Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade39
Mobilspel
Pågående18 877

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Jorick2011-06-08 18:36
Antal inlägg: 372

Att uppfatta trådfrågan på ett negativt sätt men ändå svara positivt.

enivimlet2011-06-08 19:11
Antal inlägg: 16

Friluftsliv =)

Aurora Aurum2011-06-08 20:57
Antal inlägg: 296

att sticka upp ansiktet mot solen så fort den kommer fram, det är iaf mina utländska arbetskamrater är väldigt förvånade över :-)

kverulanten - Ej medlem längre2011-06-08 21:04
Antal inlägg: 1130

Fasadputsare och patologiskt rädda för att sticka ut.

Herr Banan - Ej medlem längre2011-06-08 21:04
Antal inlägg: 746

Att följa med strömmen och vara rädd för att verka avvikande. Förresten är den sk jantelagen en myt. Att vara dryg och förhäva sig är en odygd i alla kulturer.

LiisaLiisa - Ej medlem längre2011-06-08 21:19
Antal inlägg: 13

Det finns ju olika teorier om varför vi är som vi är. Att generalisera grovt förenklar ju det mesta och gör det möjligt att begripa omvärlden. Det jag (tyvärr) läser av i den här tråden är svenskarnas eget självförakt och oförmåga att se det god i sin egen kultur. Kanske väldigt typiskt svenskt på sätt och vis. Det är ju alltid två sidor på myntet. Det som i vissa fall anses präktigt, hus-fix-fixerat, konflikträdsla osv kan ju också anses som duktigt, ambitiöst och inkluderande.

mrperfect2011-06-08 21:59
Antal inlägg: 11437

Smörgåstårta

Pottränad - Ej medlem längre2011-06-08 22:04
Antal inlägg: 4315

Jag tror vi uppfattas som ordentliga, här hemma vill säga.
På mallis och liknande chartermål är det svinstämpeln som gäller.

evamor2011-06-08 22:14
Antal inlägg: 32

Att vi tror att vi är sämre än andra nationaliteter och gärna framhäver det som (vi tror är) negativt när vi ska beskriva oss själva. Och att tro att man enbart i Sverige kan få "riktigt" kaffe.

Maradona19862011-06-08 22:33
Antal inlägg: 1801

Förstår inte frågan.

Typiskt svenskt för oss svenskar är säkert saker som midsommarafton, brunsås, jante, blyghet och jämlikhet

Jag har i olika omgångar bott utomlands i cirka tio år i mitt liv, i länder som Frankrike, Danmark, Holland och Ryssland. Deras bild av vad som är typiskt svenskt är något naturexotiskt, liberalt tänkande, stark offentlig sektor och högteknoligisk industri. Dessutom känner de till och älskar Astrid Lindgren (Karlsson på taket är allas favorit i Moskva och gick konstant som teater under de fyra år jag bodde där), Mumin (de fattar inte att det är finskt) och Zlatan. Dessutom i Ryssland har det något som kallas 'svenskt bord', vilket är något vi skulla kalla buffe eller smörgåsbord. Så Karlsson och Smörgåsbord är nog det mest typiska svenska ur deras perspektiv.

Vi har för övrigt en exceptionellt snedvriden självbild i Sverige. Ett land där alla söker oberoende och strävar efter att vara en fritt tänkande individ. Försök att åka till mindre städer i Italien, Ryssland, Spanien eller Ungern och uttryck en självständig tanke så tror jag att du kommer att inse att den svenska självbilden är väldigt snäv

Hoodman - Ej medlem längre2011-06-08 22:35
Antal inlägg: 2826

Att stressa mer på semestern än på jobbet/i vardagen.

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-08 22:43
Antal inlägg: 4429

Jag arbetar som exportsäljare inom mötesindustrin. Och det finns studier gjorda i vad Sverige representerar för värde i denna industrin. Det som är kul med mötes industrin är att den skär genom väldigt många olika grupper av människor ochh alltså till viss del representerar ett tvärsnitt av våra europeiska medborgares åsikter.

Till att börja med så har många ingen åsikt alls om Sverige. Vi är extremt anonyma i relation till andra stora mötesdestinationer. Jag har själv varit ute hos extremt stora och vana agenter som aretar med möten i 15 - 20 miljonersklassen. Dom har koll på att det finns ett land som heter Sverige. En del av dom har varit i Stockolm och dom har en ganska god känsla av att man kan åka skidor här???

För de som har varit här och arbetar aktivt inom att organisera internationella stormöten inom såväl den akademsika som företagsorienterade indistrin så är det en sak som står ut med extrem tydlighet:

"It works!"

Sen är det självklart att vi inte kan likställa en svensks uppfattning om Sverige med en europes.

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-08 22:46

Och jag måste tillägga till mitt tidigare inlägg att "It Works!" är det bästa betyg man kan få. Vi har en outstanding nivå inom upprepade affärer. För vet ni vad, det funkar inte på andra ställen alltid så bra som man kan tro.

jonfre2011-06-08 23:16
Antal inlägg: 391

Typiskt svenskt måste vara att få "ont i huvudet" på kvällen när man lägger sig!:)

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-08 23:17

Eller så är det bara typiskt dom svenskor du dejtar?:)

jonfre2011-06-08 23:18
Antal inlägg: 391

hahaha..nejdå det tror jag icke men vem tusan vet:)

tssss2011-06-08 23:28
Antal inlägg: 138

engångsgrillar, snus och campingsemester!

Engelein2011-06-08 23:31
Antal inlägg: 333

"Lagom", kalvsylta och koffeinrusch

Liltif_Nomad2011-06-09 00:38
Antal inlägg: 369

Frågade en ickesvensk turist vad han tyckte om svenskarna. Han sa att vi var trevliga, extremt hjälpsamma, alla ville hjälpa till, öppna, glada, lättsamma, att alla var språkbegåvade och kunde engelska och vackra.

Ja så kan man också tycka!

blue_moon2011-06-09 00:43
Antal inlägg: 9713

Tack Liltif, det stärkte självkänslan! :)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?