Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Stubin2010-05-16 12:57
Antal inlägg: 337

Tess 08: Jag är tandsköterska och tycker att det är väldigt konstigt att en tandläkare säger att det inte är bra att ta klunkar av vatten lite då och då, det är stor skillnad att dricka vatten mot att småäta tex frukt, kakor, kaffe med mjölk eller socker osv eftersom vatten inte innehåller socker men allt annat gör det! Och vad är det i saliven som är så farligt att skölja bort? Inget som jag lärt min i min utbildning iaf.
Om din eltandborste gav ifrån sig ett ljud så är ju det ett tecken på att du ska borsta lösare inte byta till en vanlig tandborste som inte varnar.

Binebone2010-05-16 12:59
Antal inlägg: 123

Jag och min älsta bror har precis amma problem. Vi får oxå kväljningar av att borsta tänderna. Skit läskigt!

Binebone2010-05-16 12:59
Antal inlägg: 123

samma ska det stå så klart

Tess 082010-05-16 13:01
Antal inlägg: 18003

Jajaja... Så du menar att jag syftade till att det var lika farligt att dricka vatten som att äta annat?
Och jag skrev heller inte att tandborsten bara fortsatte borsta.. Jag skrev att jag inte kan använda den för att jag borstar för hårt.

Stubin2010-05-16 13:03

Tess 08: Borstar du mindre hårt med en vanlig tandborste då? Jag gissar på att det var den vanliga tandborsten du fick dina skador av från början.

Stubin2010-05-16 13:05

Tess 08: Nä du sa att det inte är bra att småklunka vatten och det är det jag inte förstår. Du får gärna utveckla det så ska jag kolla upp med tandläkarna på jobbet i morgon och se vad dom säger, men jag vet att dom håller med mig....

Elinvelin2010-05-16 13:16
Antal inlägg: 216

Stubin: Jag vet mycket väl att det inte ersätter tandborstning. Men har man problem med att borsta tänderna så är det bättre än att inte göra någonting, inte sant?!

Listerine är döden för munnen och tänderna. Hela munnen fräts sönder när man använder det.. känns det som. Flux och Dentan känns milt och bekvämt när man använder det, dessutom mer flour, som du skrev.

Stubin2010-05-16 13:25

Elinvelin: Ja det är bra för dom tänder du kommer åt att borsta men inte för dom som du inte kommer åt. En bil blir inte ren bara för att det regnar ute....
Vi hade en patient som trodde att munskölj ersatte tandborstning (säger inte att det är så du menar) och hon hade väldigt många hål i tänderna och tandköttsinflammation.

Pseudonymf2010-05-16 13:34
Antal inlägg: 8282

Tess, sluta skräm mig ;)
Här på Gotland är vattnet superbt. Det i min stuga är brunt och...typ...ja...brunt.

Stubin2010-05-16 13:40

Vatten innehåller fluor, olika mycket beroende på var man bor och det är INTE farligt att dricka ofta. Te innehåller också fluor och det är också bra att dricka om man inte använder socker eller mjölk i. Har man egen vattenbrunn ska ska man kolla upp hur mycket fluor vattnet innehåller om man är gravid eftersom det kan ge skador på barnets tänder och då ska man inte dricka det som vuxen förrän barnet är ca 1 år. Ni har säkert sett en del som har vita prickar på tänderna, det finns fler orsaker till det men det är vanligt att det beror på för mycket fluor i vattnet. Som vuxen och barn över 1 år är det ingen fara att dricka det.

ateg12010-05-16 13:55
Antal inlägg: 6

För att återgå till kväljningsreflexerna: prova att ta lååånga andetag genom näsan när du borstar. Fokusera på andningen genom näsan, det kan avleda tankarna från kväljningar.

Jag vill också säga att det är helt korrekt att man bör använda el-tandborste om man borstar för hårt.

Quicka2010-05-16 13:59
Antal inlägg: 644

Jag brukar borsta gånger 2 och ha fluortabletter eller munskölj som jag kan ta på lunchen... men tycker det känns mycket bättre när man borstat, därför händer det att man borstar gånger 3.

Maja G2010-05-16 14:09
Antal inlägg: 10730

Är det nån mer än jag som borstar tänderna nån annanstans än i badrummet?

Jag öppnar balkongdörren och står där o borstar och filosoferar på morgonkvisten...Sedan stänger jag dörren o går in i badrummet igen och sköljer. Fix idé eller?

Lillstölla2010-05-16 14:19
Antal inlägg: 23831

Jag känner igen TS problem och jag har märkt att det blir värre beroende på vad jag använder för slags tandkräm, har man en som "skummar" mycket blir det värre. Så har kommit fram till att Denivit är väldigt bra, ger inte samma problem.

ingson2010-05-16 14:37
Antal inlägg: 4285

Så här ska du göra southfield: ( Det är KBT)

Inledning: Du ska först lära dig magandas genom näsan med öppen mun.
Lägg händerna på magen och andas lååångsamt och mjukt så att du känner att magen rör sig med stängd mun först.
Sedan när du behärskar det öppnar du munnen först några millimeter och koncentrerar dig på att luften verkligen går genom näsan fortfarande genom näsan och med långsam andning. Detta tränar du på tills du kan andas långsamt med magen genom näsan och gapa så pass mycket att du kan få in två fingrar mellan framtänderna, mer behöver du inte gapa för att komma åt. Det är alltså ingen måsättning att kunna gapa maximalt, du kommer inte åt bättre längst bak för det, snarare tvärtom.
Däremot ökar åtkomligheten (speciellt i överkäken)om du för underkäken i sidled när du ska borsta längst bak.
När du tränar ska du inte provocera fram kräkreflexen så att du klöks. Men däremot när du kommer bak med borsten och du känner att det känns obehagligt ska du koncentrera dig ännu mer på andningen, utan att andas fortare och stanna kvar i det läget ända tills det inte känns obehagligt längre. Och det kan ta några minuter.

Men magnäsandningen är nyckeln, det kan ta någon dag innan du behärskar den. (Är du täppt i näsan fungerar det inte alls)

Hör gärna av dig hur det går.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?