Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 663

Forumkategorier

Användare Inlägg  
raiker2010-12-16 10:29
Antal inlägg: 62

för att svara på din fråga utan att flyta ut i en massa annat.
vi vuxna köper det vi behöver när vi behöver det under året men min man brukar få för ca ca 1000 och barnen ca 3000 /st.
god jul

Maja G2010-12-16 10:50
Antal inlägg: 10730

det beror väl på hur många man köper till?

Jag köper för ungefär 1200-1500 kr till mina barn vardera.Bara sånt som de behöver o vill ha..
Min man får också det han behöver..I år ska han få en stöveltork
( eller vad det nu heter) eftersom han är mycket ute o fiskar o stövlarna blir blöta ( av svett!!)
Vet ej vad de kostar ännu..
Mamma o svärmor får väl för några hundra var..

Köper inget skräp utan det ska vara saker som de behöver o vill ha...

Själv önskar jag mig bara massage+floating....Så ni vet:)

Tess 082010-12-16 10:52
Antal inlägg: 18003

300-400 kostar en skotork :)

Jag försöker också hitta saker som passar personen som ska få det. Det är inte alltid priset man ska titta på

Tvålis - Ej medlem längre2010-12-16 10:54
Antal inlägg: 4429

Barnen får för max 500 spänn var. Syskonbarn 150 spänn (där börjar det bli svårt att hitta bra grejer)..

Zaskia - Ej medlem längre2010-12-16 11:04
Antal inlägg: 576

Julklappar behöver inte vara dyra. Till barnen kan kritor och ritblock och målarböcker vara bra. Man kan gärna låta bli att köpa julklappar åt vuxna. Det mysiga med julen är ju inte främst klapparna utan samvaron med familjen. Man kan sjunga tillsammans, spela spel och ha högläsning. Då saknar man inte julklappar.

zlipzten - Ej medlem längre2010-12-16 11:05
Antal inlägg: 1466

Vi hade en gammal släkting som alltid gav mjuka paket, ofta hemgjorda. Barnen älskade ändå hennes grejer. Sista julen hade hon faktiskt slagit in en socka till ett barn och den andra sockan till ett annat barn. De sa "ok, vi kan ha dem varannan dag".

Tycker det är bäst att göra upp antalet paket och kostnad med dem man ska byta med. Det varierar väldigt mycket.

marianne_792010-12-16 11:18
Antal inlägg: 13

Hemma hos oss är det lite olika. Till de vuxna köper jag för ca 200-300/person. Till mina barn blir det ngt mer, för dem är det viktigare att de får lika många än vad priset är.

Dino782010-12-16 11:39
Antal inlägg: 194

Köper för 100-200 år min pappa och bror. Bakar åt resten av släkten (uppskattat!).
Min dotter får för säkert 1000:- och sambon för några hundra. Summan är inte det viktigaste...hittills har jag köpt för 300:- åt honom och funderar på en bok på det av hans favoritförfattare som nyss släppt en ny.
För mig är vare sig summa eller kvantitet viktigt, bara det är tanke bakom.
Skulle bli mer glad för en påse chips (som jag älskar) än en spa-weekend (bryr mig inte om sånt).

Megaherz2010-12-16 11:51
Antal inlägg: 3304

Andra julen i rad där jag inte har råd med julklappar. Min pojkvän får en (rätt dyr faktiskt :o).
Hade tänkt köpa något litet till aupairungen - men hon blev skitsur över en present från skolan som "bara" kostade 5€ (de skulle köpa något mellan 1-5€), så jag struntar i det :o

Annars får familjen nöja sig med att jag flyger till Sverige

caughtbock2010-12-16 12:15
Antal inlägg: 7699

Jag brukar lägga sammanlagt ca 1000 kronor på alla klappar, vilket visserligen är rätt lite, men i år har jag precis flyttat till eget boende och känner mig något barskrapad. Därför har jag inte köpt något än och vet inte om jag kommer att göra det heller. I bästa fall blir det något litet till de allra viktigaste, typ syskonen, mamma, mor- och farföräldrar och ett par kompisar. Tur att man inte har så stor släkt...
Long story short: en klapp var med en budget på ca 500 kr (totalt). Vissa får lite "dyrare" saker, andra en chokladask.

