2010-03-26 18:36

Larvbrud: Om du nu kan se att tanden är grå så långt bak så är det bäst att uppsöka tandläkaren för att ta bort tanden. Mest troligt är den inte död utan att det är ljuset som lurar dig eftersom den sitter så långt bak i munnen. Är den svart så är det kanske karies....
Om man slår en framtand och den senare blir grå så är det bara rotfyllning som kan rädda den. Och ja det blir en inflammation i käkbenet, det som gör ont är var som inte kommer ut någonstans eftersom det är ben runt rotspetsen.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-26 18:46

Oj. Kan man ha inflammation i käkbenet utan att det gör ont? Eller märker man det?
Känner mig väldigt pinsam och korkad. Anledningen till att jag inte tagit reda på mer om detta är att det bara leder till onödig hypokondri och jag inte har ansett mig ha råd att gå ändå.
Det kanske kan vara en idé att ta bort de grå, för de är definitivt grå om jag kollar med lampa.

wplmr - Ej medlem längre2010-03-26 19:19

man kan nog ha inflammation utan att känna något, men tids nog kommer det antagligen en värk

wplmr - Ej medlem längre2010-03-26 19:30

jag hade en tand som var död
den var bara att PLOCKA ut för tandläkaren, lös så att säga, en visdoms

kändes ingenting

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-26 20:21

Varför hinner jag tänka "men vad bra, då kan jag kanske vänta tills jag kan plocka ut dem själv"?

Yinyanggurl - Ej medlem längre2010-03-26 20:50
Antal inlägg: 517

Ta den inte så djupt...hahaha! ;-)

Stubin2010-03-26 21:15

Larvbrud: Tänderna blir inte gråa om dom inte utsatts för nåt trauma. Och det är väldigt sällan som detta händer med visdomständer. Oftast så får man en inflammation pga att det är karies så djupt i tanden att det når pulpan (tandens nerv). Inflammation kring visdomständer som är på väg upp kan hända men då märker du det. Infammationer i käkbenet märks också för då får så småningom rejält ont. Tror inte att det är nåt större fel på dina visdomständer såvida du inte har karies i dom....men det kan ju vara en idé att gå till tandläkaren om det var länge sedan. Det är dyrare att rotfylla än att laga en tand och det är inte alltid som det är så fiffigt att dra ut tänderna heller med tanke på att man en dag blir gammal och kan behöva vissa tänder för att få ett bra bett.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-26 21:31

Stubin: Det är karies i dem skulle jag tro för det är svart på vissa ställen. Men jag har inte så ont och när jag har det går det över och slutar blöda när jag borstar intensivt. Tror inte heller det är så stor fara, får hoppas det för jag skäms så för att jag inte har skött dem bättre och kollat dem på flera år. De sade för många år sedan att de nog behövde dra dem pga hur de låg så jag tror i vilket fall de ska väck.
Ska definitivt gå. Tack så mkt för dina utförliga svar :)

Stubin2010-03-26 21:35

Ja ligger dom på sniskan så kan det bli tandköttsfickor som gör att du kan förlora tanden framför också så det är nog bäst att du kollar upp dom iaf.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-26 22:01

Tandköttsfickor låter som en korrekt beskrivning på det jag känner och ser. Ska ta tag i detta. Det får vara slut på fegandet nu.

Stubin2010-04-05 21:46

Carolajnen: Hur har det gått för dig?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?