Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2010-03-23 01:44 | |
![]() | Tror det beror på lite av varje. Gener, miljö, grundpersonlighet och rent fysiska förutsättningar. Om någon läst boken "Äntligen rökfri", (jag har läst den men blev tyvärr inte rökfri ändå ...), så står där bl.a att läsa att människor som ens klarar av ATT börja röka är människor vars fysik tillåter det. Inte alla människor kan alltså klara av att röka. Samma sak tror jag gäller alkohol - inte alla KAN bli alkoholister, eftersom kroppen mår för dåligt av giftet och inte tillåter det, helt enkelt. | |
| wildcard | 2010-03-23 02:02 | |
![]() | Satyra: I så fall kanske inte alla kan bli rökare? Jag tycker att ni luktar så j**la äckligt så att jag skulle aldrig vilja bli en i er skara. Det gäller iofs alkisar också, de luktar inte viol, de heller! Jag har snusat och slutade med det efter dryga tjugo år och det har tyvärr förbättrat mitt luktsinne markant! =P | |
| Satyra | 2010-03-23 02:57 | |
![]() | wildcard - Nej, precis vad jag skrev, alla kan inte bli rökare ens om de skulle vilja och samma sak tror jag alltså gäller alkolmissbrukare. Har faktiskt aldrig varit med om att någon sagt till mig att jag luktar illa och då har jag ändå haft både vänner och partners som varit ickerökare i mina dar. Och vännerna kan ju kanske bara vara/varit artiga men jag tror inte att jag skulle kunna haft ickerökande partners i åratal om de tyckte jag luktade illa. Men vem vet. Själv tycker förövrigt att både fylla och bakfylla luktar mums, hahaha. ;-) Snus luktar rätt gott det också. (Inget av dessa sistnämnda brukar jag själv.) | |
| wildcard | 2010-03-23 03:08 | |
![]() | Satyra: Nej, precis! Det är väl kanske en fråga om tillvänjning? Min far är nykter alkoholist, därför stinker det nog för mig? Jag röker inte och har aldrig gjort det, min sambo röker inte och ingen annan i min närhet i vuxen ålder, konstigt nog?! Jag tycker å andra sidan att snus luktar gott, inte nödvändigtvis snusare, även om min gubbe "tjuvsnusar" ibland. | |
| wildcard | 2010-03-23 03:10 | |
![]() | Det är fö inte _du_ som luktar illa, utan röken som sitter kvar i ditt hår och dina kläder. Det är säkert inget fel på din kroppsdoft... | |
| wildcard | 2010-03-23 03:11 | |
![]() | Nu ska jag definitivt gå och lägga mig. Sov gott och lycka till med dofterna. =D | |
| Liisa-Pirjo | 2010-03-23 05:28 | |
![]() | Alkoholism är en sjukdom, menar jag och alltså kommer ärftlighet med i bilden, likaväl som man i sin släkt kan ha ärftlighet för hjärt o kärlsjukdomar, cancer, diabetes osv så finns risken för att utveckla alkoholism hos dem som har det i släkten och då är även risken högre. Men, vem som helst kan bli beroende av alkohol just för att alkohol i sig skapar beroende, till en början psykiskt och senare fysiskt. Hög tolerans är ett varningstecken...intressa nt att det ibland pratas om att man tål alkohol bra om man klarar av att dricka stora mängder. Kort o gott, ärftlighet spelar stor roll men vem som helst som dricker ofta, mycket och under längre tid kan utveckla sjukdomen. Skål!? | |
| Liisa-Pirjo | 2010-03-23 05:31 | |
![]() | Förra inlägget var orsaker! Nu kommer anledningar! Inga! | |
| Nea - Ej medlem längre | 2010-03-23 07:20 | |
![]() | Det finns inga anledningar till att dricka. Men om man frågar den som är alkoholist så finns det miljontals ursäkter. Det mest använda är väl att dom inte har något att leva för eller att det är så tråkigt i livet. -Upplever jag det som bör jag väl tillägga. En nära släkting till mig är alkis. Han brukar även köra med att det faktiskt är genetiskt som ursäkt också. Tycker det är idiotiskt om något. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-03-23 08:02 | |
![]() | Det är genetiskt så till vida att din personlighet är ganska så färdig den dagen du föds. Och det är väl den som avgör hur du väljer att tackla negativa trender som i drickandet eller i andra situationer som håller på att gå på ända. Sen undrar jag lite vad alkoholism är? Det verkar vara ett synnerligen brett begrepp här på Beta som inte riktigt stämmer överens med gängse uppfatttningar. | |
