Spelrum
Giraffen29
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade49
Mobilspel
Pågående18 671

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Yamma2011-01-07 12:37
Antal inlägg: 2285

Gräddnos: Jag var ute jämt som barn och är ofta sjuk. Det har inget med varandra att göra.

Till TS: det verkar slappt att inte vara ute på flera dagar i sträck, men jag tycker inte att man måste vara ute i dåligt väder.

le-lou2011-01-07 12:48
Antal inlägg: 17500

Vad är då dåligt väder kan man fråga sig?
Ingen begär ju att man ska släpa ut barnen i ösregn eller -20.
Men nu är det vinter med vinterdagar, i våra delar av landet har det på sin höjd snöat under dagen, kallt och det kan blåsa lite - men det finns kläder för det.
Är det klart och krispigt ute så är det väl inte dåligt väder?

Engelein2011-01-07 12:49
Antal inlägg: 333

Dagis är ute varje dag. Kanske inte flera timmar om de är 15 minus eller regnar småspik men varje dag går dom ut. Ofta utflykter i skogen eller vid den lilla dammen som ligger nära beläget.

Yamma2011-01-07 13:01

Nej le-lou, jag menar inte att dagiset gjort rätt, jag bara menade att det inte ALLTID är ok att släpa ut barn, i mitt tycke. Särskilt inte med argumentet att det skulle vara hälsosamt.

Men i det fall du beskriver låter det mest som slöhet. Men det vet man ju aldrig när man inte var med själv, så jag försöker att låta bli att dra slutsatser av en hörsägen.

le-lou2011-01-07 13:04
Antal inlägg: 17500

på ett forum får man kanske räkna med s.k hörsägen , om man ska in i en tråd och svara där någon ber om synpunkter om något som har hänt.
Vad begär du? Att jag ska lägg in ljud och filmupptagning eller ?
lägg till den där kommentaren på allt du i fortsättningen besvarar här på forumet då Yamma.

Yamma2011-01-07 13:09

Tycker du om att tjafsa, eller har du bara en dålig dag...?
Jag svarade ju vad jag tyckte utifrån det jag läste. Däremot anser jag att det är viktigt att lägga in såna brasklappar, eftersom folk gillar att missförstå och skulle kunna tro att jag dömer dagispersonal på hörsägen.

Vixen2011-01-07 13:14
Antal inlägg: 163

Mina barns första dagis hade också väldigt lata "fröknar". De satt inne och ugglade hela förmiddagarna och gick bara ut på eftermiddagen om det var "bra" väder. Barnen var sjuka JÄMNT!!!

Tack och lov har vi flyttat och därmed fått möjlighet att byta dagis och pedagogik.
Numera har vi ett Walldorf-dagis, och förutom att de får hemlagad ekologisk vegetariskt mat!!! - så är de ute både på förmiddagar och eftermiddagar - oavsett väder! Det ska vara typ snöstorm alt. ihållande spöregn för att hålla dem inne.

Skillnaden är enorm - numera är mina barn ALDRIG sjuka. Det är inget skämt, vi haft EN kortare förkylning i höstas, men ingen magsjuka, inga rinnande näsor, ingen infuensa, ingen hosta, nada!

På vårt första dagis tyckte jag barnen knappt hann komma tillbaka till dagis mellan förkylningarna innan det var dags att vara hemma igen.
Så skillnaden är enorm och jag rekommenderar verkligen alla som är missnöjda med sina barns "utevistelsetid" att byta dagis till ett bättre om så är möjligt. Det tjänar man verkligen på - på alla sätt!

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-07 13:23
Antal inlägg: 1466

Ja, absolut att sund utevistelse främjar hälsan och det är inte bara dagsljuset vi behöver utan syresättningen av alla organ samt träning förstås.
Innebarn och innekatter tenderar att klättra runt väggarna också.

Tvålis - Ej medlem längre2011-01-07 14:02
Antal inlägg: 4429

en annan sak är ljud och luft miljön inomhus...

kläm - Ej medlem längre2011-01-07 14:17
Antal inlägg: 137

Alla mår bra att vara ute en stund varje dag och röra på sig!! Det främjar dessutom en god sömn.
De flesta barn tycker dessutom att det är roligt att hitta på kul saker utomhus i snön, låta fantasin flöda istället för att sitta inne vid sina datorer och dåliga luft.
Det är oftast lata vuxna som inte ser till att hjälpa barnen och klä på dom rätt så att de får tillfälle att "busa" sig trötta utomhus.

stegosaurus2011-01-07 14:35
Antal inlägg: 58

Jobbar själv på förskola och vi har som policy att vara ute en stund varje dag. Det varierar från en halvtimme till ibland hela dagen allt beroende på väder och barnens egna önskningar. Alla behöver inte göra samma sak jämt. Några vill vara inne på f.m andra vill hellre går ut senare. SJÄLVKLART stannar vi inne om vädret är extremt. Hoppas på bättring på din. Annars ta upp det med personalen. Hjälper inte det; byt ställe

skrabban2011-01-07 14:48
Antal inlägg: 1031

När jag hade min son på dagis för många år sedan så gick barnen ut varje dag. Ibland åkte de på någon utflykt och de dagar de inte var på utflykt så gick dom ut varje dag i dagisets trädgård och lekplats. Det är bara bra för barn att vara ute en stund varje dag.

