Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 615 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Katitzi65 | 2010-05-04 21:28 | |
![]() | Lärare med ferietjänst = jullov, sportlov, påsklov och sommarlov har 45,5 timmarsveckor nu varav 10 timmar är sk förtroendetid , tid de själva förfogar över. 35,5 tim i veckan är arbetsplatsförlagd vilket innebär att arbetsgivaren förfogar över den tiden. Förtroendetiden används till viss planering, rättning av prov, spontana föräldra/elevkontakter etc. De allra flesta arbetar mer än 45 tim i veckan under arbetsveckorna, eftersom det är svårt att hinna med allt arbete som ska göras. De arbetar alltså mer under färre veckor än oss med semestertjänst och får på så vis längre ledighet under loven. Förslaget att de ska gå över till 40-timmars vecka är för att kunna begränsa arbetstiden så att de inte, som många nu gör, arbetar obegränsat för att hinna med allt. De lärare som provat 40-tim vecka har i flertalet fall gått tillbaka till 45 tim eftersom arbetet kräver att man arbetar när eleverna är tillgängliga och inte på sommaren. | |
| bulll | 2010-05-04 21:30 | |
![]() | Jag tycker inte att det är problematiskt att lärare har sommarlov - det är de allra flesta väl förunnade. Däremot tycker jag att det är knepigt att enbart 35 h är reglerad arbetstid och resten s k förtroendetid, tid som arbetsgivaren inte alls styr över. Detta försvårar gemensam planering och det är en väldigt ojämn arbetsbörda, en del jobbar sina 35 timmar PUNKT medan andra inte klarar att sätta stopp för arbetsveckan överhuvudtaget. Jag tycker att det känns en smula förlegat med förtroendetiden, en kvarleva som fortfarande när föreställningen att läraren ska vara tillgänglig 24-7. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-04 21:30 | |
![]() | Även om jag beundrar många lärare och deras fantastiska pedagogiska arbete och engagemang, så känner jag inte att det är en mer utsatt yrkesgrupp än andra just ur arbetsbelastningssynpunkt . Sen finns det andra punkter som jag nog hade kommenterat som lärare. | |
| bulll | 2010-05-04 21:31 | |
![]() | Midna79 - håller med dig till fullo! Bara att jämföra med andra yrken inom social sektor; de är nog precis lika trötta och slutkörda, så det argumentet håller ju inte alls. Jag hävdar att alla yrken kan regleras inom en viss arbetstid, annars bör arbetets utformning förändras. | |
| boyakasha | 2010-05-04 21:37 | |
![]() | Vad gör en lärare på dagarna?? | |
| boyakasha | 2010-05-04 21:39 | |
![]() | En gissning någon | |
| mackz_ | 2010-05-04 21:43 | |
![]() | rättar prov, planerar osv | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-05-04 21:50 | |
![]() | boyakasha: Har lektioner, förbereder lektioner, förbereder utvecklingssamtal mm. Sedan skriver och rättar prov som mackz skrev. Jag är för. Varför ta bort det? Någon som blivit svartsjuk eller? | |
| magnusito | 2010-05-04 21:50 | |
![]() | Om alla är så slutkörda borde vi kanske sänka arbetstiden och dela på jobben Fast det kanske är en annan diskusison. | |
| Ässät | 2010-05-04 21:52 | |
![]() | En lärare gör så mycket mer än det elever ser.. många stannar kvar efter sista lektionen om dagarna och sitter och rättar prov, fixar prov och massa planeringar. Min bror är lärare och det är verkligen fullt upp. | |
| dashuri - Ej medlem längre | 2010-05-04 21:54 | |
![]() | De flesta jag känner, som t ex arbetar på kontor, har sina APT och andra arbetsrelaterade möten på dagtid. Lärare (spec om det finns lågstadium och fritids) har sina förlagda på kvällstid. Föreläsningar - kvällstid. Föräldrakontakter - kvällstid. Osv. De 10 timmarna blir kanske bara 7 timmar vissa veckor, men lätt 15 andra. Så jag tror inte 40 timmars arbetsvecka kommer att vara till någon fördel. Det kommer liksom inte anställas några nya lärare på de fem timmar som nuvarande inte arbetar nämligen. | |
