Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade62
Mobilspel
Pågående18 757

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-01-19 10:08
Antal inlägg: 4429

Gud vad trött jag blir. Alla dessa ordpoliser. Jag skriver possitiv också, och gick i specialsvenska i skolan eftersom jag uppenbarligen inte är begåvad med samma fantastiska ordblick som alla som har haft "vänligheten" att rätta mig. Jag sär skriver också i parti och minut och måste kolla upp typ var 50 ord jag skriver. Utan rättstavningsprogram vore jag helt förlorad i mitt jobb. Kort och gott jag är en mindre människa än alla er. Jag gratulerar er alla till er fantastiska förmåga att hantera svenska språket. Däremot så bekymmrar mig min okunnskap av vad ledarna för 2/5 av världens befolkning heter mer än min oförmåga att se när ett ord är fel eller rätt stavat.

ramsay - Ej medlem längre2011-01-19 10:13
Antal inlägg: 9204

bra tvålis.

elak kanin - Ej medlem längre2011-01-19 10:14
Antal inlägg: 551

Tja, det är ju en sida där man sysslar med ordspel. Då får man räkna med lite ordnörderi.

Birgerkung - Spelvärd2011-01-19 10:20
Antal inlägg: 2392

Normalt tycker jag att det är löjligt att kommentera andras stavfel. Men nu klagade du på vår okunskap, och då får du väl vara beredd på att få kritik för din egen?

Bitte - Administratör2011-01-19 10:21
Antal inlägg: 24200

OT ,, bra rutet Tvålis,, jag skriver själv ofta fel,, och utan tvekan förstår jag vad du menar och tycker det bara är löjligt att klaga på din stavning

Bitte

Flanellograf - Ej medlem längre2011-01-19 10:23
Antal inlägg: 58

det vi inte kan kan vi alltid ta reda på. knappast någon katastrof att inte kunna presidenter eller andra ledare. i usa tror fortfarande många att reagan är president

åsnis2011-01-19 10:26
Antal inlägg: 215

Äh skit i stavfelen nu.

Intressant noterande Tvålis. "Vi" gör oss ju gärna lustiga över amerikaners okunskap när de tror att Köpenhamn är huvudstad i Oslo och Sverige och Schweiz är samma land osv.

blankomblank2011-01-19 10:56
Antal inlägg: 1403

Tvålis varför anser du att detta är viktig kunskap för mänskligheten?
Driver det oss som människlighet framåt?
Jag tycker det är viktigare att mänskligheten skaffar sig kunskap i att sopsortera bland annat än vad en ledare heter i en generation som är ett korn i världens historia.

Hoodman - Ej medlem längre2011-01-19 11:00
Antal inlägg: 2826

Google (och internet) i övrigt är världens sämsta uppfinning i den bemärkelse att vi fokuserar på andra saker än kunskap. Skulle vi mot förmodan behöva veta någon är det bara att googla.

Saberhagen2011-01-19 11:12
Antal inlägg: 208

Jag tror att vi inte lär oss sådant pga att presidenter m.m byts ut hela tiden. Det är dock en gissning.

Locomondo - Ej medlem längre2011-01-19 11:20
Antal inlägg: 3768

Jag vet att Israels president heter Shimon Peres.
Jag vet att Schweiz är indelat i 26 kantoner (typ kommuner).
Jag vet att Haliburton är ett gigantiskt företag som sysslar med skumrask-affärer (trots att de ej erkänner det.
Jag vet att jag är grym på stavning (lite på Rain Man-nivå ibland)

Men jag kan banne mig inte komma på vad ledarna heter i Sveriges 2 största landskap (Norge och Danmark).

Bra eller dåligt? Rätt eller fel?

taxam - Ej medlem längre2011-01-19 11:26
Antal inlägg: 427

En gång i tiden kollade jag på nyheter varje dag för att vara uppdaterad. Sedan började jag fundera över varför? Varför ska jag tillta mig nyheter och fakta från världen när jag egentligen bara mår dåligt av det eftersom jag inte kan påverka allt? Vad asiatiska länder beträffar har jag inget intresse av dom även om dom påverkar världens ekonomi etc men det antar jag att våra politiker sköter om. Skulle något hända som påverkar vårt samhälle påtagligt uppdaterar jag mig naturligtvis men varför MÅSTE vi veta och kunna allt? Blir jag en bättre, lyckligare, mer allmänbildad person för att jag vet vad en diktator eller president heter? Det är väl jättebra att dom som vill besitta dessa kunskaper gör det men jag anser mig inte nödgad att kunna det. Jag har annat jag fördjupar mig i globalt sett och som jag tycker är intressant. Tycker t ex det är intressant att ta reda på hur folk har det i Azerbaijan eftersom jag har kontakt med en flykting där som blev nekad asyl i Sverige och som nu är flykting i sitt eget land.
Att inte kunna skriva och läsa kan jag tycka är ett hinder för utveckling men att veta namnet på någon som styr ett land kan inte omfatta ens allmänbildning.