Pojkvännen får nöja sig med min kärlek, because it's oh so good.

Codex - Ej medlem längre2010-12-16 13:00
Antal inlägg: 3137

Jag avskyr julhetsen, men nu har vi en fin tradtion:

Vi har varje år köpt en varsin bok som man tycker om/eller skulle vilja läsa. Sedan lägger alla "sin" inslagna bok i en stor säck, och alla får sedan dra en julklapp ur säcken.
Man öppnar en åt gången och pratar lite om boken innan det är nästas tur.
Barnen får iofs julklappar, men det är ganska nedtonat, och varje familj köper julklappar åt sina egna barn och inte någon annans.

Det är väldigt skönt att ha det så här. Jag tycker det är roligt att klura ut vilken bok jag ska köpa detta år och eftersom det är den enda julklapp jag köper så blir jag inte speciellt stressad och det är glädje bakom inköpet.

(I år ska vi tyvärr vi fira med en som inte gillar böcker, så i år får vi byta boken mot valfri annan julklapp för ca 100:-)

Träsmak2010-12-16 13:06
Antal inlägg: 882

100? Vad får man för det? Vad snåla alla verkar vara här på betapet.

Megaherz2010-12-16 13:06

Codex: låter som en jättebra idé! Får jag komma till din släkt? :)

Megaherz2010-12-16 13:09

Träsmak:
Jag har en inkomst på 3000kr, det ska då räcka till flyg och julklappar till 15+ personer. Snålhet är väl ett måste.

Yonderboy - Ej medlem längre2010-12-16 13:22
Antal inlägg: 1661

Finns väl ingen övre gräns men de dyraste hitentills har legat på 2000 ca
Spontana presenter är trevligare!

slånbär2010-12-16 13:24
Antal inlägg: 5539

Min sambo är kass på julklappar så vill jag ha nåt så måste han veta precis vad annars blir det helkonstiga grejer. Själv är jag en sån som hittar precis rätt grejer till rätt person. Hur mycket pengar vi lägger ner på våra respektive klappar spelar ju ingen som helst roll eftersom vi är sambor och har gemensam ekonomi och det är jag som sköter om allt det ekonomiska.

Codex - Ej medlem längre2010-12-16 14:10
Antal inlägg: 3137

Megaherz: Du är mer än välkommen, vi firar alltid så många som möjligt tillsammans!

Träsmak: Det är väl bara att bestämma en annan summa....
Vi brukar lägga den mesta energin på att spela spel och ha det mysigt hela natten, istället för att inrikta oss på julklapparna.

hayabusa2010-12-16 20:49
Antal inlägg: 107

Jag tog nog i förra året till min man som fick ett Xbox 360, detta året får det bli en parfym istället.

waliop2010-12-17 01:27
Antal inlägg: 203

Julen har hamnat snett!
I år GÖR vi något tillsammans. Hatar denna prylhysteri. Alla vet att dom som har råd inte har tid och dom som har tid har inte råd.
Det finns ingen jämlika i julklappar därmed. Så gör inga regler ge efter lust och förmåga. Julklappslistor är för små barn. om du inte vet vad den eller dom vill ha, pröva att ge dom en bättre lyssnare nästa år!

Mia W2010-12-17 09:53
Antal inlägg: 180

Vi har maxgräns 300 kr, jag har 7 personer att köpa julklappar till. Det blir praktiska saker eller något som man förr eller senare kommer att äta/dricka upp. Det är ju en direkt utgift, men indirekt är den ju inte riktigt lika stor eftersom en del av julklapparna som jag får, är sådant som jag skulle skaffat mig i alla fall. Vi som ger (och får) känner varandra så väl att vi vet vad som kan vara lämpligt att ge. Jo, det är ju två till som får julklappar, dock inte så dyra sådana, hundarna Felix och Hilda.

Det är trevligt att samlas kring utdelning och öppnande av julklapparna. Yngst får öppna först och så går vi laget runt tills alla paket är öppnade.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?