Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 18 692 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2011-02-09 07:41 | |
![]() | Ha ha hade det varit män som födde barn då hade det inte bara varit gratis då hade dom förmodligen redan kommit på ett smart sätt att bara barnet utanför kroppen så dom slapp bli stora, otympliga, få hemorojder, svårt att gå, inte kunna jobba och framförallt så hade man hittat ett sätt för lääänge sedan för att föda helt utan smärta helst nedsövd skulle jag tro. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-02-09 07:44 | |
![]() | Jag gick en yoga kurs innan jag födde min äldsta... Nu 4 barn senare tycker jag fortfarande att det var dom dyraste tupplurarna jag har tagit. Hade någon tvingat in mig på en profylax kurs så hade jag slutat att prata med vederbörande. Om nåt så ska barnmorskorna sluta vara bromsklossar för bedövningar så som epidural. | |
| Yamma | 2011-02-09 09:26 | |
![]() | Helt poänglöst. Gå föräldrakursen som är gratis istället, vem bryr sig om en kurs när man ligger i förlossningssmärtor? =) | |
| Yamma | 2011-02-09 09:28 | |
![]() | Baudi, enligt mig har du rätt, det var inte så farligt. =) Mest kul. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-02-09 12:23 | |
![]() | jag har 11 barn så jag har varit med om några förlossningar,jag vill bara vara själv hälst och inte bli störd,gå kurs för att göra någonting som vi gjort i alla tider är som att kasta skit på sig själv.lille Jonas är född i Taxin och var i särklass den bästa förlossningen,lite obekvämt,men ingen som höll på och la sig i och störde,dom 3 senaste barnen har jag varit aldeles sjålv att föda,och det har också varit bra.jag har varit gravid på 70,80,90,2000.talet och barnmorskorna idiotförklarar mammorna mer och mer,alla mammor är profs på att föda sina egna barn det behövs inga kurser vi har det i generna | |
| Midna79 | 2011-02-09 12:52 | |
![]() | Man häpnar | |
| nystan1 | 2011-02-09 13:51 | |
![]() | .. och själv tyckte jag det var skönt med lite stöttning när jag födde barn. Tänk så olika vi människor är Titti. :) De erbjuder möten med föräldragrupp för förstagångsföräldrar (iaf där jag bor), något som i mitt tycke gav absolut ingenting. Hade hellre blivit erbjuden en profylaxkurs som jag förmodligen haft nytta av, än att sitta 5x1 timme i grupp berätta om hur jag vill att min förlossning ska bli. Men det finns säkert de som uppskattar det också. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-02-09 14:03 | |
![]() | förlosningen blir som den blir. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-02-09 14:07 | |
![]() | Under min första förlossning slängde jag profylaxboken i väggen och svor över barnmorskan, läkaren, mannen och hela världen. Behövde sugklocka för att få ut ungen. Vid förlossning nr 4 hade jag kommit på rätt andning och avslappning. Flåsade mig igenom värkarna och masserade samtidigt mjukt livmodern. Sov lite mellan värkarna och tog ingen smärtlindring alls. Föda ensam? Aldrig! Är det någon gång man uppskattar att bli ompysslad är det när man föder och underbart att kunnigt folk ser om barnet skulle få syrebrist, om onormala blödningar inträffar eller annat som kan gå snett. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-02-09 14:09 | |
![]() | då kan man ringa påp klockan | |
| Ella-67 | 2011-02-09 14:13 | |
![]() | Tack och lov för Kejsarsnitt!!! | |
| sfi | 2011-02-09 14:40 | |
![]() | Hoppas, hoppas att min halvsyster inte läser era hysteriskt tappra "fixa-det-själv" texter. Hennes mamma förblödde under en förlossning för ca 80 år sedan alltmedan läkarna stod runtomkring och sade att det skulle gå "den naturliga vägen". Hade min halvsysters dotter lyssnat på er hade hon också dött under en förlossning och lämnat en liten moderlös dotter kvar med en sörjande pappa. Ínstämmer helt med Ella-67. Tack och lov för kejsarsnitt! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-02-09 14:48 | |
![]() | vi lever i nutiden och vården är inte som för 80 år sedan | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-02-09 14:58 | |
![]() | Internet är översvämmat av folk som bara älskar att mästrande tala om hur dåliga föräldrar folk är om de inte väljer exakt som de själva gjorde. Detta gäller inte bara vid förlossningen utan fortsätter sedan med uppfostran och i stort sett alla föräldrafrågor. Ttiittii är t ex ett nästan parodiskt exempel på oförmåga till förståelse för andra människors känslor och önskningar. Mitt tips är: Skit i dessa energisugande, skenheliga människor och gå på egen känsla för behov av profylaxkurser, andningsövningar och bedövning. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-02-09 15:06 | |
![]() | Visst kan det låta moraliserande, och så länge det är privatfinansierat får väl folk göra som de känner är bäst. Men nu väcktes frågan om staten skall gå in och stöda verksamheten med skattemedel och då är det motiverat att meddela att 1. Kontrollerade experiment och evidensbaserad forskning tyder på att det är värdelöst. Se till exempel Ulla Waldenströms uppmärksammade studie: onlinelibrary.wiley....x/ abstract 2. Själva profylaxkursen är patetisk på gränsen till komisk och alla tänkande vuxna som genomgått den måste känna att de förlorat tre, fyra timmar av sina liv. | |
| sfi | 2011-02-09 15:07 | |
![]() | gnagelram! Så klok du är! Så skönt att läsa dina raka åsikter. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-02-09 15:12 | |
![]() | Gnagelram är klok, ja, men det är ganska uppenbart att han inte har bevittnat en profylaxkurs. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-02-09 15:14 | |
![]() | jaap: Vad säger evidensbaserade studier om nyttan av internet-mobbing mot folk som vill gå profylaxkurser? ;) Det är bortom allt tvivel att det finns folk som har stort utbyte av sådana kurser. Om det beror på att de inte är "tänkande vuxna" må det väl vara hänt. Jag har uppriktigt svårt att förstå det stora behovet som tycks finnas av att tala om för människor vad de "borde" tycka kring just förlossningar. För protokollet kan jag tillägga att jag absolut inte tycker det ska vara statligt finansierat. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-02-09 15:15 | |
![]() | jaap: Klart jag har! | |
| m-70 | 2011-02-09 15:17 | |
![]() | "Jag har fått berättat för mig att det inte är så farligt att föda alls faktiskt.. lite som att vara rejält hård i magen ungefär." Du vet inte vad du pratar om! Jag födde vårt sista barn för 12 år sedan och i april är det dags igen, då var det inte "inne" med profylax kurser, så jag vet inte heller vad jag pratar om här. Hoppas att det går lika bra denna gången som de andra. | |