Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade53
Mobilspel
Pågående18 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
limpan__22010-11-25 18:38
Antal inlägg: 2847

En grekiskt statsobligation är ju annars en investering som ger en bra avkastning om man tror att landet kommer klara betala tillbaka pengarna. 12,06% får man nu om man köper den tioåriga obligationen...

krill_master - Ej medlem längre2010-11-25 19:13
Antal inlägg: 1576

orkar du och beloppet är ok så kolla lite på valutor.
det kan räcka med andra och tredje decimalen i valutavärdet för att du ska tjäna några tusenlappar i veckan.

är det oroligheter i "oljeländerna" stiger dollarn garanterat inom 48 timmar, köp fort när du ser på morgonnyheterna att det brutit ut nåt litet krig där sälj fort om två dagar osv...

köp yen fort som fan nu. efter nyår och julhandel exporterar japan och tex korea mindre, sälj yen innan.

sker det en liten jordbävning eller tsunami i ett litet tusristland sjunker värdet på valutan, men det stiger rejält inom 5 månader när det är uppbyggt igen..

finns massa förutsägbara saker som alltid går igen. men tipset är snabb handel, oftast 1 - 4 dygn. och decimalerna.

men ett jäkla jobb............ bara värt det för dem som har råd att handla med hyfsat stora belopp och agerar fort. men vinsterna är enorma.

krill_master - Ej medlem längre2010-11-25 19:35

det är likadant med aktier, kolla på tex den szhwetsiska marknaden som inte nödvändigtvis är så PK.

efter ett presidentval i usa eller i inledningen av ett krig köper du i vapenindustrin, det stiger garanterat ganska omg efter ditt köp.

innan tex vår och höst kollektion kommer ut köper du billigt i tex textilindustri i länder som pakistan, indien och mindre fattiga asiatiska länder,
inom 3 månader efter varan exporterats har din investering ökat.

är det svält eller epedemier i afrika över alla nyheter och löpsedlar köper du i läkemedelsbranschen.

ryssarna exporterar skitmycket gas till gamla östblocksnationer som idag saknar kärnkraft tex polen, till vintern ökar förbrukningen, aktien stiger. den sjunker med våren så sälj fort. och tappar snart efter du sett på nyheterna att de vill bygga ett kärnkraftverk i ett grannland.

utnyttja nyheterna och obalansen i världen och strunta mer i aktiemäklares tips, gå på logik och satsa på aktier som kan anses vara lite "smutsiga" så har du din avkastning garanterat säkrare än den normala börsen för den vanliga offentligheten.

men allt sånt tar mycket av din tid, det är en avvägning som kanske inte är möjlig eller prioriterad. det finns stora vinster att göra där ute i den världen. men det kan äta upp din livskvalitet. men tänk på att en vanlig aktiemäklare eller rådgivare ofta är försiktig, vag som tusan och
endast handlar med aktier som följer ganska trista små rörelser och det är dina pengar som går förlorade, inte hans. han är för smart för att satsa dem där han vill att dina pengar arbetar. han gamblar med sitt arvode på helt andra områden och låter dina hålla en ok balans på asea och ericsson mm.

så lycka till och fatta inga förhastade beslut.

YamahaJet2010-11-25 19:45
Antal inlägg: 2239

Krill, har du några belägg för att dessa strategier fungerar? Textil- och energiindustrin är knappast de enda på börsen vars resultat regelbundet skiftar med årstiderna, men aktierna i sig handlas knappast till olika nivåer beroende på kvartalsvinsterna. Det hade möjligen varit fallet om utdelningen baserades på kvartalsrapporterna och delades ut med samma mellanrum, men eftersom det sker årsvis idag så är ett kvartalsresultat extremt ointressamt i sammanhanget.

Lika skeptisk ställer jag mig till valutahandeln. Om det systematiskt går att tjäna pengar på enkla grunder såsom jordbävningar eller bilbomber, på denna marknad där tillförseln av nytt kapital är låg, då måste det innebära att precis lika många investerare systematiskt och långsiktigt förlorar pengar på att göra precis tvärtom mot det du beskrivit. Och det har jag svårt att tro.

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-25 19:56
Antal inlägg: 4429

banken kan vara ett bra bollplank? dom flesta bankmännen lurar nog inte sina kunder.

blue_moon2010-11-25 19:57
Antal inlägg: 9713

Så avancerade affärer ger jag mig inte in på, men jag gjorde en lyckad valutaspekulation i liten skala för några år sen. Köpte dollar för 4000 kr när de stod i 6 kr och sålde rubbet ett år senare med en förtjänst på 1600 kr skattefritt.

krill_master - Ej medlem längre2010-11-25 20:00

jo, men efter tex en katastrof i ett litet fattigt turistparadis pumpas indirekt västvaluta in i alla dess former och det återuppbyggs fort. där sker en ganska markant kurva på den korta perioden. köp tidigt och sälj under uppgång, häng inte kvar och bli girig. det planar ut fort.

victorylife.ch tex har om man letar intressanta aktieplaceringar som leder till nya länkar, där finns historik att tillgå om man orkar klistra in och googla vidare från det. till slut upptäcker man att det handlas både ganska fult och dessutom mestadels med allt från barnarbetebranscher, stöd och epedemidrabbade områden och UEindustrin till militär och vapen producenter. och lägger man deras kurvor med datum och tidsrymd intill en tex "detta hände i världen 2009" utgåva framgår kurvorna ganska tydligt.

kolla bara israeliska fruktföretags toppar och dalar i omsättning och kurs gentemot när det varit lungt resp hett på västbanken.
går hamas med på en vapenvila så investera i apelsiner, skickar de ut mer än en självmordsbombare så sälj fort som fan.

jämför kurser med nyhetshändelser. det finns ett mönster där.

