Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 20 057 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-11-12 23:29 | |
![]() | Försenade tåg kan inte va arbetstagarens problem heller. Då får väl arbetsgivaren kräva ersättning av SJ. En fast anställning är en fast anställning. | |
| enivimlet | 2010-11-12 23:40 | |
![]() | Det är inte giltigt skäl för uppsägning! Om facket inte vill svara på dina frågor, så finns det juristfirmor som gratis ger råd och information över telefon. Kan vara bra att veta. Jag har själv ringt några ggr och fått mkt bra hjälp, utan krav på vidare kontakt. Finns lite olika, googla så kommer det upp olika firmor som kan hjälpa dig. Du har lagen på din sida! Lycka till! | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-11-12 23:46 | |
![]() | Det är alltid en tröst att bo på vischan, härlig natur, tyst och fint. Men könsekvensen ä ju att he ä svårt att ta sig till civilisationen. Som anställd är man skyldig att leva upp till sitt anställningsavtal, i gengäld får man den trygghet som är stipulerat däri. Klarar inte a-tagaren av att leva upp till avtalad arbetstid har arbetsutsugaren faktiskt rätt att avfyra knegaren för bristande lojalitet. | |
| frvib | 2010-11-12 23:56 | |
![]() | Arbetsgivaren behöver inte ta hänsyn till varför man är försenad till jobbet. Att SJ-tågen inte håller tidtabellerna spelar över huvud taget ingen roll i sammanhanget. Uppsägning ska dock inte ske direkt, utan man ska få åtminstone en skriftlig varning innan. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-11-12 23:58 | |
![]() | Kul sammanträffande att arbetsgivaren kom på hur jobbigt det var med dina förseningar när du är mammaledig ... | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-11-13 01:55 | |
![]() | Det är ju inte så att arbetstagaren med flit har försummat att komma till jobbet i tid. Tänkte också på det där med mammaledigheten... | |
| le-lou | 2010-11-13 02:37 | |
![]() | jag gissar på att hon inte lär få ett dyft hjälp av facket. Fack är allt annat än hjälpsamma om man inte är en betalande medlem. Är du en betalande medlem så skiter de i dig i alla fall. Att komma i tid till jobbet ligger självklart på arbetstagaren och inte på arbetsgivaren. Nåt annat är ju löjligt. | |
| le-lou | 2010-11-13 02:41 | |
![]() | "Det är ju inte så att arbetstagaren med flit har försummat att komma till jobbet i tid." I det stora hela - vad spelar det för roll menar du? Arbetsgivaren har får ju samma resultat oavsett om du är försenad med vilje eller inte, nämligen att han inte har nån anställd på plats. Klart man kan tycka att det är en förmildrande omständighet men kommer man ständigt sent oavsett så fattar väl vem som helst att en arbetsgivare inte kan ha kvar dig? | |
| le-lou | 2010-11-13 02:44 | |
![]() | miss jk skrev innan detta att man har ansvar för att se till att man är på plats i tid och jag håller med. Vet man att det kan bli trafikstörningar oavsett, så får man väl åka tidigare. Eller byta jobb så man har närmare till arbetet. Min arbetsgivare skulle inte bry sig ett smack om jag kommer försent jämt och ständigt pga bilköer. Han skulle förmodligen fråga sig varför jag inte ser till att kalkylera in den tiden och helt enkelt starta tidigare på morgonen. | |
| witchgame | 2010-11-13 03:13 | |
![]() | Ja det verkar vara en besvärlig situation, givetvis kan han inte säga upp dig bara sådär huxflux, som tidigare nämnts, men å andra sidan måste man ju lösa problemet med att kunna komma i tid, mitt förslag är att du köper en bil och planerar din körning så det fungerar med arbetstiden, och har du inget körkort, passa på och ta en intensivkurs och ta det nu när du är ledig. kram och lycka till ! | |
| Mindymoo | 2010-11-13 03:17 | |