| Enkeli82 - Ej medlem längre | 2010-03-23 08:37 | |
![]() | finns väl massor anledning, | |
| Enkeli82 - Ej medlem längre | 2010-03-23 08:52 | |
![]() | Kan bero på: Mår dåligt, börja dricka.. Eller ärva från familj/släkt. Dålig barndom.. Vill dricka mer o mer.... | |
| wplmr - Ej medlem längre | 2010-03-23 09:32 | |
![]() | socialt arv typ eller en känsla av att: "jaha, det enda som hjälper är att ta en sup/holk/shoppa" lite tyck synd om mig och självförakt. Trist sen tror jag många dricker av att de tror de ska bli modiga, känna sig bättre osv ja låg självkänsla helt enkelt. allt går att bota | |
| Sigson - Ej medlem längre | 2010-03-23 10:19 | |
![]() | De flesta anledningar som nämns här är högst sekundära i mitt tycke. Den största enskilda faktorn är nog genetisk disponibilitet/ärftlighet . Väldigt lite har att göra med karaktärs- och hopplöshet, självförakt m.m. Såna effekter kommer senare och om vi hade sluppit den enorma sociala påverkan som vår alkoholdyrkande kultur innebär så skulle de allra flesta alkoholister vara fungerande medborgare. De alkoholberoende personer jag känner är långt ifrån de typiska särdrag som nämnts, men naturligftvis har var och en av dem känt av allt detta men då som sekundäreffekter. Det gäller att inse att trots mkt stark karaktär så är beroendefaktorn ännu starkare! Kort sagt; ta varje inbjudan till alkohol som en förolämpning så sprider man ringarna på vattnet/etanolen vidare som en kulturell påverkan! | |
| wplmr - Ej medlem längre | 2010-03-23 10:32 | |
![]() | vad kom först? hönan eller ägget? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-03-23 10:34 | |
![]() | Skojar du sigson? Nu är jag förvisso gravid och därmed så dricker jag ju ingen alkohol just nu. Men den dagen jag börjar se ett erbjudande om ett glas champange eller varför inte en fan fantastisk Cotê du Rohne som en förolämpning, den dagen regnar det grisar... Det är detta jag menar med den något radikala synen på alkohol på beta... | |
| LisaLong | 2010-03-23 11:23 | |
![]() | jag tror att det till största delen beror på hur "svag"/"stark" man är. Tror inte det spelar nån roll om man är född i ett "ghetto" eller på Lidingön, om man är rik eller fattig. Tror inte mycket på generna heller. | |
| LisaLong | 2010-03-23 11:27 | |
![]() | Liisa Pirjjo det där med att det är en sjukdom anser åtminstone jag är BS. Man väljer själv, det är ingen som tar en tratt och häller sprit i en person dagligen, isåfall ska ju ALLT som förstör kroppen kallas sjukdom...näää det är ett val, sen att vissa personer har kanske lättare att välja den vägen är en annan femma | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-03-23 11:28 | |
![]() | Förlåt men det där var dagens goddag yxskaft. Vilka egenskaper man har (dvs hur "stark"/"svag" man är) beror till stor del på genetik. | |
| Sigson - Ej medlem längre | 2010-03-23 11:33 | |
![]() | Hej Tvålis! Nädu här skojas det inte om den kultursyn som tex du är marinerad med - ta det inte illa ment, du är bokstavligen i mkt gott sällskap! Men det är just den som möjliggör att ca tio procent av vårdplatserna är alkohol(ah)-relaterade plus att det mesta av kriminaliteten omges av en tät ah-dimma.(citat från Leif GW). Men ok, det krävs en plågsam insikt om hur tredje part, patner, barn m.fl. kontinuerligt plågas av beroendet men också/sen en stor portion civilkurage för att orka med att avstå från de,trots allt, positiva sidoeffekter vår ah-kultur erbjuder i form av kontakter, hämningslreduktion (för dom som behöver det, själv kan jag, som du kanske redan anser, "prata skit utan sprit")mm Det är alltså fråga om en solidaritetsaspekt som går djupt in i "själ och sinn" - om du känner ngn polis så fråga hur det känns att se vettskrämda småbarn vid lgh-bråk därminst en av föräldrarna är bortom kontakt. Är detta ett skämt - knappast. På fullaste allvar anser jag att varenda barn har rätt att kunna få växa upp i en "vit" miljö! Har ngn här inte sett SvT-prgt "Rör inte min sup!" ? | |