Tvålis - Ej medlem längre2011-01-19 11:31
Antal inlägg: 4429

Blankomblank, du har en point. Kanske är det inte viktigt. Men någonstans så tror jag inte att det är det det handlar om. Kanske handlar det om google... Men något säger mig att det handlar om den västerländska inställningen. Vi följer allt som händer i USA. Kan till och med namnet på kandidater som aldrig blev presidenter. Vi kan namnet på en hel del kungligheter och deras respektive i europa, men nästan inga politiker generellt. Det diskuteras liksom inte i lunchmatsalen. Varför intresserar inte detta oss? Har det med skolan att göra, är den för fokuserad på detalj? Eller lärde vi oss det och glömde det för att det var så fantastiskt ointressant? Eller är vi oförmögna att intressera oss för länder där man inte pratar engelska eller svenska?

blankomblank2011-01-19 11:51

Det är väl samma som att alla känner till namnen på populära klicken i skolan. Status regerar så är det.
Jag har reagerat lite på att det i apokalyps filmer alltid är USA president som talar till HELA jordens befolkning. Skulle det verkligen vara så i en nödsituation? Alla vänder sig till Obama för att höra vad han har att säga...

Det är för övrigt kanske så att vår generation, generation x, att vi kanske är de sista som håller kunskap som status.
Jag fick uppslagsverk när jag flyttade hemifrån fast jag jobbade i hemtjänsten. På fritiden spelar vi TP och andra kunskapsspel och samlar på oss kunskap för kunskap är makt, allmänbildning är status.
Jag upplever inte att de födda i nya generation z har samma värderingar på detta. Min lillsvåger samlar inte information, information finns ju att hämta överallt.

Hoodman - Ej medlem längre2011-01-19 11:54
Antal inlägg: 2826

Det är ju detta jag sagt hela tiden. Vi lever i universiums klimax. Framöver kommer det bara att gå utför.

blankomblank2011-01-19 11:55

positivt...:)

Guldplate2011-01-19 12:31
Antal inlägg: 1212

Jag är lite inne på samma sak som åsnis om att vi ofta gör narr av amerikanernas bristande kunskaper om omvärlden. Detta utan att tänka på att de bor i ett världens största och mest mångkulturella länder med ca 30 gånger fler invånare än Sverige och dessutom är uppdelat i 52 stater med olika lagar och ledare i varje stat. Själva frågar vi oss inte hur mycket vi kan om Europas 42 länder och deras lagar och ledare. Många av dessa länder ingår i samma EU som vi själva och som vi därför delar politik med och har lättare att resa mellan.

När det gäller länderna i öst så har vi ännu mindre koll. Det tror jag mycket beror på att de inte varit några länder med allt för stor påverkan på västvärlden. Lite som att jag inte bryr mig så mycket om Kalle i Borås så länge det han gör inte påverkar mig. Fast börjar hans handlingar och beslut påverka mitt liv då börjar jag bry mig betydligt mer.

Något som börjar hända när det gäller Kina. Det landets inflytande i våra liv är extremt mycket större nu och därför börjar folk bry sig.

travmys2011-01-19 12:44
Antal inlägg: 7100

Helt ointressant gissar jag, många som är helt ointresserade i vår egen politik, vilka som sitter i regering och vad dom har för inriktning och mål.

anträffbar - Ej medlem längre2011-01-19 12:56
Antal inlägg: 285

Okunskap eller slarv, Tvålis, att skriva "Okunnskap".

Ja, jag kunde svaret på dina inledande frågor, Tvålis.
Därmed inte sagt att jag kan så mycket ändå utan får faktiskt slå upp något dagligen.

bizzzy - Ej medlem längre2011-01-19 12:59
Antal inlägg: 3169

Jag lägger inte onödig information på minnet. Skulle man behöva veta vem som är Kinas ledare för tillfället så googlar man bara fram det. Men det är ju jag det. På ett vis tycker jag att det är lite dålig stil av mig men jag orkar inte bry mig helt enkelt eftersom inte intresset finns.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?