![]() | Men till sakfrågorna: Att bli uppsagd under mammaledighet är inte okej. Att bli uppsagd utan föregående varningar och förhandling är inte heller okej. Det finns lagar, regler och avtal som både arbetstagare och arbetsgivare har att förhålla sig till, svårare är det inte. Att komma försent till jobbet är självklart inte bra, men i detta fall är det bara något som arbetsgivaren drar till med och chansar, gissar jag. | |
| Stippe1 | 2010-11-13 05:27 | |
![]() | Ibland är det bättre att bara ge upp. Tänk så här i stället: nästa gång dom skall fika på jobbet så är inte du där, och hur tror du det känns för chefen, asså liite konstigt? Först var du där, och nästa sekund inte. Då kanske han förstår vad han gjort, och du och sambon kan ju gulla med barnet. | |
| reallynx | 2010-11-13 05:39 | |
![]() | Vid upprepade förseningar kan arbetsgivaren se det som att du inte kan sköta ditt jobb på ett tillfredställande sätt och kan då avskeda dej. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-11-13 08:12 | |
![]() | Sjävklart måste man som arbetstagare komma i tid. Det är lika självklart som att man som arbetsgivare måste komma med skriftlig varning innan uppsägning där konsekvensen av att fortsätta komma försent är uppsägning. Det är inget hokus pokus och nån episk fråga om arbetstagarens oförmåga etc. Det är som arbetsgivare din skyldighet att följa den enkla uppsättning av regler med varningar och konsekvenser på dessa som ska ligga som grund för uppsägning. Då kan ju arbetstagaren välja att skaffa bil till exempel så att man kan äga punktligheten och därmed sin anställning själv. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-11-13 08:31 | |
![]() | Att du har blivit uppsagd under din mammaledighet är extra osnyggt. Det här ska du inte acceptera. Din arbetsgivare måste ha ganska mycket på fötterna för att kunna säga upp dig av ett sånt här skäl. Om du har varit försenad många gånger och ni har haft samtal om det, där du har blivit varnad om att du kan bli uppsagd, då kanske du sitter lite illa till. Men då måste arbetsgivaren ha kvar dokumentation om att dessa samtal har ägt rum. Om det är som du säger, att du tar ett tåg som ska vara framme med god marginal, då tycker jag att du har gjort allt man kan förvänta av dig. | |
| Suddenly | 2010-11-13 08:34 | |
![]() | Jag håller med Birgerkung, arbetsgivaren måste ta det med dig här först så att du har möjlighet att hitta andra lösningar. För givetvis är det ditt ansvar att komma i tid och det inbegriper att flytta till platser där man är beroende av en enda tågavgång. Jag förstår att man vill flytta om familjen växer o s v men det är många som bor kvar där de bor fast de bor trångt, just för att de behöver ha kvar sitt jobb. Så det är ändå ett ansvar man har själv. Men som sagt, uppsägningen har ju inte gått rätt till för det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-13 09:10 | |
![]() | kolla upp så dom inte gått i kk för då har du rätt till 6 månaders ersettning,och är man inte med i facket får man skylla sej själv.hoppas du lär dej till nästa anställning att vara med i facket | |
| eeistan | 2010-11-13 09:15 | |
![]() | Det var en konstig arbetsgivare som meddelar uppsägning via telefon... vad är det för företag du har jobbat hos? | |
| YamahaJet | 2010-11-13 09:33 | |
![]() | Sannolikt ett företag som anser sig ha hittat en bättre lämpad anställd och har andra göromål om dagarna än att skicka massvis med skriftliga varningar, möta upp de anställda, förhandla med facket, diskutera med SJ, osv. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-11-13 09:58 | |
![]() | Frågan är väll om TS ens vill jobba kvar. Jag tror inte tiden är det avgörande trots allt. Om jag fått sparken på grund av bristande förtroende från min chef så hade jag ställt till med ett jävla liv, oavsett om det var mitt "fel" eller inte, bara för att försöka nå en mer ekonomiskt fördelaktig avslutning på jobbet. Till detta kan facket vara väldigt bra att ha. | |