MalanMos2011-01-07 16:42
Antal inlägg: 202

På min dotters första dagis (1-6år) var de ute varenda dag, oavsett väder, med undantag för extremt kalla dagar, när det var -10 ute etc.
På min dotters nya dagis (1-3år =[ ) verkar det som att de går ut någon gång i veckan när det är snö, varför vet jag inte. Även när det regnar verkar det som att de oftast får vara inne.

Min dotter är inte så noga med att vara ute men man vill ju ändå att de ska vara ute liksom.

Lillstölla2011-01-07 17:39
Antal inlägg: 23831

Har ju inte några egna barn men har jobbat på dagis under flera år och där var man ute i stort sett varenda dag antingen på förmiddagen eller eftermiddagen. Sommartid så var alla avdelningarna ute nästan hela dagarna, då åts det bara frukost och lunch inne, men ibland var det korvgrillning ute till lunch och även mellanmålet åt man utomhus.

Alla barn skulle ha med ombyten samt regnkläder och vinteroverall.

Det låter som att det är skapligt bekväm personal på många förskolor ni skriver om.

annakarineli2011-01-07 17:49
Antal inlägg: 2519

Där jag jobbar är vi allt som oftast ute varje dag. På vintern främst på förmiddagarna eftersom det kan vara lite svårt att lösa det rent praktiskt på eftermiddagarna faktiskt. Efter lunch skall först en person lägga de barn som ska sova och sedan gå på rast medan de två andra vilar med en läsgrupp vardera. När detta är gjort skall en personal gå hem, den andra gå på rast och då blir det ofta så att en person är själv med barnen en stund. Sen återstår ofta knappt en timma till det är dags för mellanmål. Att då vintertid ta ut ca. 17 barn och sedan in igen inom en timma kan vara lite knappt med tid med tanke på alla overaller och liknande. Det brukar kunna ta en rätt bra stund innan alla är påklädda och ute och sen en liten stund innan alla är avklädda och har fått på sig torra kläder och är inne igen. Under den stunden de har varit inne efter lunch händer det dessutom att de kommit igång med en bra lek som man inte vill avbryta för att vi måste gå ut. Sommartid blir det dock betydligt mera utevistelse.
Stannar vi inne en hel dag beror det ofta på att temperaturen är lite väl låg eller att det är riktigt busväder. De flesta barn tycker om att vara ute, men några hatar det ju rent av och älskar däremot att få bygga med lego inne eller pyssla, de kan vara ltie mer svårövertalade att få ut, men som regel är vi alla ute en stund på förmiddagen i alla fall. Beroende på om barnen är först eller sist ut är de ute mellan 1-2 timmar. De barn som inte tycker om att gå ut hittar ofta på allt möjligt för att komma ut så sent som möjligt! :) Utevistelsens omfattning eller vara eller icke vara är en avvägning från dag till dag. Visst behöver vi vara ute, men om barnen leker fantastiskt inne -då finns en poäng i att inte avbryta den leken också. Genom leken lär vi allt och lek hör barnens liv till och som någon sa -det är ingen som kommer och stänger av datorn för oss för att nu är klockan elva och nu ska vi gå ut! Avägning som sagt, men visst är utevistelsen mycket viktig.

annakarineli2011-01-07 17:51
Antal inlägg: 2519

Ett litet tillägg: Häromdagen var det helt fantastiskt väder -men eftersom hela gården hade förvandlats till isbana efter nyårshelgen så kunde vi bara inte ta ut några andra än de äldsta barnen. Det gick knappt att gå.

pion ekrot2011-01-07 18:51
Antal inlägg: 3340

Men vad är det för risig attityd som lyser igenom..? Det är väl inte helt säkert att det handlar om lättja. Kommunicera med dem?

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-07 19:01
Antal inlägg: 37631

jag har klarat mig från att ha barnen på dagis,så igentligen så bryr jag mig inte om hur dom gör

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-07 19:03
Antal inlägg: 37631

jag tycker att föräldrarna ska bestämma hur det ska vara på dagis,utan föräldrar och deras barn ,så har inte dagis personalen jobb

ThaJazzi2011-01-07 19:03
Antal inlägg: 96

Har inga barn men har praktiserat på ett dagis. Jag praktiserade på avdelningen med äldst barn (4-6 år) men alla barnen (1-6 år) var ute lika många ggr om dagen. Minst två gånger varje dag i cirka en timme- två timmar. Oavsett väder men om det ösregnar tvingas barnen klart inte ut. Jag var där en gång på våren en på hösten så det var kläder efter väder helt enkelt.
Barnen älskar det, kan inte säga det samma men man är ju där för dem haha.
Så, här är det ca 1½ timmar åt gången, två gånger varje dag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?