Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 18 660 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-23 15:06 | |
![]() | Jag hade en kompis som brukade ta med sig egen mat till caféer. | |
| gnill | 2010-12-23 15:15 | |
![]() | Jag tycker man ska kunna be/fråga efter vad som helst, om man gör det på ett trevligt sätt. Däremot har man ingen rätt att bi sur om det inte finns. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-23 15:18 | |
![]() | Hm... Min mamma bryr sig jättemycket om mat och att alla gäster ska vara nöjda. Fast hon är lite ängslig och känslig när det gäller bjudningar. Om någon bad om salt OCH peppar skulle hon ta det personligt och referera till den där middagen som blev misslyckad. I flera år efter det inträffade. | |
| Wonderlands_ | 2010-12-23 15:20 | |
![]() | Gnill: precis. Det är ju sunt förnuft. Och om man har en så uppstyltad stämning över en middag att man inte ens känner att man kan be värden eller värdinnan om något - då är det antagligen ingen speciellt trevlig tillställning heller. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-23 15:28 | |
![]() | Om en person ber om salt, hur ska man tolka det? Jag saltar inte på mat så jag har ingen egen erfarenhet. 1) Maten saknar salt och smakar därför disktrasa. Kocken har gjort fel. 2) Bry er inte om mig. Jag är saltmissbrukare och sabbade mina smaklökar för 20 år sedan. Utan salt går det inte för mig. 3) Salt är en smakförhöjare som tar fram det bästa ur all mat. | |
| __SaNnIs__ | 2010-12-23 15:32 | |
![]() | Värdinnan eller värden ska ju fråga om n ågon ska ha mjölk eller socker till kaffet. Självklart ska det redan stå framme! Ketchup är väl inte så många som vill ha till julbordet. Men självklart ska man väl kunna be om det om man känner att det är ett måste. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-23 15:33 | |
![]() | Mina gäster får självklart så triviala tillbehör som salt, socker och ketchup om de ber om det. Mjölk till kaffet brukar vi inte heller sakna. Olivolja har vi faktiskt också hemma om någon skulle önska det. Man rotar inte i andras kylskåp om man inte har den tillåtelsen. | |
| gnill | 2010-12-23 15:33 | |
![]() | Larvbrud, behöver du tolka det? Om du har salt hemma är det väl bara att ta fram det när någon ber? Måste du veta varför? | |
| gnill | 2010-12-23 15:36 | |
![]() | Apropå uppstyltade bjudningar: Bästa middagarna (roligaste och godaste) är hemma hos en vän till mig som varken kan organisera eller laga mat. Det gör att inget är klart när gästerna kommer och alla lägger sig i matlagningen (någon springer ut och handlar nåt om det behövs) och vi dricker vin och har trevligt under tiden. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-23 15:36 | |
![]() | Gnill: Det är klart jag inte behöver veta för att ta fram det. Det skulle jag ju göra. Fast min hjärna skulle börja snurra på och jag skulle inte kunna utesluta att det rörde sig om alternativ 1. Nämligen att min mat är kass. Nu är min mat lyckligtvis kass och jag tar inte illa upp om det uppdagas. Min mamma däremot som bryr sig väldigt mycket om mat, skulle börja anklaga sig själv om maten varit smaklös. | |
| Cassano | 2010-12-23 15:38 | |
![]() | Minns ni frågan? Vad kan man be om? Var går gränsen? mjölk/socker till kaffet tycker jag också är ok. Ketchup till julbordet är på gränsen. Men det är sådant som man normalt har hemma. Lingon till steken (om det tex är gelé serverat?)? Saft att dricka om det serverats vatten och mjölk? | |
| gnill | 2010-12-23 15:45 | |
![]() | Ja, som sagt, ber man trevligt kan man be om allt. Jag säger som någon innan, om jag fick veta att mina gäster inte vågade fråga skulle jag tycka det var tråkigt. Rota i kylskåpet däremot = NO-NO. Det är bara några få mycket nära vänner som jag har och som kan rota i mitt kylskåp (och jag i deras). | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-23 15:50 | |
![]() | Fast på vilket sätt hjälper det att man ber trevligt? Det skingrar ju inte farhågorna hos den eventuellt självkritiska värdinnan/värden. Om jag var en saltmissbrukare hade jag berättat det i samband med att jag frågade om extra salt. | |
| ANDERStG | 2010-12-23 17:48 | |
![]() | www.ibelieveinadv.co...ot toms.jpg Hoppas inte gästerna är för fina för att daska baken... | |
| Yamma | 2010-12-23 17:49 | |
![]() | Personligen tycker jag att det är pinsamt om mina gäster vill ha något som jag inte ställt fram, jag vill att de ska ha allt de önskar. Jag skulle genast rusat och hämtat det och bett om ursäkt för att jag glömt! | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-23 18:10 | |
![]() | "Helt rätt, man ska låta kappan fladdra fritt så man kan känna sig mer genuin eller mer bildad beroende på situationen." jag döööör :DD Haauskan hassu, AnderstG. :) Hemma här får alla ta vad de vill av det som finns - även av det i skåp och i kylskåp. | |
| Bettanse | 2010-12-23 20:18 | |
![]() | Vid julbordet går denna goda ingrediens fetbort, och så brukar jag prepparera mig med medicin mot vanlig mjölk och om det är parfym o vissa blommor. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-12-23 20:24 | |
![]() | just ketchup kan jag ibland neka barnen... mer för att den tat över för mycket smaker. Men mina gäster får nog hitta på mer uppsrrndeväckande grejer om jag ska förfasas... | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2010-12-23 22:15 | |
![]() | Yamma: Jag skulle inte skämmas det minsta för att ketchup saknas i utbudet på mitt julbord. Jag tycker inte du behöver göra det heller. :) Men jag förstår principen, även om jag som gäst inte skulle be om något som inte dukats fram. Då står jag hellre utan. | |
| Tjattefackap | 2010-12-23 22:20 | |
![]() | ketchup på julbordet får jesusbarnet att gråta. | |