Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade74
Mobilspel
Pågående18 957

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-06-20 20:10
Antal inlägg: 4429

Våra grannar är troende och religösa. Eftersom deras övertygelse är religös så vore det ju direkt olämpligt att inte ta med barnen på den resa som man är övertygad om är den enda rätta. Det är ungefär som att man skulle vara övertygad om att det är olämpligt att stjäla från andra, men att man låter barnen själva fatta beslutet.

Att som förälder göra det man är övertygad om är rätt och också att ta med sig barnen på den resan borde vara det mest självklara i världen.

frukantarell2011-06-20 20:25
Antal inlägg: 251

Vid konfirmationen läser konfirmanderna trosbekännelsen högt i kyrkan. Hur många av dem är troende? Mina barn får göra som de vill. Min dotter är troende mina söner är det inte. Men självklart påverkar vi som föräldrar, det är svårt att tala för något man inte tror på. Jag önskar att det fanns ett bra alternativ. Ett diskussionsforum till just livsfrågor, empati och människors lika värde utan religion.

Tjoskar2011-06-20 20:30
Antal inlägg: 37

Jag tycker att man ska lära barn att tänka kritiskt och att ifrågasätta allt. Det är synd om barnen om deras föräldrar lär dem att det som står i vissa religiösa texter(t ex bibeln) har sant, utan att ha något som helst bevis för det.

TristTaktik - Ej medlem längre2011-06-20 20:37
Antal inlägg: 13

Å andra sidan, var lär sig barnen att tänka kritiskt med bra argument? Är inte det genom att träffa dessa personer/företeelser?

Jag tycker också att man ska ifrågasätta mycket och söka information och kunskap.

På tal om att pådyvla folk sina åsikter. Då och då ser man ju barn iklädda t ex Djurgårdentröja i tidningen redan på de där "Välkommen till världen"-.bilderna. Hm.

sfi2011-06-20 20:45
Antal inlägg: 137

Jag är pensionär nu och har för många år sedan lämnat den svenska kyrkan som jag döptes in i. Jag tvingades till konfirmationen. I den åldern har man svårt för att acceptera hyckleri och för mig var det en plåga att tvingas läsa trosbekännelsen. Bra att så många föräldrar nu låter sina barn själva välja eller välja bort religion. Hur ska man kunna förebrå dem att de ljuger om man tvingar dem till det??? Om man sedan, på grund av platsbrist, väljer att ha skolavslutning i kyrkan det tycker jag är ganska likgiltigt. Om flickorna blir insläppta kan man ju ha skolavslutning vart annat år i moskén.

Lazach - Ej medlem längre2011-06-20 20:50
Antal inlägg: 31

Inte bara barn som blir tvingade faktiskt. Var på dop i helgen, svårt att säga nej när syskonbarnet ska döpas. Jag är inte religiös och blev förbannad över att prästen uppmanade alla att ställa sig upp och läsa trosbekännelsen högt. Vad fan gör man? Inget förstås, man är ju bunden av hövlighet och respekt för familjen, människor man älskar. Jag ställde mig upp men inte läste jag. Däremot tittade jag på de andra, och ALLA jag kunde se läste med. Även de jag vet inte tror det minsta på Gud. De stod alltså där i kyrkan och ljög. :) Men poängen är, man är "tvingad" även som vuxen att följa vissa kyrkliga traditioner när familj så vill.

Blir barn påverkade? Förmodligen. Men det finns, som nämnts, många andra saker de blir påverkade av, som är betydligt värre än att bli kristna.

pabster12011-06-20 20:53
Antal inlägg: 707

Alltid kul att se de redan från dagis socialdemokratiskt indoktrinerade hävda sig vara opartiska.....

TristTaktik - Ej medlem längre2011-06-20 20:55
Antal inlägg: 13

Håller med dig där Lazach..

Som experiment eller vad man ska säga hade det varit kul om prästen sagt att "Ni som tror på trosbekännelsen ges nu tillfälle att resa er upp och läsa den". Angående det där med hövlighet menar jag att det varit skojigt att se hur resultatet blivit.

