Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 37 |
| Inloggade | 85 |
Mobilspel
| Pågående | 19 104 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| janne121212 | 2011-04-17 11:11 | |
![]() | Fattar inte riktigt hur vi skulle påverkas av hur månen är belyst av solen annat än att det möjligtvis blir ljusare i rummet. Gammal vidskepelse från tiden när folk inte visste vad månens faser beror av. Den svenske forskaren har nog rätt även om det är en lite tråkig förklaring. | |
| bitteb | 2011-04-17 11:23 | |
![]() | Såg ett TV program för ett tag sedan. Där var teorin att vi innan vi blev en "morden" mäniska....med tillgång till ljus i andra former än solljus. Då utnyttjade vi alltid månljuset till att även utföra sysslor under dessa perioder. Var ute på åkrar o fält osv.. höll oss uppe för att ta vara på all ljus tid. Därför sitter det betendet kvar hos vissa än idag... att vi alltså ska va aktiva och vakna. Låter logiskt tycker jag. | |
| SkySpy_ | 2011-04-17 11:26 | |
![]() | Månen påverkar ju ebb och flod. Månen utövar dragningskraft på jorden pga sin storlek. Vore det då inte logiskt att den påverkar människan också. Vi innehåller ju ca 65% vatten | |
| mrperfect | 2011-04-17 11:43 | |
![]() | Det är ljust då, ifall ljuset lyser in i sovrummet kan jag störas en stund men sedan somnar jag :) | |
| sisselej | 2011-04-17 12:50 | |
![]() | Jag är övertygad om att vi människor blir påverkade av månens faser. Barnmorskor brukar ju säga att det alltid behöver kallas in mer personal när det är fullmåne, för då föds det fler barn. En ganska tilltalande tanke tycker jag.... | |
| dinodog | 2011-04-17 16:28 | |
![]() | Det är väldigt vanligt att många kvinnor får sin menstruation när det är fullmåne.Många har svårt för att sova eller sover ovanligt gott när det är fullmåne. Det finns barnmorskor som hävdar att vattenavgång är vanligt när det är fullmåne. Krogvakter som menar att aggressiva kroggäster ökar kring fullmåne. Bartendrar menar att kvinnor är mer flirtiga på krogen när det är fullmåne. Vid en studie hos Los Angeles Polismyndighet har man konstaterat att våldsbrott och självmord ökar vid när det är fullmåne. I Expressen stod det att människor i högre utsträckning söker sig till sjukhus och vårdcentraler under fullmåne. Gikt, astmaanfall, psykiska problem, skador orsakade av bett från djur och blödningar i magen har rapporterats vara vanligare vid denna tid. Så fullmånen påverkar oss nog mer än vad vi tror, en del mer en del mindre. | |
| momilux | 2011-04-17 17:21 | |
![]() | Jag är påverkad av månen,sover ingenting eller minimalt 3-4 nätter före fullmåne.Min mamma har samma problem.Har jobbar nätter på psyk och där kan man också märka att nätter före eller vid fullmåne är lite oroligare än annars. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-04-20 23:58 | |
![]() | Skönt att det inte är fullmåne jämt då =) | |
| socker_vadd - Ej medlem längre | 2011-04-21 00:42 | |
![]() | Jag tror absolut att fullmånen påverkar oss både fysiskt och psykiskt och känner till det som dinodog skriver om. Jag kan sova i full belysning eller solljus men inte i fullmånesken. Måste dra för gardiner då. | |
| L-A | 2011-04-21 07:36 | |
![]() | Jag tror inte att fullmånen påverkar sömnen. Jag sover dåligt till och från oavsett om det är fullmåne eller ej. Och kan sova som en stock när det är fullmåne. | |
| tina_haxa | 2011-04-21 11:31 | |
![]() | Jag hör till de mångalna... sover dåligt dygnen närmast fullmåne. Har värk i lederna och är fumlig och klantig. Dessutom går jag upp 3-4 kg av vätska som binds i kroppen. Det brukar släppa tredje dygnet efter fullmånen... Och det blir värre med åren! Yyyyylll! | |
| Pseudonymf | 2011-04-21 13:11 | |
![]() | Jag brukar sova ganska kasst när det är fullmåne, men det skiljer sig inte markant från alla andra nätter då jag sover...ja...kasst :P | |
| malman | 2011-04-21 14:01 | |
![]() | jag sover inte alls bra när det är fullmåne, jag tror det har med att göra att det blir mycket ljusare ute. sen har det väl med att göra hur vatten flyttar sig i kroppen när det är fullmåne | |
| nina82 | 2011-04-21 14:16 | |
![]() | För mig är det totalt hopplöst att sova när det är fullmåne. Jag vrider å vänder på mig och har oro i hela kroppen. Fullmånenätterna blir det max 3 timmars sömn. Visst påverkas vi av månen | |
| vigren | 2011-04-21 14:35 | |
![]() | Vad skönt att höra att det är fler som fungerar som jag! Trodde jag var ensam om sömnproblem vid fullmåne... Det låter ju liiiite knäppt men faktum kvarstår... | |
| apajävel | 2011-04-21 21:08 | |
![]() | Jag tänkte att jag skulle fundera på det nu när det var fullmåne i dagarna, men jag hann slockna så fort jag lade mig (som vanligt) ^^, så det sket sig. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2011-04-21 21:25 | |
![]() | Min sömn påverkas inte av fullmåne, däremot sover jag dåligt när det är full sol. | |
| perero - Ej medlem längre | 2011-04-21 21:33 | |
![]() | Jag som har som yrke att manipulera människor (mentalt) tror mycket att det beror på att vi vet att det är fullmåne, och att det helt enkelt är ljusare just den natten (vilket är ovanligt och då sover man sämre). Men som alltid är jag helt öppen för andra orsaker också. Vi människor är väldigt lättpåverkade på alla möjliga sätt, en del mer och en del mindre mottagliga men ALLA går att manipulera. | |
| sfi | 2011-04-21 22:01 | |
![]() | Vad har man för yrke om man yrkesmässigt manipulerar människor? Låter himla intressant. Jag tror inte att man sover dåligt pga att det är ljusare. Jag har en gatlykta strax utanför mitt sovrumsfönster och sover gott - fullmåne eller ej. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2011-04-21 22:56 | |
![]() | Om din gatlykta bara var tänd en natt i månaden kanske du skulle sova sämre just då? | |