Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 663

Forumkategorier

Användare Inlägg  
exmortem2010-12-19 06:07
Antal inlägg: 142

Jag är värdelös på att koka ris och skulle knappast ha tålamod med en riskokare men däremot har jag upptäckt boil-in-bag och det blir perfekt resultat. Mitt tips är att vänta med riskokare till senare och istället satsa på en stavmixer. Md en sådan kan man ju faktiskt busenkelt trolla ihop soppor, röror, såser och mos.

lsaw2010-12-19 08:45
Antal inlägg: 351

Jag har slutat att äta ris. På den tiden jag åt det, så kokade jag upp till 5 dl (+1 liter vatten) i mikron - alltid bra resultat. En riskokare då man skall koka mer, hade säkerligen givit mer tid och inspiration till övriga köksbestyr.
Bra present!

Tess 082010-12-19 10:49
Antal inlägg: 18003

Jag har aldrig lyckats koka över när jag kokat ris i vår riskokare.
Det fixar allting själv och har en Kok-funktion och sedan en Varmhållningsfunktion den slår över till automatiskt när risen är klart :)
Jag tycker att det är ett bra köp!! Sen att den inte används varje dag är ju en annan sak :)

blue_moon2010-12-19 11:03
Antal inlägg: 9713

slånbär
Ursäkta beskäftigheten!
När man ställer en fråga i en tråd får man dock räkna med att få en mängd svar som inte är relevanta. Vissa vill göra sig lustiga, andra vill framhäva sin egen förträfflighet men jag tror ändå att de flesta är genuint hjälpsamma.

Ålandspojken - Ej medlem längre2010-12-19 12:01
Antal inlägg: 226

Precis som exmortem vill jag rekomendera boil-in-bag, det blir nästan alltid bra, förutsatt att man har tillräckligt med vatten i kastrullen... och att man inte spelar Betapet samtidigt... så att vattnet kokar bort och påsen bränner fast... i finaste grytan som man fick av mor till julklapp... vilket i sin tur ledde till viss rökutveckling vid spisen... som gjorde att brandvarnaren började tjuta... vilket oroliga grannar hörde och kom hitrusande i vild panik... men annars är boil-in-bag bra!

Birgerkung - Spelvärd2010-12-19 12:03
Antal inlägg: 2392

Slånbärs andra inlägg i den här tråden ska jag skriva ut, rama in och sätta upp på väggen. Skönt med någon som säger ifrån ibland.

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-19 16:39
Antal inlägg: 37631

Finns det riskokare för 10 personer?i så fall vad någonstans och vilket märke är bäst ?

Lillstölla2010-12-19 16:52
Antal inlägg: 23831

Instämmer nog allt med Lill-IT att en enkel kokbok eller en matlagningskurs vore nog en bättre idé. Vad händer när alla ledsnat på att käka ris?

Rooibos-Rob - Ej medlem längre2010-12-19 16:54
Antal inlägg: 926

Jag har en YamahaJet de luxe. Är supernöjd med den.

Gitarrmagnus2010-12-19 17:17
Antal inlägg: 5045

Kokbok och kurs. Man måste ju äta nåt till riset också.

slånbär2010-12-19 17:20
Antal inlägg: 5539

Lillstölla-Jag har ju inte tänkt mig att dom enbart ska äta ris! Kokbok och hjälpsamma tonåringar har hon ju redan, bohaget är på väg att delas upp(flyttar nu efter Nyår) så ingen ,inte ens dom själva, vet vilka av alla köksprylar som ska bo hos vem. Dom har massor av kökssaker eftersom mannen är oerhört matlagningsintresserad , duktig och därför den som stått för Aall matlagning. Det dom inte har ,just för att han är så duktig, är riskokare så det finns ingen risk att det blir så att hon redan har en. En kastrull och matlagningskurs-visst men hon är faktiskt en kvinna med en ganska hög position i yrkeslivet , oerhört välbetald men då även mycket upptagen och kommer inte ha nån tid över till en matlagningskurs. Hjälpmedel i vardagen kommer behövas och om hon inte behöver passa en kastrull med ris så kan hon lägga tiden på att göra tillbehören.
Ni som har riskokare-funkar det lika bra med basmati och jasminris?

Birgerkung- du är rolig du ;-D. Jag orkade bara inte med att läsa alla andra förslag på saker att ge eftersom tiden tryter och jag måste köpa Julklappen snarast. Har liksom inte tid med trams såhär före jul. Annars är jag väldigt medveten om att det lätt spånas iväg och kommer en massa irrelevanta inlägg så fort man startar en tråd, vilket man självklart får räkna med men just den här gången ville jag bara ha raka svar på en enkel fråga.

zlipzten - Ej medlem längre2010-12-19 17:23
Antal inlägg: 1466

Jag vet inte så mycket om riskokare och orkar inte heller läsa alla inlägg men köp en du. Det låter ju fint att man slipper passa koktiden + att det blir bra resultat. Om man sen ändå vill använda sin riskokare kanske både intresse och kunskap om olika sovel tillkommer.

Lillstölla2010-12-19 17:26
Antal inlägg: 23831

slånbär: du att tro det eller ej, det förstår jag med, men min poäng var väl mer, ge henne nåt hon har nytta av, stekpanna, kastrull osv. Vet av erfarenhet hur krångligt det blir att plocka fram alla de där äggkokarna, fritöserna osv när nyhetens behag försvunnit.

Sen undrar jag ju dock över din mening " och om hon inte behöver passa en kastrull med ris så kan hon lägga tiden på att göra tillbehören" Har man tid att göra dom har man väl tid med en kastrull med ris eftersom det sköter sig självt. Men men, hoppas du hittar nån julklapp som passar.

boffertomte2010-12-19 18:09
Antal inlägg: 1128

Ge henne en glassmaskin. Glass är godare än ris. Dessutom kan man koka ris utan riskokare men man kan bara under stora umbäranden göra glass utan glassmaskin.

Jag har en glassmaskin, vill jag tillägga, och jag ÄLSKAR den.

Optima2010-12-19 18:10
Antal inlägg: 237

Jag har en riskokare och jag säger det - om min lägenhet skulle börja brinna så är riskokaren och min laptop de första sakerna jag skulle rädda. Det var en ganska billig apparat, runt 150:- vill jag minnas att den kostade, och jag är hemskt förtjust i den, den är superenkel att använda och att rengöra. Man kan dessutom använda den till att koka pasta och potatis eller ångkoka grönsaker, så om din vän inte är så haj i köket så är det ett rätt bra redskap.

Aviator2010-12-19 18:13
Antal inlägg: 105

Jag skulle satsa på en Ducati i.s.f en riskokare. Men det är min åsikt det :-)

slånbär2010-12-19 18:31

Vad är en Ducati då?

Gitarrmagnus2010-12-19 18:33
Antal inlägg: 5045

En motorcykel

slånbär2010-12-19 18:37

Ja det vet jag ju att det är men jag tänkte att det gällde nån hushållsprodukt som hette så också eftersom tråden handlar om just det. Det är väl rätt långsökt att jag skulle gå och ge henne en motorcykel i julklapp istället för en riskokare???

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-12-19 18:41
Antal inlägg: 439

finns det nåt märke bland riskokare som är bättre än de andra?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?