65days2011-06-20 20:55
Antal inlägg: 51

Det är klart man inte kan låta barn vara agnostiker tills de blir myndiga, ty då är det ju försent att börja lära dem saker som strider mot all den vetenskap de (förhoppningsvis) lärt sig i skolan.

m-702011-06-20 20:57
Antal inlägg: 140

Jag vill ge mina barn det bästa jag vet i alla former, och tror att mina värderingar som jag lever efter även är bra för mina barn.

Självklart påverkar jag dem på alla sätt på positivt och negativt.

prinsessan902011-06-20 20:57
Antal inlägg: 1

Jag är själv upp vuxen i kyrkan inom svenska krykan då.
INGEN har någonsin tvingat mig att bli troende för den delen,
Sista tiden så har jag själv även varit med i pingskyrkan och varit
med på missionsresa.
INGET av detta för mamma var med och aktiv i kyrkan.
Jag har en syster som ev inte konfimerar sig ens.
Detta är lika förståligt.
Konfimation ja då tar man själv ett beslut om man vill eller inte
vill vara mera kristen.
Förden delen kan man vara kristen och inte gå i krykan
Samt inte vara kristen men vara med öppna förskolan och liknade
verksamhet,

Mamah2011-06-20 21:10
Antal inlägg: 54

intressant tråd

Pandina2011-06-20 21:48
Antal inlägg: 727

Jag tvingades till katolska kyrkan fram till 13 års ålder. Ganska tidigt tyckte jag att det hela var närmast ondskefullt, att se hur alla barnen (som satt tillsammans på rad längst fram) satt och rabblade upp de olika bönerna. Minns att jag tänkte "Vilken jävla hjärnskrynkling". Speciellt när kollekten for runt tänkte jag "Det här är en vinstdrivande verksamhet och det de sysslar med är rent bullsh*t".

Idag är jag med i en gospelkör i svenska kyrkan. Jag kan knappast påstå att jag följer den kristna religionen med böner och missionsresor. Familjen är religiös och då blir det att man får visa lite respekt för flocken i samband med påsk, dop och begravning. Jag kan ibland tro på ödet.

Gemenskapen som kristendomen skapat och som bland annat syns i min gospelkör, är helt fantastisk. Men jag tror samtidigt att hade inte religion funnits, så hade gemenskapen ändå kommit till på andra sätt. På samma sätt som jag nog hade trott på ödet även om jag inte blev tvingad till kyrkan. Men sådana existentiella frågor ställer väl sig de allra flesta, troende eller ej.

För övrigt tycker jag att religion, trots alla krig och osämja som det skapat, är en vacker sak. Det skapar samhörighet bland folket. Inte minst märker jag det i min kör. När en existentiell fråga samlar en grupp människor, blir samhörigheten genast starkare. Och det tycker jag att alla barn förtjänar att få lära sig.

ttiittii - Ej medlem längre2011-06-20 23:24
Antal inlägg: 37631

och ni som tvingar era barn att vara hemma på söndagarna, och ni som tvingar era barn att inte ha en tro det ät fruktansvärt syniskt

mats2012011-06-20 23:45
Antal inlägg: 338

Du menar, vi som lurar i våra barn att vi är släkt med alla andra däggdjur och att vårt universum startade i big bang?

Snurransnurr - Ej medlem längre2011-06-20 23:47
Antal inlägg: 732

mats: Den var bra!

mats2012011-06-20 23:50
Antal inlägg: 338

ttiittii, det handlar inte om att tvinga barn att tro eller inte tro. Det klarar de själva att avgöra. Det under förutsättning att de förblir kritiskt tänkande. Annars kommer de att "tro" på det enda som presenterats för dom som en oomkullrunkelig sanning. Vare sig det är Gud, Tomten, Evolution, Gravitation eller Oden.

Snurransnurr - Ej medlem längre2011-06-20 23:58
Antal inlägg: 732

Jag tror att det är viktigt att man ger barnen en bra och stabil trygghet, då blir det som mats uttrycker det, starka barn som själva tar ställning.

JefautjOuer2011-06-21 00:02
Antal inlägg: 373

Det här finns det ju ingen enkel lösning på, men jag tror på att vara öppen för att inse att vilket liv man än väljer påverkar man sina barn.

JefautjOuer2011-06-21 00:06
Antal inlägg: 373

Många intressanta inlägg!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?