YamahaJet2010-11-25 20:01

Självklart lurar bankmännen dig, de hänvisar dig till nåt lågavkastande sparande i bankens egna pensionsfonder med extremt höga avgifter, därför att rådgivaren själv får en hög provision på det, och han bryr sig mer om sin plånbok än din.

YamahaJet2010-11-25 20:04

Men vänta lite, först säger du att man ska köpa fort som fan efter en katastrof (jordbävning), och nu säger du att man ska sälja fort som fan efter en katastrof (självmordsbombare)?

blue_moon2010-11-25 20:05
Antal inlägg: 9713

Instämmer med Yamaha. Bankmännen är säljare, inte rådgivare.

ANDERStG2010-11-25 20:16
Antal inlägg: 7560

Varorna till julhandeln är väl exporterade för länge sedan. De skickas ju per båt och är så gott som utradade i affärerna redan.

YamahaJet2010-11-25 20:24

Varorna till julhandeln anländer till Sverige i september-oktober. Då har de färdats på båt i 6-8 veckor, och blivit tillverkade/sålda ytterligare några veckor dessförrinnan.

zlipzten - Ej medlem längre2010-11-25 20:28
Antal inlägg: 1466

Är också missnöjd med min banktjänsteman. Helt klart tänker de mer på sin plånbok än på min.

krill_master - Ej medlem längre2010-11-25 20:29

sälja fort, alltså inte hänga kvar och bli girig menar jag.

men jo, personligen är jag otålig och vill se resultat.
denna veckan, inte om 15år.
hotas det med handelsembargo och bilbomber mot stater som israel eller om unicef/rädda barnen etc gör ett kampanjår i bommuls och textil industrin så dumpar jag både apelsin, stjärnfrukt och länder där barn syr kläder.
då ökar med stor säkerhet fruktimporten från tex sydamerika och H&M, lindex, ikea mfl vänder sig till gamla öst istället.

och ganska snart sker det marginella förändringar även i decimalerna på valutan för små nationer med små valutor är roligare marknader och påverkas lättare.

jag har inte tid, motivation, riskkapitalet eller lust längre men tittade mycket på just sånthär för några år sedan. är självklart ingen 110% gecko kille med multummiljoner, men vet vad jag sett för resultat och hur dessa saker ofta följer varandra.

har prioriterat om och är nöjd med det jag har och satsar på annat kul och familjen. men är helt säker på att det ännu följer den naturliga utgången och att pengarna ligger i kölvattnet bakom sånt som vi tex ser på tv som en katastrof eller trgedi, krig, svält etc om man bara hittar rätt tajming. och fan så mycket roligare än sparbankens pensionsspar.

monk - Administratör2010-11-25 20:33
Antal inlägg: 2379

mitt råd är att fråga de så kallade "experterna" på banken, och sen göra tvärt emot... alternativt låta en apa kasta pil på en tavla med namn på aktier =)

Stenknäck2010-11-25 20:40
Antal inlägg: 430

Är det en liten summa pengar t ex 10-20 ja upp till 50 tkr så ska du ställa dig frågan NÄR har du tänkt använda dem? Dvs inom hur lång tid. Rör det sig om bara upp till 2-5 år så leta upp ett bra bankkonto t ex där du låser pengarna under t ex en viss tid så får du bättre ränta. Är du inte van vid aktier eller aktiefonder så ge dig inte in på det. Sätter du pengarna på ett bankkonto så vet du vad du får om du får en garanterad ränta. Det blir inga höga summor ska du veta med bankkonto men det är åtminstone säkrare än fonder (gäller alltså om du sparar på kort sikt). Sparar man på länge sikt och är ung ska man satsa på aktiefonder. Ge dig inte in på aktier om du inte förstår dig på det. En aktieportfölj ska innehålla uppåt 10 olika slags aktier. En aktie kan rasa och du kan mista allt. Gå inte in på banken för där sitter bara bankrådgivare som har provision på att få dig till att satsa på bankens produkter.

Stenknäck2010-11-25 20:45
Antal inlägg: 430

Sen glömde jag en sak. Har du gått in och valt till PPM? Det är jätteviktigt att man gör det. Om du inte vet vilka fonder du ska välja till PPM så ta Statens alternativ där är färdig mix som passar efter din ålder.
Lycka till!

martagnu2010-11-25 20:54
Antal inlägg: 30

www.kiva.org/

Låna ut dem i mikrolån.

krill_master - Ej medlem längre2010-11-25 20:56

TS, jag hoppas du hittar något som passar dig är allt jag kan säga. vi har alla olika synsätt på pengar och det är ett svårt ämne att tipsa inom.
alla banktyper, mäklare, fondpersoner säger sig veta bäst, hur kommer de sig att de jobbar 8 - 17 för en månadslön då? ställ dig den frågan innan du litar på rådet du får.

SkySpy_2010-11-25 21:05
Antal inlägg: 4418

Skulle säga rent spontant aktier. Sen att ta hjälp av någon oberoende sajt så som www.stockpicker.se/p...uc ts/spnl/ som referens vid köpa samt sälja. Har själv gått med stor vinns genom att bara ta del av deras newsletter. Kan rekomenderas. Sen är det lite självuppfyllande. Ju fler som tror på stockpickers "pick" av aktie desto bättre går ju aktien delvis också. Gå aldrig på bankernas rekomendationer av aktier då de aldrig själva tjänar på att ge en bra analys. Dom kan rekomendera vilken skit som helst men har ändå samma lön. Min åsikt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?