| boyakasha | 2010-05-04 21:54 | |
![]() | Bra gissning, men lite tunn. Allt som oftast får de anlända före sin arbetstid för att köa vid skolans kopiator, svara på mail, kolla upp vilka de måsta täcka upp för under dagen. Under skoldagen skall de vara tillgängliga för elever, föräldrar, kollegor och ledning. De ska äta med barnen, rastvakta, delta i möten, lösa konflikter, dela ut och ta emot läxor, se till att barn somm behov av extrastöd får den tid de behöver utan att för den delen försaka de andra barnen i klassen. De ska fortlöpande föra anteckninger om varje barns utvecklingen och lägga upp undervisningen så att den möter barnets nivå. Knöligt när det är stora klasser. De skall under perioder genomföra nationella prov och rätta dessa utan extratid, de skall även hålla utvecklingssamtal med färäldrarna tilla alla barn 2 gånger per termin. De skall fortlöpande utvärdera, analysera och utveckla sitt eget arbetet. gentemot de mål som satts upp för lärare. De skall även fostra barnen socialt så att de kan fungera i grupp. Detta är lite av vad en lärae ska gör, men det finns mer, mycket mer. | |
| Sporten4 | 2010-05-04 21:55 | |
![]() | Vad gör eleverna istället, spelar spel och pillar sig i navel utan att tänka på sin framtid. I Kina och Indien sitter de och läser så ögona blöder. Har hoppas många att sossarna skall lösa biffen ändå med frikostiga bidrag när det skiter sig att få ett jobb. Det kommer bara att funka ett kort tag till då vi gått utför med ekonomiska försämringar sedan 50-talet i snabb takt. Det går inte att beskatt hur mycket som helst om nästan ingen vill jobba. | |
| bulll | 2010-05-04 21:58 | |
![]() | Och jag kan tycka att detär orimligt att fortsätta att lägga på lärare alltfler uppgifter, mer dokumentation och större barngrupper, och tror att det blir mycket tydligare vad en tjänst SKA innehålla om man har 40 timmars vecka. Övertiden blir ju nämligen synlig då, och det blir upp till chef och inte till den anställde att göra nåt åt situationen... | |
| Katitzi65 | 2010-05-04 21:58 | |
![]() | Planerar och genomför lektioner, för - och efterarbete i samband med lektioner, förbereder prov, läxor, rättar, kopierar, samtalar med kollegor och elever, har konferenser med kollegor, elevvårdsgrupper, rastvaktar, följer elever till bussar, äter pedagogiska måltider...beror ju på vilken ålder man undervisar... skriver omdömen, utvecklingsplaner, åtgärdsplaner, det finns fler arbetsuppgifter... | |
| boyakasha | 2010-05-04 22:02 | |
![]() | Det verkar som om du har fler insikter än åsikter Katitzi. trevligt | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-04 22:02 | |
![]() | Det lustiga är att somliga verkar vilja att lärarna ska mista sommarlovet, förtroendetiden ska tas bort och samtidigt ska de hinna med mer undervisning och behålla sin pissiga lön. Kan någon förklara hur den ekvationen går ihop? Rektorer är överlag USLA på att ta hand om sina lärare och tycker att de ska ställa upp och jobba obetald övertid i tid och otid. Hur tror politiker att det ska gå att locka till sig duktig personal på de här premisserna? | |
| boyakasha | 2010-05-04 22:16 | |
![]() | Alla har gått i skolan har har därmed en självklar rätt att ha synpunkter på lärarjobbet, men det är inte alla som vet hur det verkligen ligger till. | |
| Katitzi65 | 2010-05-04 22:18 | |
![]() | Jag har nog åsikter också...är både för och emot 40-timmars vecka för lärare. Tycker att de som vill och organiserar det ska få prova, men det ska inte bli ett tvång som många ag vill...För de allra flesta lärare vill ha ferietjänst! | |
| Katitzi65 | 2010-05-04 22:20 | |
![]() | Organiserar sitt arbete så att 40-timmarsvecka räcker till* skulle det stå | |